|
Post by Sverker on Mar 8, 2018 11:46:31 GMT 1
Studier har visat att det oftast inte får önskad effekt för ett bottenlag att byta tränare. Sen finns det förstås lysande undantag och det är ju dessa som lyfts fram när man vill sparka tränare. Mycket möjligt att KHK bytt tränare om ekonomin funnits att göra det. Sen tycker inte jag att det är så chockerande att vi ligger där vi ligger. De flesta experter tippade oss o Mora på kvalplats. Rögle o Örebro fick lite ströröster. Antar att tipsen baseras på hur trupperna ser ut. Jag är så naiv att jag tror att vi haft ett bättre lag om vi haft tex Frölundas spelarbudget. Men sett enbart till spelarbudget så borde vi hamna på 13e plats. När nu 52 omgångar har spelats så konstaterar jag följande facit på sex sparkade tränare. Leksand – Gick från botten till en allsvensk final. Södertälje – Gick från jumboplats efter sex omgångar, till att spela i slutspelsserien. Vita Hästen – Gick från bottenstrid, till att fajtas om slutspelsserien och inte ens vara nära kval. Tingsryd – Markus Åkerblom löste att man undvek kval, i sista stund. BIK Karlskoga – Från under strecket, nästan hela säsongen, gick man upp och undvek kval i sista omgången. Vi kan ju lägga till Brynäs och Rögle också.
|
|
|
Post by Zäta on Mar 8, 2018 13:01:15 GMT 1
Studier har visat att det oftast inte får önskad effekt för ett bottenlag att byta tränare. Sen finns det förstås lysande undantag och det är ju dessa som lyfts fram när man vill sparka tränare. Mycket möjligt att KHK bytt tränare om ekonomin funnits att göra det. Sen tycker inte jag att det är så chockerande att vi ligger där vi ligger. De flesta experter tippade oss o Mora på kvalplats. Rögle o Örebro fick lite ströröster. Antar att tipsen baseras på hur trupperna ser ut. Jag är så naiv att jag tror att vi haft ett bättre lag om vi haft tex Frölundas spelarbudget. Men sett enbart till spelarbudget så borde vi hamna på 13e plats. Är väl ingen som är chockad över vårt tabelläge som är någorlunda hockeyintresserad. Men om jag minns rätt så berättade Ove att vi skulle få se en annan roligare, offensivare mer glädjefylld hockey denna säsongen. En någorlunda annan hockey blev det. Men dessvärre inte roligare. Nu vet jag inte precis vilka studier du pratar om eller hur vetenskapliga dom är. Men det finns även ett flertal exempel på lyckade tränarbyten.
|
|
|
Post by Sverker on Mar 8, 2018 16:32:07 GMT 1
Problemet är att Molin i princip lovade play-in med vårt nya spelsystem, ett system jag iaf inte sett. Vi ska också vara medvetna om att vi i princip varit skadefria hela säsongen, jämfört med våra motståndare i botten! Felet man (Sundlöv) gjorde var att ge honom ett 3 årskontrakt. Enligt mig bevisade han inget när han tog över ifjol som berättigade ett sånt kontrakt.
Jag är ingen som tycker man ska sparka tränare hit och dit. När det gäller Molin, så har han inte EN gång sagt att en förlust har varit hans ansvar. Han har utlovat ett nytt spelsystem, som iaf inte jag märkt när vi möt motiverat motstånd. Vad har han gjort som gjort oss bättre? Klarar vi oss kvar, så beror det på att vårt material är bättre (borde så vara) än Timrås och Leksands inte pga Molin! Ja jag tror vi blir sist i serien.
Min farhåga nu är att ALA i föreningen är så säkra på att vi klarar det, därför är Molin kvar.
|
|