Post by kraftwerk on Apr 15, 2006 7:46:10 GMT 1
Från Kalmar Knights off hemsida
----------------------------------------------------------------------
Intervju med supporterklubben WildCats - 060414
Ni har säkert sett och hört dem på ståplatsläktaren i Iffe hallen när det är match. Det är en skara trogna supportrar som står där och hejar fram Kalmars Riddare. Men hur vill WildCats sammanfatta den gångna säsongen och vad hoppas de på inför kommande säsong?
Här följer en intervju med två medlemmar i WildCats, Peter Söderlund, ordförande och Pierre Rask, vice ordförande.
När startades WildCats?
Pierre: Wildcats startade säsongen 01/02, året efter registrerade vi föreningen.
Berätta om bakgrunden?
Peter: Bakgrunden är den att WildCats har funnits i många år, exakt hur många
vet jag inte med säkerhet. Men i samma veva som Kalmar HC gjorde konkurs
så blev supporter klubben vilande.
Pierre: Vi var några stycken som tyckte att det skulle vara kul att dra igång en
hejaklack, Zoder (Peter Söderlund) och några andra var ju med redan på HC-tiden
och saknade stämningen i hallen. Jag hade inte bott i Kalmar i mer än ett och ett halvt år, så lite var det för att lära känna lite folk.
Hur många medlemmar är ni idag?
Peter: Denna säsong var vi 30 medlemmar, men inför nästa säsong så hoppas
vi att den siffran fördubblas.
Pierre: Jag hade ju gärna sett att det var fler, men det verkar nästan som att det bara är KFF och fotbollen som drar till sig folk, med några få undantag. Det ena hindrar inte det andra.
Är det blandad ålder eller är de flesta i samma ålder?
Peter: Ja, det är blandade åldrar och kön i supporter klubben. Men dom flesta
är gamla gubbar födda på 60-talet ;-)
Pierre: När vi startade WildCats var väl de flesta i min ålder men nu har yngre
förmågor gått med, så vi får hoppas att de, i sin tur, kan locka lite fler.
Hur fungerar föreningen?
Pierre: Wildcats fungerar rätt bra, men det är nog som vilken annan förening som
helst. Det finns några eldsjälar som drar det tunga lasset och de flesta andra bara följer strömmen. Vi träffas mest på hemmamatcherna, men kallar till möte om det finns anledning till det.
Peter: Föreningen funkar i stort sett bara under säsong, vi har haft några grillfester på sommartid samt någon kräft skiva mitt i vintern.
Ni delar ut den årliga guldpucken, berätta om den!
Pierre: Guldpucken kom till när Zoder tyckte att Wildcats skulle utse säsongens
viktigaste spelare. Det första året vi delade ut den hade vi kallat till ett medlemsmöte, där bara WilCats medlemmar fick rösta, men nu får vem som helst rösta eftersom röstningen är förlagd till hemsidan. Jag tror att resultatet hade blivit annorlunda i år om vi hade gjort som vi gjorde första året, nog för att årets guldpuckvinnare var värdig.
Peter: Det började säsongen 2002/03 då Pelle Andersson fick den allra första pucken. Säsongen 2003/04 fick Ola Nordin pucken, säsongen 2004/05 fick Lukas Karlsson pucken och säsongen 2005/06 fick Ola Nordin återigen WildCats Guldpuck.
Hur många av er brukar komma på matcherna?
Peter: Dom flesta i supporter klubben går på samtliga hemma matcher.
Pierre: Det är väl runt 15-20 på hemmamatcherna från Wildcats men alla på ståplats är ju inte medlemmar, fast det är klart att man gärna hade sett dom som medlemmar... Men man kan ju inte tvinga någon att gå med.
Hur länge har ni själva följt hockeyn i Kalmar?
Peter: Jag själv började följa hockeyn här i Kalmar 1989, så några år har det blivit.
Pierre: Jag har följt hockeyn i Kalmar sedan Knights startade, så det blir
sjätte året med det som börjar nu.
Ert bästa minne under åren?
Peter: Med Kalmar HC var den bästa tiden då vi gick upp i div. 1 säsongen 98/99.
Med Kalmar Knights var den bästa säsongen då vi gick upp i div. 2 säsongen 03/04.
Pierre: Bästa minnerna från Knights är när de kvalade upp till tvåan första gången, samt i årets hemmamatch mot Västervik, bästa matchen Riddarna hittills har presterat plus att klacken var riktigt bra hela matchen, efter den insatsen var jag helt slut, både psykiskt och fysiskt.
Har ni haft någon favoritspelare under åren?
Pierre: # 36 Björn "Böna" Hansson och # 22 Patrik Karlsson. Böna för spelsinnet
och smidigheten, alltid på rätt plats och alltid i vägen för motståndarna. Tror han spelade som forward några matcher också, då åkte han bara fram och tog pucken för motståndarnas backar. Patrik för spelsinnet och tunga tacklingar, han hade nog gett några fler om motsåndarna inte hade varit så rädda och gjort vad de kunde för att slippa en tackling...
Peter: Under Kalmar HC tiden så finns det bara en spelare och det är Viktor
Kovalonok. Med Kalmar Knights så har jag en given favorit, och det är Pelle
Andersson. (Kom tillbaka Pelle!)
Hur vill ni sammanfatta lagets säsong?
Peter: Med alla uddamåls förluster i början av serien så började man att tvivla
på hur denna säsong skulle bli. Jag personligen var livrädd för att säsongen
skulle bli som den som var året innan då Kalmar inte vann en match på hela
säsongen. Men som tur var så ordnade både styrelse, tränare och spelare ut detta.
Synd bara att det har varit så dålig uppslutning på att åka på borta matcher,
hoppas att det blir bättre till nästa säsong. Men helt klart den roligaste matchen var nere i Kallinge när Kalmar vinner med 5-3, vi var 3 st på läktaren o dominerade stort (ironi) Annars en helt underbar säsong.
Pierre: Finns bara ett sätt att sammanfatta säsongen: Så j*vla underbart!!!
Vad hoppas ni på inför nästa säsong?
Peter: Det jag hoppas på är att Kalmar får en namnkunnig spelare i sin trupp, det tror jag skulle gynna hockeyn här i Kalmar, då jag vet med erfarenhet att med framgång på isen då kommer publiken. Sen så vill jag att så många som möjligt i nuvarande trupp stannar kvar även till nästa säsong, då kan detta bli bra.
Pierre: Att så många som möjligt av årets lag stannar och en högre placering i
tabellen, gärna play-off och kval till ettan, om jag får drömma lite också, haha...
Vad vill ni hälsa till laget?
Peter: Fortsätt jobba grabbar på isen så gör vi i supporter klubben så gott vi kan
på läktaren (om vi nu har någon läktare till premiären) Vi ses nästa
supportermatch ;-)
Pierre: Ge aldrig upp - det gör inte vi på ståplats!
Vill ni tillägga något?
Peter: Finns inte så mycket att tillägga förutom det att jag vill att ännu fler supportrar
som är medlemmar i WildCats support ställer upp ännu mer och åker även på bortamatcher.
Tack till Peter och Pierre! Om du vill komma i kontakt med supporterklubben WildCats eller veta mer besök deras hemsida, www.wildcats.nu
----------------------------------------------------------------------
Intervju med supporterklubben WildCats - 060414
Ni har säkert sett och hört dem på ståplatsläktaren i Iffe hallen när det är match. Det är en skara trogna supportrar som står där och hejar fram Kalmars Riddare. Men hur vill WildCats sammanfatta den gångna säsongen och vad hoppas de på inför kommande säsong?
Här följer en intervju med två medlemmar i WildCats, Peter Söderlund, ordförande och Pierre Rask, vice ordförande.
När startades WildCats?
Pierre: Wildcats startade säsongen 01/02, året efter registrerade vi föreningen.
Berätta om bakgrunden?
Peter: Bakgrunden är den att WildCats har funnits i många år, exakt hur många
vet jag inte med säkerhet. Men i samma veva som Kalmar HC gjorde konkurs
så blev supporter klubben vilande.
Pierre: Vi var några stycken som tyckte att det skulle vara kul att dra igång en
hejaklack, Zoder (Peter Söderlund) och några andra var ju med redan på HC-tiden
och saknade stämningen i hallen. Jag hade inte bott i Kalmar i mer än ett och ett halvt år, så lite var det för att lära känna lite folk.
Hur många medlemmar är ni idag?
Peter: Denna säsong var vi 30 medlemmar, men inför nästa säsong så hoppas
vi att den siffran fördubblas.
Pierre: Jag hade ju gärna sett att det var fler, men det verkar nästan som att det bara är KFF och fotbollen som drar till sig folk, med några få undantag. Det ena hindrar inte det andra.
Är det blandad ålder eller är de flesta i samma ålder?
Peter: Ja, det är blandade åldrar och kön i supporter klubben. Men dom flesta
är gamla gubbar födda på 60-talet ;-)
Pierre: När vi startade WildCats var väl de flesta i min ålder men nu har yngre
förmågor gått med, så vi får hoppas att de, i sin tur, kan locka lite fler.
Hur fungerar föreningen?
Pierre: Wildcats fungerar rätt bra, men det är nog som vilken annan förening som
helst. Det finns några eldsjälar som drar det tunga lasset och de flesta andra bara följer strömmen. Vi träffas mest på hemmamatcherna, men kallar till möte om det finns anledning till det.
Peter: Föreningen funkar i stort sett bara under säsong, vi har haft några grillfester på sommartid samt någon kräft skiva mitt i vintern.
Ni delar ut den årliga guldpucken, berätta om den!
Pierre: Guldpucken kom till när Zoder tyckte att Wildcats skulle utse säsongens
viktigaste spelare. Det första året vi delade ut den hade vi kallat till ett medlemsmöte, där bara WilCats medlemmar fick rösta, men nu får vem som helst rösta eftersom röstningen är förlagd till hemsidan. Jag tror att resultatet hade blivit annorlunda i år om vi hade gjort som vi gjorde första året, nog för att årets guldpuckvinnare var värdig.
Peter: Det började säsongen 2002/03 då Pelle Andersson fick den allra första pucken. Säsongen 2003/04 fick Ola Nordin pucken, säsongen 2004/05 fick Lukas Karlsson pucken och säsongen 2005/06 fick Ola Nordin återigen WildCats Guldpuck.
Hur många av er brukar komma på matcherna?
Peter: Dom flesta i supporter klubben går på samtliga hemma matcher.
Pierre: Det är väl runt 15-20 på hemmamatcherna från Wildcats men alla på ståplats är ju inte medlemmar, fast det är klart att man gärna hade sett dom som medlemmar... Men man kan ju inte tvinga någon att gå med.
Hur länge har ni själva följt hockeyn i Kalmar?
Peter: Jag själv började följa hockeyn här i Kalmar 1989, så några år har det blivit.
Pierre: Jag har följt hockeyn i Kalmar sedan Knights startade, så det blir
sjätte året med det som börjar nu.
Ert bästa minne under åren?
Peter: Med Kalmar HC var den bästa tiden då vi gick upp i div. 1 säsongen 98/99.
Med Kalmar Knights var den bästa säsongen då vi gick upp i div. 2 säsongen 03/04.
Pierre: Bästa minnerna från Knights är när de kvalade upp till tvåan första gången, samt i årets hemmamatch mot Västervik, bästa matchen Riddarna hittills har presterat plus att klacken var riktigt bra hela matchen, efter den insatsen var jag helt slut, både psykiskt och fysiskt.
Har ni haft någon favoritspelare under åren?
Pierre: # 36 Björn "Böna" Hansson och # 22 Patrik Karlsson. Böna för spelsinnet
och smidigheten, alltid på rätt plats och alltid i vägen för motståndarna. Tror han spelade som forward några matcher också, då åkte han bara fram och tog pucken för motståndarnas backar. Patrik för spelsinnet och tunga tacklingar, han hade nog gett några fler om motsåndarna inte hade varit så rädda och gjort vad de kunde för att slippa en tackling...
Peter: Under Kalmar HC tiden så finns det bara en spelare och det är Viktor
Kovalonok. Med Kalmar Knights så har jag en given favorit, och det är Pelle
Andersson. (Kom tillbaka Pelle!)
Hur vill ni sammanfatta lagets säsong?
Peter: Med alla uddamåls förluster i början av serien så började man att tvivla
på hur denna säsong skulle bli. Jag personligen var livrädd för att säsongen
skulle bli som den som var året innan då Kalmar inte vann en match på hela
säsongen. Men som tur var så ordnade både styrelse, tränare och spelare ut detta.
Synd bara att det har varit så dålig uppslutning på att åka på borta matcher,
hoppas att det blir bättre till nästa säsong. Men helt klart den roligaste matchen var nere i Kallinge när Kalmar vinner med 5-3, vi var 3 st på läktaren o dominerade stort (ironi) Annars en helt underbar säsong.
Pierre: Finns bara ett sätt att sammanfatta säsongen: Så j*vla underbart!!!
Vad hoppas ni på inför nästa säsong?
Peter: Det jag hoppas på är att Kalmar får en namnkunnig spelare i sin trupp, det tror jag skulle gynna hockeyn här i Kalmar, då jag vet med erfarenhet att med framgång på isen då kommer publiken. Sen så vill jag att så många som möjligt i nuvarande trupp stannar kvar även till nästa säsong, då kan detta bli bra.
Pierre: Att så många som möjligt av årets lag stannar och en högre placering i
tabellen, gärna play-off och kval till ettan, om jag får drömma lite också, haha...
Vad vill ni hälsa till laget?
Peter: Fortsätt jobba grabbar på isen så gör vi i supporter klubben så gott vi kan
på läktaren (om vi nu har någon läktare till premiären) Vi ses nästa
supportermatch ;-)
Pierre: Ge aldrig upp - det gör inte vi på ståplats!
Vill ni tillägga något?
Peter: Finns inte så mycket att tillägga förutom det att jag vill att ännu fler supportrar
som är medlemmar i WildCats support ställer upp ännu mer och åker även på bortamatcher.
Tack till Peter och Pierre! Om du vill komma i kontakt med supporterklubben WildCats eller veta mer besök deras hemsida, www.wildcats.nu