|
Post by chriande on Jan 14, 2016 17:39:02 GMT 1
Det är just av såna här anledningar jag inte kan fatta hur så många kan tro att vi ska kunna klara ett kval. Leksand var på papperet mkt bättre än vi, men klarade det ändå inte pga av press och självförtroende... De senaste 5 säsongerna har de 2 sista lagen i SHL tagit mellan 46-72 p. Som det ser ut på banan kommer vi få svårt med lag som backar hem, då vi inte har något som liknar eget spel. Tittar man historiskt så har de kvalande lagen haft stora problem att hålla sig kvar i SHL. 2014-15 åkte Leksand ut. 2013-14 åkte AIK ut. 2012-13 åkte både Timrå och Rögle ut. 2011-12 åkte Djurgården ut.
|
|
|
Post by qALLAHAN on Jan 14, 2016 17:54:56 GMT 1
Precis...HUR kan då någon TRO att VI ska klara det!? Som historiskt odugliga? Hur många säger inte att vi är betydligt bättre än HA... Det finns väl egentligen bara ett par detaljer som nu är skillnad mot innan. Inte lika hård satsning hos de allsvenska lagen och att serien urvattnades i o m att SHL utökades. Men detta skulle knappast uppväga faktumet hur mkt sämre vi är, än alla som innan åkt ur!?
|
|
|
Post by chriande on Jan 14, 2016 19:40:51 GMT 1
Precis...HUR kan då någon TRO att VI ska klara det!? Som historiskt odugliga? Hur många säger inte att vi är betydligt bättre än HA... Det finns väl egentligen bara ett par detaljer som nu är skillnad mot innan. Inte lika hård satsning hos de allsvenska lagen och att serien urvattnades i o m att SHL utökades. Men detta skulle knappast uppväga faktumet hur mkt sämre vi är, än alla som innan åkt ur tidigare!? Så som vi spelar just nu kommer det inte gå vägen, t.ex TAIF som har allt att vinna kan spela på ren energi, har ingenting att förlora.
|
|
|
Post by khkkrille on Jan 14, 2016 19:50:09 GMT 1
Seså. Nya matcher nya förutsättningar. Att skrika om att vi är chanslösa och att de som inte tror de är dumma i huvet är ju bara löjeväckande!
|
|
|
Post by Teddybear on Jan 15, 2016 0:02:26 GMT 1
Lite skillnad på upplägget i år också, med bäst av 7 matcher. För övrigt tror jag det är bättre att komma sist än näst sist, då slipper vi Västerås och Leksand.
Är helt övertygad om att KHK fixar ett kval.
|
|
|
Post by Sardaukar on Jan 15, 2016 9:34:32 GMT 1
Lite skillnad på upplägget i år också, med bäst av 7 matcher. För övrigt tror jag det är bättre att komma sist än näst sist, då slipper vi Västerås och Leksand. Är helt övertygad om att KHK fixar ett kval. Precis. Det är nog lite annorlunda att spela alla matcher mot samma motstånd. Däremot så är jag tveksam till att hemmaplansfördelen verkligen är en fördel för oss...
|
|
|
Post by matse on Jan 16, 2016 8:08:21 GMT 1
Läste att expressens hockeykrönikör kallade det, en friplats till Shl, att möta oss i kvalet. Det gjorde mig lite upprörd. För så jäkla dåliga kan vi ju inte vara, jämfört med aik och taif. Nog fan borde KHK ses som favoriter över 7 matcher, även om det blir väldigt tufft. Nyckeln är att vi måste lära oss att vinna igen, så vi får med oss den känslan in i kvalet. Vi har många killar i laget, som skulle vara ledande i de andra kvallagen. Lita på att de kommer att sälja sig dyrt, när det gäller.
|
|
|
Post by noll1 on Jan 16, 2016 8:40:43 GMT 1
Här är en större snutt av den texten: Om AIK får möta Karlskorna i ett avgörande kvalspel till våren - då spelar AIK i SHL nästa säsong. Detsamma kan sägas om flera av topplagen i allsvenskan. Karlskrona är en "fribiljett" till högsta serien. Han skrev åxå detta: Jag gillar skrällar och kunde inte låta bli att jubla över Karlskronas avancemang i våras – men jag blir förbannad när laget skämmer ut sig den här säsongen. Hela finns här: www.expressen.se/sport/kronikorer/magnus-nystrom/nystrom-pamparna-i-shl-hejar-hart-pa-aik/
|
|
|
Post by Medgångssupportern on Jan 16, 2016 11:05:12 GMT 1
Allt för att få några extra klick, det är så nyhetssajter funkar idag tyvärr.
|
|
|
Post by time on Jan 16, 2016 11:18:45 GMT 1
Största hotet är ett spetsat AIK
|
|
|
Post by noll1 on Jan 16, 2016 12:08:06 GMT 1
Egentligen tror jag att detta är till vår fördel. Ju mer vårt motstånd tycker att vi är en fribiljett desto bättre. För mig får de gärna komma hit med känslan av att de redan är klara för shl och bara skall spela av sina matcher.
|
|
|
Post by Bart on Jan 16, 2016 14:15:25 GMT 1
KHK har inte gått bra i SHL men inte imponerar dom allsvenska lagen. Taif har gjort det imponerande hitills men är det inte ett svaghetstecken att Taif som nykomling leder serien, AIK har inte ändrat mycket i laget mot förra året och då var man bottenlag nu är man i toppen. Jag vill nog påstå att AS är klart sämre i år. Men det är alltid svårare att gå in i ett kval med negativ trend. Vinst första hemma så spelar motståndet noll roll då kvalar man sig kvar. Bäst vore att spela kvar aik i As sedan hoppas på att ett nytt sensations gäng går upp.
|
|
|
Post by 31an on Jan 16, 2016 14:22:13 GMT 1
Han skriver det lite "plumpt" men tror Nyström har rätt. Aldrig har det funnits och aldrig kommer det finnas ett sämre lag i SHL. Och det fattar AIK också, de ser sin chans i år och kommer göra allt att ta vår plats. Tror de kommer plocka in någon riktigt bra lirare till kvalet. Och när de väl gör det, tar vår plats, kommer SHL att vara stängd. Antingen från SHLs sida, att ligan helt enkelt slår igen, eller att de lag som då finns i SHL aldrig kommer vara så kassa som vi är i år (troligtvis båda anledningarna). Då har alla lag, med kanske Rögle som undantag, ekonomiska muskler att stänga ligan.
Och Nyström tycker vi skämmer ut oss. Det gör jag också...!
|
|
|
Post by 31an on Jan 16, 2016 14:28:25 GMT 1
Vinst första hemma så spelar motståndet noll roll då kvalar man sig kvar. Bäst vore att spela kvar aik i As sedan hoppas på att ett nytt sensations gäng går upp. Precis. Därför hoppas jag vi får möta TAIF. Går de upp (eller nåt annat "bonnalag") stängs inte ligan. Och som du säger, första matchen mycket viktigt isf. Torsk för de i första matchen och TAIF kanske känner sig lite nöjda, som hästen gjorde mot Modo förra sässen.
|
|
tank
Björnligan
|
Post by tank on Jan 16, 2016 14:46:38 GMT 1
Det är just av såna här anledningar jag inte kan fatta hur så många kan tro att vi ska kunna klara ett kval. Leksand var på papperet mkt bättre än vi, men klarade det ändå inte pga av press och brist på självförtroende... Ska dock påpekas att Leksand fick värsta möjliga lottning i Malmö, som kändes mer som ett SHL-lag än ett allsvenskt lag. Hade Leksand fått något av de övriga lagen hade man vunnit mot alla. Sen hade de ju skador i kvalet på nyckelspelarna Ryno och Ritola.
|
|