|
Post by time on Nov 24, 2012 13:59:39 GMT 1
I den frustration som nu råder är det väldigt mycket skriverier om vad KHK gjort och inte gjort sedan man blev klara för HA. Det är förstås viktigt att lära av misstag.
MEN det enda som går att påverka är från nu och framåt.
Vore trevligt att få till en konstruktiv diskussion om vad som borde göras nu och framåt. Åtminstone tycker jag det.
Finns många kloka människor.
Därför startar jag denna tråd i förhoppning att någon vill diskutera här och att vi pratar om trådens ämne dvs framåt.
|
|
|
Post by Sverker on Nov 24, 2012 14:20:55 GMT 1
Jag tror inte på detta att plocka in en spelare då och då. Man måste tänka ett steg längre och hitta fler förstärkningar samtidigt. Problemet nu är att de spelare man ska försöka få hit kommer att begära orimliga ersättningar. Skulle tro att en spelare man kunnat få för säg 30 000 kr/mån idag vill ha 50 000 kr/mån. Detta kan rasera KHKs ekonomi. Jag ställer mig ff frågan som jag ställde när vi anställde en klubbchef (tillhör framtiden): Behöver KHK en sådan som troligtvis har en månadslön på som jag tror minst 50 000kr?
Jag tycker också man måste göra sig av med vissa spelare, men problemet kan vara att de har för bra löner här jämfört med vad ex Mörrums spelare har. Det kan vara ett stort problem!
Personligen tycker jag man behöver en helt ny femma och alla dessa ska vara bättre än de vi har idag (undantaget Kurki). Möjligt att vi kan klara kvalserien ändå, men jag tycker inte man ska chansa på det. Skulle KHK åka ur HA, så är iaf ett säkert: Intresset kommer att minska jättemycket!
Nu är det ju som så att om KHK klarar kvalserien (jag har trott på den sen jag såg truppen), så är alla nöjda och glada. Sir I kommer väl inte tillbaka hit förens man klarat kvalserien med ett: Vad var det jag sa!
|
|
|
Post by time on Nov 24, 2012 15:22:28 GMT 1
Håller med om det mesta Sverker skriver
Sverkers tanke om att ta hit spelare "i grupp" är bra. Men jag tror att KHK får ta det de kan komma över när tillfälle ges för det är ju tydligen så som befarat att spetspelare som skulle kunna vara i Kurki-klass väljer inte jumbon i HA om de har andra seriösa alternativ. De vill inte få ett dåligt CV inför nästa säsong. En spelare som känner att han är inne på sin sista säsong på elitnivå (och planerar att lägga av/varva ned nästa säsong) kan vi kanske få hit om pengarna är de rätta. Men är det bra att få hit en sådan spelare som inte känner att de har något mer att bevisa? Tror jag knappast om spelaren inte håller jävulskt hög nivå
|
|
|
Post by sheriff on Nov 24, 2012 16:47:44 GMT 1
Frågan är var gränsen går för att man ska riskera att få ett dåligt CV? Är verkligen de värvningsansvariga så intelligent obevandrade att de inte kan se en spelare för den han är och inte för den förutsättningen han varit utsatt för? Vilken cred det ger i så fall om han kan visa på resultat i den klubben han värvades till sen han kom dit. Att det inte är roligt att spela i ett dåligt lag kan jag förstå.
|
|
|
Post by hockeyfarsan on Nov 24, 2012 17:04:05 GMT 1
Lite lustigt, jag har också funderat just idag på det där med att ta hit enstaka spelare. Det var någon som var orolig för att Erik skulle bli "KHK:fierad", och risken måste ju vara rätt tydlig. Om inte hans omgivning anpassar sig till hans stil lär han få anpassa sig till deras i stället, om man ska ha fungerande femmor. Då kan det vara lättare att få ett varaktigt "lyft" om man tar in en "hel ny omgivning" samtidigt. Samtidigt, vi såg ju vad Brooks gjorde med ett vårt tidigare krampaktiga försvar bara med sin närvaro på isen.
Sedan har jag varit inne på det tidigare, men man törs ju knappt skriva det här inne: Jag känner att risken att behöva kvala är så påtagligt stor att det vore idioti att inte jobba för att laget är som starkast mot slutet av grundserien. Oavsett vad det kommer för förstärkningar nu så hoppas jag att det kommer ÄNNU bättre efter jul (om det ser ut att kunna behövas). Jag hoppas i så fall att det är det man menar med att Höök har 650 kSEK att förstärka med "för närvarande".
...och, NÄR vi har (inte "om") säkrat spel i HA även nästa säsong så hoppas jag att man har lärt sig årets läxa och ser över både organisation och lag.
|
|
|
Post by Teddybear on Nov 24, 2012 17:08:37 GMT 1
Skulle KHK åka ner i division 1 igen så blir det katastrofala följder.
Skulle bli ett jättetapp i sålda säsongskort och frågan är hur sponsorerna reagerar, säkert många som hoppar av.
Det som bara inte får hända håller på att hända...
|
|
largo
Ungdomslirare
|
Post by largo on Nov 24, 2012 17:19:13 GMT 1
Skulle KHK åka ner i division 1 igen så blir det katastrofala följder. Skulle bli ett jättetapp i sålda säsongskort och frågan är hur sponsorerna reagerar, säkert många som hoppar av. Det som bara inte får hända håller på att hända... Trillar vi ner så går minst 4-5 år tillbaka i tiden och får sikta in oss på att jobba som KRIF gör. Blir inga välbetalda spelare då för jag tror att både publik och sponsorer backar tillbaka. Att falla tillbaka till div 1 finns inte på kartan. Det är inte bara otänkbart. Det är fan straffbart!!
|
|
|
Post by chriande on Nov 24, 2012 18:50:50 GMT 1
Timo Leinonen Oskar Östlund
Första femman Mikael Kurki Filip Mingotti Niklas Johansson Jesper Jensen Kent McDonell
Andra femman Logan Stephenson Roger Wahlqvist Emil Larsson Nils Bergström Jonny Ågren
Tredje femman Anders Grönlund Mikael Aaro Erik Nyström Kristoffer Söder Tobias Törnkvist
Fjärde femman Julius Bergman Patrik Magnusson Johan Pettersson Oskar Back Henric Höglund
Så här såg laget ut i går mot BIK om ytterligare 5 spelare ska in i truppen så har man tagit på sig en lönekostnad som antagligen lägger hela KHKs ekonomi i ruiner, de spelare man lånat in under hösten har ju inte gjort någon skillnad på resultaten, 2 seniorspelare och 3 Juniorer har fått visa upp sig så här långt, de 3 Röglesp. har man ju redan låst upp för resten av säsongen samt Nyström som kom igår, Oskar Back är här på korttidslån antar jag.
I den Sportgrupp som i våras bestod av Tobbe Kempe, Oskar, och Mats j kanske även Höök med på ett hörn, 2 av dessa var garanterat med och nu står de med ett ben i den "gamla truppen"och ett i den nya. Därför tror jag att det finns ett visst mått av prestige med under hela hösten, (vi kan inte ha haft så jävla fel med utagningen att det behöver in så mycket kvalite som alla skriker om) och där står vi nu............
Sedan har vi 2 kedjeformationer skadade, som för eller senare ska in och slåss om en plats i ovanstående trupp, vilka ska med och vilka ska bort?
Andreas Elofsson Christian Magnusson Jimmie Svensson Marcus Wallmark Patrik Ruiz Tomi Pöllänen Andrée Brendheden
Om KHK väljer att följa ditt råd Sverker, (som jag själv också förespråkar) att ta in en helt ny 5;a som garanterat ska in i den spelande truppen så blir det 12 spelare som står utanför den spelande truppen, samt kostar en massa pengar för ingenting.
Xxxxx Xxxxxxx Xxxxx Xxxxxxx Xxxxx Xxxxxxx Xxxxx Xxxxxxx Xxxxx Xxxxxxx Sport och Klubbchef, Tränare, styrelse har här en mycket knivig situation att lösa.
"Quota" inte denna nu, men lek gärna med tanken hur laget ska formeras och till vilken kostnad detta kan ske.
|
|
|
Post by Zäta on Nov 24, 2012 21:01:56 GMT 1
I mitt tycke finns det 6-8 spelare man kan låna ut från dagens trupp Som helt enkelt inte håller. Spelare som borde tillföra en hel del i många div 1 klubbar.
Men som sagt, då måste ju klubben jaga ifatt folk som är bättre och kan lyfta truppen.
Men då ska det vara spelare som kan höja truppen. Spelare man kan ställa krav på. McDonell borde vara en sån, men det gick ju så där.....
Kanske kan en fransk back vara lösningen på det, men föga troligt.
Dom senaste 4 nyförvärven vi tagit hit är ju ratade spelare. Rögletrion och Nyström. Visst Nyström spelade juniorhockey i år med Modo. Men spelade ju elitserien förra säsongen.
Loosermentaliteten måste bort snarast. Annars kan det bli en rysare i kvalserien!!!
|
|
|
Post by krickan on Nov 24, 2012 22:19:33 GMT 1
Frågan jag ställer mig är om ekonomin nu och i framtiden Vågar man spela på utan att röra det egna kapitalet?
Finns ju risker med både och. 1: Man tar inget och åker ner, tappar en hel del publik (troligtvis), centrala sponsoravtal, och kanske (troligen) en del lokala sponsorer med. Vägen tillbaka blir svår. 2: Man tar en del och åker ändå ner, tappar även då ovanstående, då är en återkomst måååånga år bort. Fler än med kapitalet kvar troligtvis. 3: Man tar relativt mycket och förstärker ordenligt, klarar sig kvar, kanske tom. utan kval. Då kan man nästa säsong börja bygga upp kapitalet igen, och har kvar publik, centrala sponsoravtal osv.
Inget alternativ är bra, men det känns som det är dessa styrelsen har att välja på. Och 3:e är ju det enda tänkbara.
Finns det fler? Man ska givetvis inte rasera ekonomin, men det känns som "de svåra tiderna" som sägs att man ska använda pengarna till är nu.
|
|
|
Post by ksoze on Nov 24, 2012 22:33:52 GMT 1
Tror man resonerar så att det finns ingen anledning att "bränna" pengar nu när vi ändå vet att det inte går att undvika kvalserien, eventuellt så sätts det nog in en satsning veckorna innan denna. Rätt eller fel kan diskuteras, men det kanske är det bästa sättet att hålla i slantarna.
OM vi hade haft en realistisk chans att undvika KS så hade det kanske tänkts annorlunda men då denna är oundviklig så kanske det ändå är rätt väg. Väl där så tror jag faktiskt att det skall mycket till för att vi ska missa att hålla oss kvar, men risken finns ju alltid och om vi misslyckas så blir det katastrofala följder.. I och med att vi satt oss i denna sits så är allt ett vågspel..
|
|
|
Post by time on Nov 26, 2012 20:54:25 GMT 1
Tror att det går att undvika kvalserien om
- skadade spelare kommer igång - 2-3 klasspelare ansluter närmaste tiden - att man får ett par vinster så att själförtroendet lyfter.
eller om
Något annat lag havererar ekonomskt. Leksand, IKO och TAIF har ansträngd ekonomi.
|
|
|
Post by chriande on Dec 9, 2012 21:07:35 GMT 1
Den 7 nov. skrev Calle Höök så här på Twitter; Uppehållet kom lägligt.. Nu gör vi om, gör rätt, sen kör vi..
Nu kommer ett nytt uppehåll och då kan man ju undra vad han gjorde om som blev rätt under förra uppehållet, i mina ögon har ingenting hänt på de 10 matcherna som spelats sedan dess, kanske räcker det med de där 9 min mot Djurgården för att Hööken tycker att nu är vi på rätt väg.
Först var det Plan A, sedan kom Plan B och därefter plan C och kanske har redan Plan D kommit igång, vad vet jag, ingenting har fungerat, ingenting har blivit bättre, går man igenom statistiken från tränarbytet blir man nästan mörkrädd.
|
|
satch
Björnligan
|
Post by satch on Dec 9, 2012 21:26:33 GMT 1
Nu kommer Plan E?
|
|
|
Post by time on Dec 10, 2012 23:09:41 GMT 1
Tror att det går att undvika kvalserien om - skadade spelare kommer igång - 2-3 klasspelare ansluter närmaste tiden - att man får ett par vinster så att själförtroendet lyfter. eller om Något annat lag havererar ekonomskt. Leksand, IKO och TAIF har ansträngd ekonomi. - skadade spelare kommer igång NEJ- 2-3 klasspelare ansluter närmaste tiden JA- att man får ett par vinster så att själförtroendet lyfter. NEJeller om Något annat lag havererar ekonomskt. Leksand, IKO och TAIF har ansträngd ekonomi TAIF haverar kanske
|
|