|
Post by Compa on Sept 21, 2009 22:39:53 GMT 1
När vi var i Halmstad så hade dom öl servering, ett mycket trevligt inslag tycker jag. Jag har varit i kontakt med supportrar i Halmstad och frågat om vad man behöver för tillstånd, och svaret var. "Ett "enkelt" folkölstillstånd (3,5%) kostar ca 1500:- i allafall i Halmstad, sen kommer det en tillsynsavgift varje år på lika mycket eller vartannat år kan det vara om man har tur" det tycker jag låter riktigt billigt och om man sen kunde göra samma deal som deras support gjort med klubben där supp föreningen sköter försäljningen och alla vinst går till att få billigare bussar. Så tror jag att vi skulle kunna skicka många billiga bussar runt om i landet under vintern I Halmstad träffas vi lite innan match i vår (egen) pub och tar en öl eller alkoholfritt den som önskar. Vi har även öppet i pauserna för de som vill förfriska sig och snacka hockey.Vi har ölkorv till försäljning i mån av tillgång I nära anslutning till puben har vi ett lotteri med fina priser. Syftet med vår vår verksamhet är att med inkomsterna ge våra supportermedlemmar ett mervärde i sitt medlemsskap genom att kraftigt kunna subvetionera bussresorna och därmed får vi fler med till bortamatcherna(förra året 15 bussresor totalt). Vi stöder även A-laget där vi har ett nära och fint sammarbete med både tränare och styrelse och där sledgehammers ordförande ständigt står i kontakt med Halmstad Hockeys ordförande och tränarna i laget.Sledgehammers sitter med i både matchorganisation och marknadsorganisation. Öltillståndet är vårt eget Puben är vår egen, den äger vi helt och hållet Lotteriet är vårt eget Halmstad hockey har ingenting eller inblandning i vår verksamhet vad det gäller pub eller lotteri, detta är helt och hållet vår egen verksamhet. Alla inkomster styr vi över helt själva efter moget övervägande i vår egen styrelse, det kan vara allt från att bjuda på frallor och dricka på en bortamatch, köpa bananer,musli eller fil till laget eller stötta i andra sammanhang men ! framförallt att ge våra meddlemmar ett mervärde så att man känner sammhörighet och en för alla och alla för en. Vare sig du gillar öl eller läsk eller ölkorv eller bara känner för en social kontakt/samverkan med likasinnade så är vår lilla pub en oas i hallen som jag törs säga uppskattas av alla(även de flesta av dom som inte inmundigar alkohol) Vi har aldrig haft problem med överförfriskade eller bråkstakar under vår tid som verksamheten pågått(sedan 1997) syftet är inte att få en fylla i hallen, syftet är att ha ett ställe där vi kan känna gemenskap och samlas inför och under en match och framförallt snacka hockey. Så visst skulle ni må bra av en pubverksamhet och då inte bara för medlemmar utan alla ska vara välkomna, detta skulle medföra helt andra ekonomiska förutsättningar för er verksamhet att kunna ge era medlemmar ett mervärde genom kanske subvetionerade bussar och dyl. I Halmstad har vi bara 3,5 öl och den säljer aldeles utmärkt. Varför vi inte säljer starköl beror på att tillstånden är skyhöga och krav på serveringspersonal+att det måste kunna erbjudas mat i lokalen. därav den enlkare formen med 3,5 som vi tror i sammntaget säljer lika bra och inte medför några extrakrav. mvh// Rookie Styrelsemedlem i Sledgehammers Är en vettig syn på det hela. Nu är ju inte fyllan man är ute efter utan lite gott att dricka så 3,5% räcker alldeles utmärkt!! Det hade varit nått ute i arenan!!!
|
|
|
Post by Zäta on Sept 22, 2009 9:15:49 GMT 1
I Halmstad träffas vi lite innan match i vår (egen) pub och tar en öl eller alkoholfritt den som önskar. Vi har även öppet i pauserna för de som vill förfriska sig och snacka hockey.Vi har ölkorv till försäljning i mån av tillgång I nära anslutning till puben har vi ett lotteri med fina priser. Syftet med vår vår verksamhet är att med inkomsterna ge våra supportermedlemmar ett mervärde i sitt medlemsskap genom att kraftigt kunna subvetionera bussresorna och därmed får vi fler med till bortamatcherna(förra året 15 bussresor totalt). Vi stöder även A-laget där vi har ett nära och fint sammarbete med både tränare och styrelse och där sledgehammers ordförande ständigt står i kontakt med Halmstad Hockeys ordförande och tränarna i laget.Sledgehammers sitter med i både matchorganisation och marknadsorganisation. Öltillståndet är vårt eget Puben är vår egen, den äger vi helt och hållet Lotteriet är vårt eget Halmstad hockey har ingenting eller inblandning i vår verksamhet vad det gäller pub eller lotteri, detta är helt och hållet vår egen verksamhet. Alla inkomster styr vi över helt själva efter moget övervägande i vår egen styrelse, det kan vara allt från att bjuda på frallor och dricka på en bortamatch, köpa bananer,musli eller fil till laget eller stötta i andra sammanhang men ! framförallt att ge våra meddlemmar ett mervärde så att man känner sammhörighet och en för alla och alla för en. Vare sig du gillar öl eller läsk eller ölkorv eller bara känner för en social kontakt/samverkan med likasinnade så är vår lilla pub en oas i hallen som jag törs säga uppskattas av alla(även de flesta av dom som inte inmundigar alkohol) Vi har aldrig haft problem med överförfriskade eller bråkstakar under vår tid som verksamheten pågått(sedan 1997) syftet är inte att få en fylla i hallen, syftet är att ha ett ställe där vi kan känna gemenskap och samlas inför och under en match och framförallt snacka hockey. Så visst skulle ni må bra av en pubverksamhet och då inte bara för medlemmar utan alla ska vara välkomna, detta skulle medföra helt andra ekonomiska förutsättningar för er verksamhet att kunna ge era medlemmar ett mervärde genom kanske subvetionerade bussar och dyl. I Halmstad har vi bara 3,5 öl och den säljer aldeles utmärkt. Varför vi inte säljer starköl beror på att tillstånden är skyhöga och krav på serveringspersonal+att det måste kunna erbjudas mat i lokalen. därav den enlkare formen med 3,5 som vi tror i sammntaget säljer lika bra och inte medför några extrakrav. mvh// Rookie Styrelsemedlem i Sledgehammers Är en vettig syn på det hela. Nu är ju inte fyllan man är ute efter utan lite gott att dricka så 3,5% räcker alldeles utmärkt!! Det hade varit nått ute i arenan!!! Instämmer så till den milda grad
|
|
|
Post by Basbatten on Sept 22, 2009 9:45:41 GMT 1
Under förutsättning att Heineken 60cl på flaska ingår i sortimentet. Annars ställer jag inte upp på detta ansvarslösa tilltag att blanda in alkohol i idrotten. Usch tvi. ;D ;D
|
|
|
Post by Zäta on Sept 22, 2009 10:24:53 GMT 1
Seriöst, vem/vilka tar tag i detta nu.....?
|
|
|
Post by Ragulin on Sept 22, 2009 10:28:36 GMT 1
Korvutbudet? Senapen?
|
|
|
Post by Medgångssupportern on Sept 22, 2009 10:39:26 GMT 1
Vad är det för ketchup vi trycker ut på korven i kioskerna runt om i arenan?! Det är väl inte heinz? För då kommer jag inte köpa en enda korv till, usch och tvi för att bli ihopkopplad med Mörrrrrrum......
|
|
|
Post by Jason on Sept 22, 2009 11:07:06 GMT 1
Kan man inte sälja Laxröra under matcherna?
|
|
|
Post by Medgångssupportern on Sept 22, 2009 11:41:44 GMT 1
Hade varit fint till derbyna mot Mööööörrrrrrrum
|
|
|
Post by Les Paul on Sept 22, 2009 13:16:38 GMT 1
Jag ser att du lyfter denna otroligt viktiga fråga igen. Väntar på när Callahan ska dra igång den allra viktigaste, dvs. stripsen.
|
|
|
Post by Medgångssupportern on Sept 22, 2009 13:29:27 GMT 1
Stripsen ja, så kidsen får något att kladda ner gångarna med!
|
|
|
Post by dieselhog on Sept 24, 2009 16:38:51 GMT 1
Jag tar och quotar mig själv så att inlägget hamnar i rätt tråd ... Hej. Ingenting hade varit trevligare än att kunna erbjuda alla fans möjligheten att ta en pilsner eller umgås lite innan matchen. KHK är inte din motståndare här. Från att ha ett tillstånd som gäller i slutet sällskap innan klockan 19:00 (gamla Guldklubben)har vi genom en rigorös satsning av en av våra samarbetspartners lyckats få möjligheten att utveckla detta. Dock fortfarande med begränsningen för slutet sällskap. Vi måste respektera myndigheternas beslut och synpunkter, samtidigt som hela föreningen arbetar för att vidare utveckla all publikservice. Ett exempel på lyhördhet var när Guldklubben skrotades då den förra året tog över cafeterian (min idé) men bara blev ett irritationsmoment (dålig idé). Varenda vettig människa förstår säkert att vi gärna skulle ge möjligheten till alla våra 3390 besökare - dumma vore vi ju annars. Men det går inte och vi kan bara fortsätta verka för en arena som ska kunna erbjuda ännu mer och bättre service för alla. Rätt var det är då kan vi kanske ges samma möjligheter som våra stora svenska arenor, men jag tror att det kan ta lite tid. Som sagt, ingen illvilja som du med ditt inlägg ger anspel av - bara omöjligheter som vi sakta men säkert kommer att försöka göra möjliga. Vill du var med och påverka så går det att kontakta och beskriva dina tankar både till svenska myndigheter och lokala politiker. Dessa demokratiska verktyg kan synas trubbiga men fungerar ju rätt bra över tid. Som sagt: ingen vill dig något illa. Jättetråkigt att du uppfattar det så. Men varför har man då valt att inte tillåta medlemmar att komma in. Medlemskap i föreningen kvalificerar gott och väl som slutet sällskap, kanske till och med mer än Guldklubben, då denna är en fiktiv sammanslutning utan egen redovisad verksamhet. Eftersom vi som medlemmar ännu inte fått det som utlovades för mer än ett år sedan, och det samtidigt inte finns något jurisdiskt hinder, kanske det vore en idé att ge oss tillträde till tältet för en liten törstsläckare. Nästan som en fin gest.
|
|
|
Post by Rickard "Charlie" Karlsson on Sept 24, 2009 20:12:27 GMT 1
Jag tar och quotar mig själv så att inlägget hamnar i rätt tråd ... Men varför har man då valt att inte tillåta medlemmar att komma in. Medlemskap i föreningen kvalificerar gott och väl som slutet sällskap, kanske till och med mer än Guldklubben, då denna är en fiktiv sammanslutning utan egen redovisad verksamhet. Eftersom vi som medlemmar ännu inte fått det som utlovades för mer än ett år sedan, och det samtidigt inte finns något jurisdiskt hinder, kanske det vore en idé att ge oss tillträde till tältet för en liten törstsläckare. Nästan som en fin gest. Att vi tog bort Guldklubben i sin inledande form förra året berodde huvudsakligen på att publiken reagerade då vi tog det enda riktigt ordentliga utrymmet vi hade att tillgå. Det var nu hög prioritering att få till ett bra utrymme där vi kan samla våra allt mer satsande sponsorer. Alla klubbar med en ambition behöver vårda dessa och nu hade vi en sponsor som gick in och hjälpte oss ordentligt. Jag ser ingenting orimligt i det. Vad gäller medlemmar (och här kommer ju fler önskningar med ex. VIP-kort men också vanliga säsongskort) och vidare utveckling så jobbar vi hela tiden för att få fram sådana lösningar. Just nu är vi inte där. Vad gäller alkohollagstiftningen och slutet sällskap så finns det en hel del restriktioner i det. Det ska finnas en begränsande faktor (jag kan nu inte denna lagdjungel, men vi har duktiga samarbetspartners som kan det). Medlemskort skulle betyda att man med en mycket låg ekonomisk tröskel skulle kvalificera sig. Man kan alltså inte "finta" lagen och det vill vi inte heller riskera när vi nu kommit en första bit på vägen. Jag ska personligen sätta mig bättre in i detta, för jag vill, precis som du, kunna gå på en match och ta en bira i en paus. Det känns rimligt. Men vi är en bit på väg och det är tråkigt om människor upplever att vi "väljer bort" när vi i själva verket bara försöker förbättra.
|
|
|
Post by scarpino on Sept 24, 2009 21:09:53 GMT 1
I Halmstad träffas vi lite innan match i vår (egen) pub och tar en öl eller alkoholfritt den som önskar. Vi har även öppet i pauserna för de som vill förfriska sig och snacka hockey.Vi har ölkorv till försäljning i mån av tillgång I nära anslutning till puben har vi ett lotteri med fina priser. Syftet med vår vår verksamhet är att med inkomsterna ge våra supportermedlemmar ett mervärde i sitt medlemsskap genom att kraftigt kunna subvetionera bussresorna och därmed får vi fler med till bortamatcherna(förra året 15 bussresor totalt). Vi stöder även A-laget där vi har ett nära och fint sammarbete med både tränare och styrelse och där sledgehammers ordförande ständigt står i kontakt med Halmstad Hockeys ordförande och tränarna i laget.Sledgehammers sitter med i både matchorganisation och marknadsorganisation. Öltillståndet är vårt eget Puben är vår egen, den äger vi helt och hållet Lotteriet är vårt eget Halmstad hockey har ingenting eller inblandning i vår verksamhet vad det gäller pub eller lotteri, detta är helt och hållet vår egen verksamhet. Alla inkomster styr vi över helt själva efter moget övervägande i vår egen styrelse, det kan vara allt från att bjuda på frallor och dricka på en bortamatch, köpa bananer,musli eller fil till laget eller stötta i andra sammanhang men ! framförallt att ge våra meddlemmar ett mervärde så att man känner sammhörighet och en för alla och alla för en. Vare sig du gillar öl eller läsk eller ölkorv eller bara känner för en social kontakt/samverkan med likasinnade så är vår lilla pub en oas i hallen som jag törs säga uppskattas av alla(även de flesta av dom som inte inmundigar alkohol) Vi har aldrig haft problem med överförfriskade eller bråkstakar under vår tid som verksamheten pågått(sedan 1997) syftet är inte att få en fylla i hallen, syftet är att ha ett ställe där vi kan känna gemenskap och samlas inför och under en match och framförallt snacka hockey. Så visst skulle ni må bra av en pubverksamhet och då inte bara för medlemmar utan alla ska vara välkomna, detta skulle medföra helt andra ekonomiska förutsättningar för er verksamhet att kunna ge era medlemmar ett mervärde genom kanske subvetionerade bussar och dyl. I Halmstad har vi bara 3,5 öl och den säljer aldeles utmärkt. Varför vi inte säljer starköl beror på att tillstånden är skyhöga och krav på serveringspersonal+att det måste kunna erbjudas mat i lokalen. därav den enlkare formen med 3,5 som vi tror i sammntaget säljer lika bra och inte medför några extrakrav. mvh// Rookie Styrelsemedlem i Sledgehammers Är en vettig syn på det hela. Nu är ju inte fyllan man är ute efter utan lite gott att dricka så 3,5% räcker alldeles utmärkt!! Det hade varit nått ute i arenan!!! JAG är ute efter fyllan iaf;)!
|
|
|
Post by dieselhog on Sept 24, 2009 22:04:56 GMT 1
Jag tar och quotar mig själv så att inlägget hamnar i rätt tråd ... Att vi tog bort Guldklubben i sin inledande form förra året berodde huvudsakligen på att publiken reagerade då vi tog det enda riktigt ordentliga utrymmet vi hade att tillgå. Det var nu hög prioritering att få till ett bra utrymme där vi kan samla våra allt mer satsande sponsorer. Alla klubbar med en ambition behöver vårda dessa och nu hade vi en sponsor som gick in och hjälpte oss ordentligt. Jag ser ingenting orimligt i det. Vad gäller medlemmar (och här kommer ju fler önskningar med ex. VIP-kort men också vanliga säsongskort) och vidare utveckling så jobbar vi hela tiden för att få fram sådana lösningar. Just nu är vi inte där. Vad gäller alkohollagstiftningen och slutet sällskap så finns det en hel del restriktioner i det. Det ska finnas en begränsande faktor (jag kan nu inte denna lagdjungel, men vi har duktiga samarbetspartners som kan det). Medlemskort skulle betyda att man med en mycket låg ekonomisk tröskel skulle kvalificera sig. Man kan alltså inte "finta" lagen och det vill vi inte heller riskera när vi nu kommit en första bit på vägen. Jag ska personligen sätta mig bättre in i detta, för jag vill, precis som du, kunna gå på en match och ta en bira i en paus. Det känns rimligt. Men vi är en bit på väg och det är tråkigt om människor upplever att vi "väljer bort" när vi i själva verket bara försöker förbättra. Rickard, det finns inget hinder att medlemskap i KHK inte skulle räknas som slutet sällskap, snarare tvärtom i jämförelse med guldklubben. Om man vill skapa en air av exklusivitet för "guldklubben" så tycker jag att det är det helt OK, då dessa betalat ett premium, men man bör nog vara helt öppen och tydlig med detta för att inte skapa de motsättningar som börjat gry med andra lösa anspelningar som inte är förankrade i rådande lagstiftning. Som sagt, ett medlemskap i en förening är mer att betrakta som inträde till ett slutet sällskap än en sponsringsinsats. Tolkningen av lagtexten lyder: "För att det skall kunna vara frågan om ett slutet sällskap krävs att medlemskretsen är känd innan det aktuella arrangemanget. Om okänd kan lösa medlemskap i entré är det inte fråga om ett slutet sällskap. Vidare krävs att det finns ett gemensamt intresse eller ett annat innehållsmässigt samband mellan medlemmarna."Länk till ansökningblankett med lokala förtydligande: www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Blanketter/Tillstand/BL5018_serveringstillstand_enstaka_tillfallen_slutna_sallskap_2008_12.docAtt exkludera en medlem i KHK, eller innehavare av säsongs/VIP kort heller för den delen, från att köpa en öl i F&A's tält, känns som .... elitism. Jag tycker iofs inte att det är något fel att särbehandla de som betalat ett premium för marknadsföring i samband med matcher, etc, men varför inte vara tydliga med detta? PS: "Tillfällig servering förutsätter att det inte är frågan om regelbundet återkommande verksamhet. Serveringstillstånd för tillfällig servering kan därför utfärdas för max 12 tillfällen/år."I bästa välmening kan det vara bra att ha detta i bakhuvudet för att inte åka på en smäll i efterhand. Kanske en idé att alternera guldklubb och säsongskort varannan gång ...
|
|
|
Post by Rickard "Charlie" Karlsson on Sept 24, 2009 22:23:38 GMT 1
För det första så är det alltså en permanent lösning vår samarbetspartner och vi har strävat efter. Vi hade tidigare ett tillfälligt som dessutom bara gällde fram till matchstart. En problematik med medlemskapet är just det du citerar. Skulle vi exkludera en medlem som sluter upp efter ett visst datum?
Det handlar inte alls om elitism och jag tycker det är högst olyckligt att du tar diskussionen till den nivån, jag delar mycket av dina reflektioner, men har svårt att köpa "konspirationsteorier". Vi sökte först och främst en lösning som skulle ersätta den vi misslyckades med förra året. Jag tycker det är extremt viktigt med all publikservice och jag ser ingen konflikt att vi när vi utvecklar denna gång försöker hitta något för att ta hand om våra sponsorer. Jag ser det närmast som en självklarhet. Lika självklart som jag tycker det är att i nästa steg hitta lösningar för alla som ser, följer och lever med KHK.
Vi vill göra allt på en gång, men det går inte. Vi gör en resa där vi med massor av ideella resurser försöker utveckla oss. Det känns ibland som att det finns viljor som vill ställa intressen mot varandra. Varför begriper jag inte. Några sådana tankar finns - så vitt jag känner till - inte inom KHK.
|
|