Här kommer mina tankar. (Sorry, insåg att den här posten är förjävla lång)
Kontrakt över nästa säsong:
#2-Gartner (16/17) Får ta en defensiv roll i andra/tredje backpar eller lånas ut.
#4-Aronsson (16/17) Bör lånas ut.
#9-Trukhno (16/17) Bör lånas ut.
#10-Guter (18/19) Ser gärna Guter i en första-lina tillsammans med en ny C och LW.
#16-Henrion (16/17) Bör lånas ut.
#17-Kellman (16/17) Har förhoppningsvis byggt lite mer muskler och blivit lite mer bekväm i rollen som andracenter i SHL.
#19-Söder (16/17) Passar bra som fjärdecenter. Väldigt duktig defensivt och kämpar alltid, skicklig på att ligga rätt i banan.
#22-Bergström (17/18) Får nog fortsätta kampera ihop med Kellman i andra-linan.
#29-Viklund (16/17) Får fortsätta på Söders kant.
#31-Galbraith (16/17) Om ryktena stämmer så löser sig det kontraktet av sig själv. Fortfarande lite väl ojämn för SHL.
#49-Cruseman (16/17) Bör fortsätta spela i andra-linan. Enorm arbetsinsats och grym på backchecking samt sargspel. Tar mycket stryk. Kan evt bytas mot #84.
#72-Rohdin (16/17) Får nog finna sig att spela i en tredjelina, om man inte sätter honom i fjärde.
#84-Andersson (16/17) Eftersom jag gärna ser två nya kedjekamrater ihop med Guter så har jag lite problem att avgöra var jag vill se Jimmy. Kan lämpligen avlasta andra-linan och i viss mån första, men bör nog starta säsongen som vinge på tredje.
#85-Kähkönen (16/17) Passar väldigt bra som back, men borde lånas ut som forward om priset är så högt som det pratas om.
#92-Olofsson (16/17) Gillar Olofsson men har svårt att se var man ska placera honom i truppen. 13/14e forward?
Ej kontrakt över nästa säsong:
#11-Persson Stabil defensivt, tar en del klantiga utvisningar, bör evt förlängas om priset är rätt.
#11-Löfstedt Har varit utlånad och ska inte förlängas.
#18-Larsson Förlänger gärna med Larsson som 13/14e (avlastning för tredje/fjärde-linan), bör inte vara alltför dyr.
#21-Holzapfel Bör inte förlängas.
#25-Ahnelöv Får gärna kontrakteras som 7e/8e back eller korttidslån. Blir överårig för J20 nästa säsong.
#27-Nilsson Som jag ser det så bör man förlänga antingen med #27 eller #11, inte båda. Två defensiva backar som ibland tar lite dumma beslut.
#32-Grundel Skulle kunna förlängas som offensiv back i tredje backpar men bör då också spela BP. Om #59 och #68 stannar så tycker jag inte att #32 ska ha särskilt mycket PP-tid.
#35-Fernström Kan eventuellt förlängas, beroende på pris och vem han isåfall får som kollega. Bör vara andra-målis.
#40-Holmqvist Får väldigt gärna förlängas om priset är rätt, men håller han för en hel säsong i SHL?
#42-Westlund Bör inte förlängas.
#55-Linder Bör inte förlängas.
#59-Brouillette Får gärna förlängas om han inte blir för dyr, men väljer hellre #68 om det står och väger mellan dem.
#61-Granlund Ger alltid järnet, men som nuvarande 13e forward tror jag tyvärr inte att han får plats nästa år.
#68-Gunnarsson I mitt tycke en riktigt stabil och utvecklingsbar back, han är ju fortfarande bara 23 år gammal. Satsar gärna på honom inför framtiden och förstår inte riktigt varför MrMadhawk föredrar #32 över honom.
Vill gärna se 4 nya forwards, 2 offensiva spetsforwards till första och 2 defensiva till tredje/fjärde, samt 2-3 backar, beroende på vilka vi får behålla.
Målvakter låter jag vara osagt än så länge.
59 - Ny
68 - 11 eller 27
(32) - 2
Res: 25 + ?
10 - Ny - Ny
22 - 17 - 49
84 - Ny - 72
29 - 19 - Ny
Res: 92, 18