Lite röster om Anders, som jag hoppas ska glädja en och annan...
Björklöven värvar Anders Grönlund Björklöven har värvat backen Anders Grönlund från småländska Nybro. Grönlund vann ifjol poängligan för sin klubb och beskrivs av Björklöventränaren Jens Hellgren som en allroundback med ett bra förstapass.
Grönlund blir därmed den sjunde spelaren att skriva på för Björklöven inför nästa säsong. Kontraktet gäller ett år.
Björklöven värvar backKontraktsigneringarna duggar förhållandevis tätt på Björklövens kansli numera och idag skrev den 21-årige backen Anders Grönlund på för kommande säsong.
Björklöven fortsätter sitt lagbygge för nästa säsong och idag blev backen Anders Grönlund, bördig från Piteå och hockeyfostrad i Luleå, klar för klubben. Anders spelade senast för Nybro där han gjorde stor succé.
Det är en back som jag vet att Lars-Jens har jobbat rätt hårt på att få till klubben och intresset har varit stort även från andra klubbar. Därför känns det extra kul att han tillslut valde Umeå och Björklöven. Som spelare beskrivs han som seriös, skridskoskicklig och stark. Att han dessutom bevisligen kan göra mycket poäng i division 1 gör det hela ännu mer spännande. Förra säsongen gjorde han fina 7+25 på 40 matcher och vann därmed poängligan för backar i division 1F.
UMEÅ Oturen på skadefronten fortsätter att grina Björklöven i ansiktet.
Anders Grönlund, bäste poängplockaren bland backarna, blir borta upp till sex veckor på grund av en knäskada.
Laguppställningen för Allstars
Det lag som skall spela mot Luleå Hockey fredag 17/12 och som tagits ut efter omröstningar på lagens hemsidor och hos Norrhockey är:
Målvakter
Jonas Johansson (Kalix UHC)
Sammy Gustavsson (Kiruna IF)
Backar
Stanislav Kall (Asplöven)
Olov Lundqvist (Asplöven)
Anders Grönlund (Björklöven)
Grönlund:- Man ville ha mig... Av Lövenbloggaren , tisdag 26 april 2011 klockan 22:25, 2 7
Det blev alltså inget Löven för Anders Grönlund, som i mina ögon var en av lagets klart bästa backar. Bloggen kollade läget med Anders om varför det inte blev Björklöven. - Jag har inte fått ett kontraktsförslag på papper att få ta ställning till, bara hört på ett ungefär vad dom ville, men kändes som att Karlskrona ville ha mig mer och tror på mig. Han fortsätter att berätta att Björklöven förklarat att man ville ha honom, men inte hade något kontrakt att erbjuda. - Ja, det är en vecka sedan och sen dess har jag inte hört ett knyst och så dök Karlskrona upp...
Han är dock noggrann att påpeka att han inte är bitter på klubben utan kommer följa Löven framöver. - Ja, jag ska hålla tummarna för laget ändå!... han tror samtidigt att det kan bli svårt att eventuellt återkomma med KHK nästa säong och slå Löven. - Ja, blir svårt om Wäli står! När flyttlasset går söderut står ännu skrivet i stjärnorna. - Nä, det är inte klart ännu, jag jobbar just nu på djäkneböle och blir där ett tag till.
Bloggen önskar Anders lycka tilli sin nya klubb och tackar honom för sin insats under den gångna säsongen.
Nybros offensiv byggs bakifrån Publicerad: 2009-10-31 | Teckenstorlek
Ett av de nya, unga inslagen i året upplaga av Nybro Vikings är norrlänningen Anders Grönlund, som fått mycket speltid hittills i år. Framförallt är det i det offensiva spelet han ska bidra, vilket har resulterat i hela tio poäng på de första 13 första matcherna. – Jag gillar att vara med och bidra i anfallsspelet, säger den unge backen om sin roll i laget.
Anders Grönlund är fostrad i Luleås organisation, men tillbringade stora delar av senaste säsongen i allsvenska Almtuna. I tidigare klubbar har inte Grönlund varit lika offensiv, men han gillar sin roll i Nybro.– Jag har fått vara en lite mer spelande back, fått hitta lösningar och bygga upp anfallen. Dessutom har jag fått spela rätt mycket powerplay. Och jag gillar det, jag vill vara en spelande back, säger Grönlund.
“Börjar falla på plats”
Och som offensivt vapen har han sannerligen haft en lyckad inledning i Nybrotröjan. Ett mål och nio assist ger honom en sjätteplats i Nybros interna poängliga, bäst bland backarna, samt en tredjeplats i den totala
poängligan för hela seriens backar, endast en poäng bakom Anders åkesson i Tingsryd. Själv är han relativt nöjd med sin egen insats så här långt.– Det har funkat helt okay. Bitarna börjar falla på plats mer och mer. Jag har ju fått rätt mycket förtroende, kanske delvis på grund av att vi har två skadade backar. Men det är kul att få mycket speltid.
Anders Grönlund: ” Det ser bra ut i meritlistan”Luleåfostrade Anders Grönlund är en av årets nyförvärv i nya Nybro Vikings. 20-årige Grönlund som har blivit en av Nybros bästa backar denna säsong både poäng och spelmässigt, har bland annat spel för Norrbotten i TV-pucken och förra året i Allsvenska Almtuna på sin meritlista.
Du har varit Nybrobo i ca ett halvår nu. Funkar det bra socialt? - Ja hur bra som helst, vi är flera som umgås även utanför isen på vår fritid. Jag bor själv, i ett område där vi är ett gäng spelare som bor nära varandra. Vi är faktiskt just nu några stycken som sitter och tittar på matchen mellan Luleå och Timrå. (Ett Luleå som hämtade upp ett 0-3 underläge till kvittering.) Red. anm.
Du spelade med Almtuna förra säsongen. Ni mötte ju Nybro då, vad var dina tankar kring förra årets Nybro Vikings? - Jag kom till Almtuna som var ett lag som vann mycket och vi var i ett vinnande stim. Hemmamatcherna var vi riktigt starka, men Nybro var även dem ett starkt hemmalag, och där fick vi kämpa betydligt mer för att få med oss några poäng.
Vi backar en del år i din karriär och hittar dig i TV-pucken både säsong 03/04 och 04/05. Hur stort är det för en 14 - 15-åring att spela TV-pucken? - Jag tyckte det var riktigt stort. Framförallt så spelade jag som underårig första året och tyckte det fanns flera som var så mycket bättre. Det som framför allt har varit det bästa med TV-pucken var att det såg bra ut i meritlistan när man skulle söka till hockeygymnasiet.
Hur gick det för Norrbotten dessa två år du var med?
- Ja jag minns inte exakt, men jag vet att vi gick vidare ett år och blev utslagna av Skåne tror jag.
Vad tror du är orsaken till att ni inte lyckats vinna mot topplagen denna säsong? - Det är mycket tillfälligheter, de flesta matcher har blivit uddamålsförluster. Tycker inte att vi är ett sargat lag från förra säsongen utan det är helt enkelt så att vi har tullat lite för mycket på våra grundprinciper i dessa matcher. Vi har helt enkelt inte varit tillräkligt resoluta och alldeles för ivriga i offensiven.
Div.1F: s bästa defensiva poängplockare och dessutom tvåmålsskytt i senaste hemmamatchen. Vad säger man om detta? - Ja det är väl de senaste två målen som framför allt har bidragit till det, och det är länge sedan man gjorde två mål i en match. Men jag tycker jag har fått ett bra ansvar i laget och en helt okey poängutdelning.
Något du vill framföra till Nybrosupportrarna? - Ja! Grymt kul med ”sittplatsklacken”, det gav en helt ny dimension tillsammans med den ordinarie klacken som alltid gör ett bra jobb. Jag hoppas få träffa många av Nybrosupportrarna idag lördag då vi skall göra en promotiongrej ute vid Rondellen i Nybro.
Anders berättar om sin karriär: www.hockeysnack.com/nybro-vikings-if/playmovie.php?id=drAXJyWF11I&featureIntervju på Youtube: www.youtube.com/watch?v=LA3whOVCdQM