Jag tycker det räcker att läsa det jag klistrade in igår eller kika lite på:
www.youtube.com/watch?v=bhXpYyHUhdsför att förstå...
Om någon missade det igår, bjuder jag på läsningen om Tomi igen:
Här kommer lite intressant läsning från nätet.
Hoppas det ska bli glädje för några !
Bloggen avslöjar: (Mr Madhawk)
2010-08-11 15:41:45
En poängkung är på väg till allsvenskan.Den finländska poängmaskinen och norska ligans poängkung, Tomi Pöllänen är just nu ett mycket attraktivt namn för de allsvenska klubbarna.
- Vi har tackat nej till klubbar i Europa för han vill ha nära hem till Finland och siktar nu in oss på Sverige, säger hans agent Erik Ryman.
Allsvenskan?
- Det känns mest rimligt, även om jag personligen hellre hade sett honom i elitserien. Jag tycker han duger där.
Pöllänen beskrivs som en spelskicklig offensiv spelare med bra händer och användbar i powerplay. Förra säsongen blev han etta i norska ligans poängliga med 69 poäng på 48 matcher för Lillehammer.
Trots detta finns han fortfarande på marknaden. Ryman förklarar varför:
- Det har varit en jäkligt tuff marknad i sommar och han har som sagt redan tackat nej till klubbar i bland annat Österrike.
Enligt källor till bloggen är Västerås heta på att få Tomi Pöllänen till sitt lag, men även andra allsvenska klubbar ska vara intresserade.
Rögle är ett av lagen som också har ett visat intresse, men det beror på hur bland annat Eric Himelfarb ser ut.
- Ja, de skulle se hur han ser ut först, men min ambition är naturligtvis att hitta en klubb så fort som möjligt, och Västerås vill jag inte säga någonting om just nu..
VIK jagar finländsk sniper (VLT)
Han blev poängkung och årets spelare i Norge förra säsongen. Snart kan Tomi Pöllänen lira i Västerås. – Ja, vi jobbar på honom, bekräftar VIK:s sportchef Niklas Johansson.
Det är ingen hemlighet att allsvenska VIK Hockey fortfarande jagar förstärkningar.
Och det hetaste namnet är den 32-årige finländske forwarden Tomi Pöllänen som svarade för 28 mål+41 assist=69 poäng på 48 matcher med Lillehammer i den norska ligan förra säsongen.
Är Pöllänen ett hett namn för VIK?
– Ja, det är han, säger Niklas Johansson.
Med tanke på att VIK nyligen värvade centern Juha Kiilholma lär Pöllänen vara intresserad av en flytt till Västerås. Kiilholma och Pöllänen har nämligen tidigare spelat ihop i Ässät i SM-liiga.
– Jag vet att de känner varandra bra, säger Johansson.
Ni vill alltså ha in en målfarlig sniper i laget?
– Jag tror att vi redan har folk som kan göra mål, men Pöllänen skulle passa in rätt bra – och det skulle även gynna Kiilholma.
Är det realistiskt att tro att ni kan håva in norska ligans poängkung?
– Det är helt klart tänkbart, det är inte en orealistisk tanke, säger Niklas Johansson.
Enligt vad VLT erfar kan det förutom poängmaskinen Tomi Pöllänen även finnas plats för ytterligare en powerforward i VIK-truppen.
(Från Dragskott)Västerås-sportchefen Niklas Johansson bekräftade nyligen att VIK jagar stjärnforwarden Tomi Pöllänen. Jag är övertygad om att 32-åringen är helt rätt spelare för VIK i det här läget och det finns nog bara max ungefär 20 andra spelare i hela HockeyAllsvenskan som skulle kunna mäkta med fler poäng i den norska högstaligan än Pöllänen sett till en enskild säsong.
Hela 69 (!) poäng på 48 grundseriematcher under fjolårssäsongen är respekt. Lillehammer-forwarden öste dessutom in 107 pinnar i grundseriesammanhang under de två föregående säsongerna och jag är övertyad om att finländaren kommer vinna den interna poängligan om han signar med Västerås.
En annan fördel med Pöllänen är att nyförvärvet Juha Kiilholma får en landsman i laget, vilket blir en trygghet och borgar för att han kommer trivas även utanför isen i sitt nya land. Pöllänen och Kiilholma har dessutom lirat i samma lag tidigare.
Lägg därtill att Pöllänen är rutinerad, men ändå inte lastgammal, och hans ålder innebär att det inte är så troligt att någon klubb högre upp i seriesystemet vill värva honom - även om det blir succé i VIK-tröjan. Pöllänen kan alltså vara en spelare att bygga laget kring även i ett relativt långsiktigt perspektiv.