Post by Mrfrog on Sept 26, 2007 17:37:35 GMT 1
Att bli självständiga och en demokratisk och ansvarfull förening.
Vad bör vi göra?
1. Att kalla till ett medlemsmöte för alla medlemmar.
2. Bestämma en gång för alla om vi ska bli självständiga.
3. Se över eller skriva en ny stadga (bestämma hur förening ska fungera och jobba med).
4. Bestämma hur styrelsen ska vara uppbyggd.
5. Rösta fram en styrelse.
6. Förklara mötet avslutat ta en kopp kaffe och snacka skit.
Vad krävs för att bli självständiga och ha en egen ekonomi?
Svar: En stadga, ett protokoll över styrelsen, en kassör, ett organisationsnummer som man får av skattemyndigheterna och ett konto på banken som kassör och ordförande öppnar i föreningens namn. Visar det sig nu att det inte finns tillräckligt med folk som är villiga att ta ansvar för att bli en egen förening har man åtminstone gjort ett ärligt försök.
Förslag på hur styrelsen ska se ut:
Ordförande
Ordföranden leder föreningens arbete, sammankallar och leder styrelsens möten.
Ordföranden är kontoansvarig tillsammans med kassören.
Vice ordförande
Ersätter ordföranden om denna inte finns tillgänglig
och en hjälpande hand.
Sekreterare
Skriver protokoll och har hand om föreningens post/mail.
Kassör
En kassör som bokför föreningens in- och utkomster.
Ledamöterna
Här krävs flera med följande ansvars områden:
1. Bussgruppsansvarig.
2. Folkets lirare gruppansvarig.
3. TIFO-gruppsansvarig.
4. Sång- och ramsgrupp ansvarig. Vet inte vad ni andra tycker men jag tröttnar på ramsor ganska fort.
5. Hemsida- och forumsansvarig (här kan ju även bildas en grupp).
6. Lokalansvarig (här kan ju även bildas en grupp) försöker hitta en föreningslokal samt se över hur en sådan ska kunna finansieras.
Suppleanter
Man behöver även ett antal suppleanter, dessa är ersättare för ledamöterna eller en hjälpande hand till den som behöver.
Revisor/Revisorerna
En revisor går igenom kassörens ekonomi för att se att allt gått rätt till.
De kollar även att styrelsen jobbar efter medlemmarnas önskemål. De ska finnas med på styrelsens möte men inte ha rösträtt.
Valberedningen
Dessa har hand framröstning av styrelsen, tar reda på vilka som är nominerade eller kandidater till styrelsen samt räknar medlemmars röster.
Tror jag fick med alla nu, kan ha glömt någon dock så det kan bli fler eller färre ledamöter beroende på vad medlemmarna vill. Jag skrev de flesta ledamöterna som gruppansvariga därför att jag vill att de ska bilda en grupp som vilken medlem som helst kan delta i och att ledamöterna har ansvar för denna grupp. Ledamöterna ska även framföra medlemmars önskemål på styrelsens möten där man tar ett beslut i frågan.
Detta är en BB-medlems önskan, sen är det upp till nuvarande styrelse att bestämma hur man vill göra. Jag tror att det finns kompetens i dagens styrelse för att kunna genomföra detta och jag står med öppen hand om ni behöver hjälp.
Vad bör vi göra?
1. Att kalla till ett medlemsmöte för alla medlemmar.
2. Bestämma en gång för alla om vi ska bli självständiga.
3. Se över eller skriva en ny stadga (bestämma hur förening ska fungera och jobba med).
4. Bestämma hur styrelsen ska vara uppbyggd.
5. Rösta fram en styrelse.
6. Förklara mötet avslutat ta en kopp kaffe och snacka skit.
Vad krävs för att bli självständiga och ha en egen ekonomi?
Svar: En stadga, ett protokoll över styrelsen, en kassör, ett organisationsnummer som man får av skattemyndigheterna och ett konto på banken som kassör och ordförande öppnar i föreningens namn. Visar det sig nu att det inte finns tillräckligt med folk som är villiga att ta ansvar för att bli en egen förening har man åtminstone gjort ett ärligt försök.
Förslag på hur styrelsen ska se ut:
Ordförande
Ordföranden leder föreningens arbete, sammankallar och leder styrelsens möten.
Ordföranden är kontoansvarig tillsammans med kassören.
Vice ordförande
Ersätter ordföranden om denna inte finns tillgänglig
och en hjälpande hand.
Sekreterare
Skriver protokoll och har hand om föreningens post/mail.
Kassör
En kassör som bokför föreningens in- och utkomster.
Ledamöterna
Här krävs flera med följande ansvars områden:
1. Bussgruppsansvarig.
2. Folkets lirare gruppansvarig.
3. TIFO-gruppsansvarig.
4. Sång- och ramsgrupp ansvarig. Vet inte vad ni andra tycker men jag tröttnar på ramsor ganska fort.
5. Hemsida- och forumsansvarig (här kan ju även bildas en grupp).
6. Lokalansvarig (här kan ju även bildas en grupp) försöker hitta en föreningslokal samt se över hur en sådan ska kunna finansieras.
Suppleanter
Man behöver även ett antal suppleanter, dessa är ersättare för ledamöterna eller en hjälpande hand till den som behöver.
Revisor/Revisorerna
En revisor går igenom kassörens ekonomi för att se att allt gått rätt till.
De kollar även att styrelsen jobbar efter medlemmarnas önskemål. De ska finnas med på styrelsens möte men inte ha rösträtt.
Valberedningen
Dessa har hand framröstning av styrelsen, tar reda på vilka som är nominerade eller kandidater till styrelsen samt räknar medlemmars röster.
Tror jag fick med alla nu, kan ha glömt någon dock så det kan bli fler eller färre ledamöter beroende på vad medlemmarna vill. Jag skrev de flesta ledamöterna som gruppansvariga därför att jag vill att de ska bilda en grupp som vilken medlem som helst kan delta i och att ledamöterna har ansvar för denna grupp. Ledamöterna ska även framföra medlemmars önskemål på styrelsens möten där man tar ett beslut i frågan.
Detta är en BB-medlems önskan, sen är det upp till nuvarande styrelse att bestämma hur man vill göra. Jag tror att det finns kompetens i dagens styrelse för att kunna genomföra detta och jag står med öppen hand om ni behöver hjälp.