Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Dec 17, 2008 23:11:54 GMT 1
Vad gäller för användandet av halsskydd??? Gäller det all svenska hockey i seriesammanhang? Det gäller ej i vw eller i landskamper? Märkligt isf att skridskon blir slöare då! Vad säger reglementet Wagnborg? Och varför skulle skridskon bli slöare med eller utan HALSskydd? För övrigt så måste man inte ha halskydd.. annars så skulle troligtvis inte Brynäs målisar få lira Jo. Halsskydd är ett obligatorium i svensk hockey sedan ett par år tillbaka... 226 – HALSSKYDD – Throat protector Alla spelare skall på ett riktigt sätt bära godkänt halsskydd. Här skiljer sig våra från de internationella där det bara är en rekommendation...typ som tandskydd för seniorer födda tidigare än -84 har jag för mig. Jo, efter att ha konsulterat regelboken kan jag slå fast -84. Än sitter kunskaperna i. Det är inte bara Sveriges rikes lag som får rum... ;D
|
|
|
Post by Back to Front on Dec 18, 2008 21:30:37 GMT 1
Tack domarn.. Om jag fattar dej rätt då, så ska alla ha det i seriespel i sverige ....
|
|
|
Post by Medgångssupportern on Dec 18, 2008 21:51:29 GMT 1
Tack domarn.. Om jag fattar dej rätt då, så ska alla ha det i seriespel i sverige .... Så som jag fattade är det bara en rekomendation, annars så hade somsagt brynäs målisar inte fått stå.. om det inte finns någon sorts dispens eller något
|
|
|
Post by Back to Front on Dec 18, 2008 22:26:41 GMT 1
Tack domarn.. Om jag fattar dej rätt då, så ska alla ha det i seriespel i sverige .... Så som jag fattade är det bara en rekomendation, annars så hade somsagt brynäs målisar inte fått stå.. om det inte finns någon sorts dispens eller något Nu pratar vi halsskydd för utespelare.. Mot skärskador... Var en ung kille (tror Grums) 14-15 bast som dog i samband med en match för ett 20 tal år sedan... Först kom en rekomendation, sen som det verkar en lag...
|
|
|
Post by kraftwerk on Dec 18, 2008 23:44:07 GMT 1
Vilka skydd är obligatoriska?
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Dec 19, 2008 12:16:38 GMT 1
Vilka skydd är obligatoriska? Ja du, det var en bra fråga... Vad jag kan få det till så är det godkänd hjälm med åtminstone ett visir, skridskor(tro det eller ej), handskar, halskydd och godkänt tandskydd för de födda -84 eller senare. De som är födda -66 och tidigare behöver inte ha visir när de spelar hockey, bara hjälmen. Men det finns inte så många kvar längre. Sen verkar de som om det är upp till spelaren själv att välja vilka skydd han/hon vill ha. Stig Gustavsson spelade ju tex utan axelskydd och det var nog många med honom som också skippade det. Men de kunde ju varken tacklas eller skjuta på den tiden... ;D När det gäller halsskydden så står det att det gäller alla SPELARE. Detta borde betyda att det även gäller målvakt. Annars hade det stått utespelare. Jag har för mig att när detta genomfördes så skulle alla spelare vara tvungna att ha det, inkl. målvakterna... Back to front, glömde din fråga. Ja, alla spelare som spelar hockey i sverige, från senior till björnligan skall ha halsskydd...
|
|