|
Post by kraftwerk on Nov 30, 2008 13:30:54 GMT 1
(hade för mig att det fanns en tråd om detta redan. Men hittade den ej) Kansk kan ex Wagnborg svara på frågor här ?
|
|
|
Post by kraftwerk on Nov 30, 2008 13:31:46 GMT 1
Varför blåser nästan alltid domarna av snabbare än efter 3 sek när mv blockerar ?
|
|
tobias
Ungdomslirare
|
Post by tobias on Dec 2, 2008 21:24:40 GMT 1
Som den novis jag är har jag aldrig riktigt fått kläm på i vilka situationer utvisningar kvittas. Någon som kan upplysa mig?
|
|
|
Post by chriande on Dec 2, 2008 22:17:54 GMT 1
Som den novis jag är har jag aldrig riktigt fått kläm på i vilka situationer utvisningar kvittas. Någon som kan upplysa mig? Utdrag från Svenska Hockeyförbundets Regelbok: 512 – KVITTADE STRAFF – Coincidental penalties När ett lika antal identiska straff (Mindre, Större eller Match) är utdömda på båda lagen i samma spelstopp, skall dessa straff klassas som: KVITTADE STRAFF När sådana straff utdömts skall omedelbart ersättare sättas in på banan för dessa straff och straffen skall inte räknas som uppskjutna straff. I de fall spelarna skall vara kvar i matchen skall de inta sina platser på utvisningsbänkarna och får inte lämna dessa förrän i första spelstoppet efter att deras respektive strafftid utgått. Det finns BARA ETT UNDANTAG TILL DENNA REGEL: När båda lagen spelar med FULLT MANSKAP på isen, får INGA ERSÄTTARE sättas in om endast ETT Mindre straff utdömts på EN spelare i VARJE lag i SAMMA SPELSTOPP. ➤ Vid tillämpningen av denna regel räknas Mindre straff och Lagstraff som identiska.
|
|
|
Post by kraftwerk on Dec 2, 2008 22:27:53 GMT 1
Har reglerna vid videogranskning ändrats?
Till en början fick väl detta bara användas för att fastställa om pucken passerat målinjen?
Nu kollar man ju på andra saker också har jag lagt märke till
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Dec 3, 2008 12:46:10 GMT 1
Varför blåser nästan alltid domarna av snabbare än efter 3 sek när mv blockerar ? Har målvakten blockerat och inte tänker släppa pucken vidare är det onödigt att låta klockan gå... Domaren måste dock vara säker på att målvakten har pucken. Ibland mycket svårt i en tajt situation!
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Dec 3, 2008 12:48:08 GMT 1
(hade för mig att det fanns en tråd om detta redan. Men hittade den ej) Kansk kan ex Wagnborg svara på frågor här ? Vad jag kommer ihåg var det väl på BB forumet jag hade en alldeles egen tråd... ;D Ska dock försöka svara så gott jag kan. Är inte uppdaterad på allt nuförtiden men jag kan ta reda på...
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Dec 3, 2008 12:50:27 GMT 1
Som den novis jag är har jag aldrig riktigt fått kläm på i vilka situationer utvisningar kvittas. Någon som kan upplysa mig? Utdrag från Svenska Hockeyförbundets Regelbok: 512 – KVITTADE STRAFF – Coincidental penalties När ett lika antal identiska straff (Mindre, Större eller Match) är utdömda på båda lagen i samma spelstopp, skall dessa straff klassas som: KVITTADE STRAFF När sådana straff utdömts skall omedelbart ersättare sättas in på banan för dessa straff och straffen skall inte räknas som uppskjutna straff. I de fall spelarna skall vara kvar i matchen skall de inta sina platser på utvisningsbänkarna och får inte lämna dessa förrän i första spelstoppet efter att deras respektive strafftid utgått. Det finns BARA ETT UNDANTAG TILL DENNA REGEL: När båda lagen spelar med FULLT MANSKAP på isen, får INGA ERSÄTTARE sättas in om endast ETT Mindre straff utdömts på EN spelare i VARJE lag i SAMMA SPELSTOPP. ➤ Vid tillämpningen av denna regel räknas Mindre straff och Lagstraff som identiska. Klockrent. Det är alltså antalet minuter som kvittas. Inte de olika utvisningarna.
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Dec 3, 2008 13:01:15 GMT 1
Har reglerna vid videogranskning ändrats? Till en början fick väl detta bara användas för att fastställa om pucken passerat målinjen? Nu kollar man ju på andra saker också har jag lagt märke till Följande situationer är sådana som kan videobedömas av videomåldomaren: - pucken över mållinjen, - pucken i mål innan målburen blivit flyttad, - pucken i mål innan eller efter speltiden i perioden utgått, - pucken dirigerad i mål med hand eller sparkad i mål, - pucken reflekteras i mål av en funktionär, - pucken spelas i mål med hög klubba ovanför målribban av en anfallande spelare, och - fastställa den korrekta tiden på den officiella klockan, förutsatt att matchtiden visas i videomåldomarens monitor.Om det är ändrat vet jag inte!!
|
|
|
Post by kraftwerk on Dec 3, 2008 16:21:05 GMT 1
(hade för mig att det fanns en tråd om detta redan. Men hittade den ej) Kansk kan ex Wagnborg svara på frågor här ? Vad jag kommer ihåg var det väl på BB forumet jag hade en alldeles egen tråd... ;D Ska dock försöka svara så gott jag kan. Är inte uppdaterad på allt nuförtiden men jag kan ta reda på... Kanonbra !
|
|
|
Post by kraftwerk on Dec 3, 2008 16:23:33 GMT 1
Är det flera kameror i olika vinklar?
Annars går ju inte detta att bedöma
"- pucken spelas i mål med hög klubba ovanför målribban av en anfallande spelare"
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Dec 15, 2008 9:11:29 GMT 1
Är det flera kameror i olika vinklar? Annars går ju inte detta att bedöma "- pucken spelas i mål med hög klubba ovanför målribban av en anfallande spelare" Jag TROR att man idag får lov att använda sig av olika kameror, och inte bara den i taket. Sverige följer internationellas regler så mycket som möjligt, och vi som följt hockey ett tag kommer väl ihåg den snöpliga förlusten mot Kanada i VM (kan det ha varit 03??) när domarna fick använda många olika kamera vinklar innan de kunde konstatera att pucken var över mållinjen...jag tror att måldomarna i Elitserien har tillgång till alla kameror och deras bilder när de skall bedöma olika situationer...
|
|
|
Post by Back to Front on Dec 15, 2008 11:11:29 GMT 1
Vad gäller för användandet av halsskydd??? Gäller det all svenska hockey i seriesammanhang? Det gäller ej i vw eller i landskamper? Märkligt isf att skridskon blir slöare då! Vad säger reglementet Wagnborg?
|
|
|
Post by mace on Dec 15, 2008 12:45:49 GMT 1
Skridskon blir slöare?
|
|
|
Post by Medgångssupportern on Dec 15, 2008 13:39:46 GMT 1
Vad gäller för användandet av halsskydd??? Gäller det all svenska hockey i seriesammanhang? Det gäller ej i vw eller i landskamper? Märkligt isf att skridskon blir slöare då! Vad säger reglementet Wagnborg? Och varför skulle skridskon bli slöare med eller utan HALSskydd? För övrigt så måste man inte ha halskydd.. annars så skulle troligtvis inte Brynäs målisar få lira
|
|