Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Mar 10, 2006 23:18:38 GMT 1
Tänkte att vi kunde ha en diskussion om regler, och om saker som händer under matcherna. Det kan väl vara trevligt att kunna fråga domare som jag frågor som ibland kanske behövs försvaras eller förklaras!
|
|
|
Post by tanstari on Mar 10, 2006 23:25:41 GMT 1
jo sånt kan ju behövas ibland
här är ett exempel jag undra över en spelare blir in tacklad i målgården av motståndarspelare när dennes kamrat sedan gör mål blir de offside då eller mål? tycker dommare dömer lite hur som helst i sånna fall därför jag undra
|
|
|
Post by Sardaukar on Mar 10, 2006 23:28:36 GMT 1
jo sånt kan ju behövas ibland här är ett exempel jag undra över en spelare blir in tacklad i målgården av motståndarspelare när dennes kamrat sedan gör mål blir de offside då eller mål? tycker dommare dömer lite hur som helst i sånna fall därför jag undra Enligt regelboken SKA det vara mål....tror jag
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Mar 10, 2006 23:34:05 GMT 1
Om en spelare blir flyttad på, så att denne blir sk offside i målgården, av en motspelare, och en medspelare gör mål, skall det bedömas som MÅL! Sedan är det inte alltid lätt som domare att se vad som är interference eller inte. Men svaret är alltså tilldömt mäl.
|
|
|
Post by Sardaukar on Mar 10, 2006 23:38:20 GMT 1
Eftersom det inte finns tillgång till målkameror i de lägre divisionerna, hur gör ni som för någon vecka sedan när Lund spelade i Karlskrona, när huvuddomaren är osäker på om det är mål eller inte? Får linjemännen säga något om det som i fotbollen?
|
|
|
Post by A "goe" Lundgren on Mar 10, 2006 23:44:16 GMT 1
Om det ena laget har plockat ut sin målvakt under de sista två minuterarna av matchen.
En av de andra laget spelar kommer fri mot det tomma målet.
Den ena försvarande backarna kastar klubban efter den helt fria spelaren var på han missar målet.
Åtgärd?
|
|
|
Post by tanstari on Mar 10, 2006 23:46:30 GMT 1
Om det ena laget har plockat ut sin målvakt under de sista två minuterarna av matchen. En av de andra laget spelar kommer fri mot det tomma målet. Den ena försvarande backarna kastar klubban efter den helt fria spelaren var på han missar målet. Åtgärd? det ska vara straff för kastad klubba och straff mot tomt mål tilldöms mål direckt om jag förstått det rätt
|
|
|
Post by A "goe" Lundgren on Mar 10, 2006 23:47:24 GMT 1
Eftersom det inte finns tillgång till målkameror i de lägre divisionerna, hur gör ni som för någon vecka sedan när Lund spelade i Karlskrona, när huvuddomaren är osäker på om det är mål eller inte? Får linjemännen säga något om det som i fotbollen? Ja det är klart kanske du har sett att linjedomare ibland följer med spelet ända fram till målet om inte HD hinner med vi kontringar.
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Mar 10, 2006 23:47:35 GMT 1
Eftersom det inte finns tillgång till målkameror i de lägre divisionerna, hur gör ni som för någon vecka sedan när Lund spelade i Karlskrona, när huvuddomaren är osäker på om det är mål eller inte? Får linjemännen säga något om det som i fotbollen? Jag vill inte vara den som sätter domarkollegor på ett sätt som inte är rätt, men eftersom jag var på matchen, och såg lika väl som många andra att det var MÅL, måste jag klaga lite på linjemän som dömde matchen. Som linjeman skall man följa med kontring eller spel i ytterzon, för att hjälpa huvuddomaren att bedöma om det blir ett målskott. Detta gjorde ej linjemännen i detta skede, och det gjorde att Leo inte kunde döma mål. Om linjemännen hade gjort det de skulle, hade de lika mycket som huvuddomaren kunnat döma mål. Det har inte att göra med man är LM eller HD. Linjemannen skall vara med nere för att kunna bedöma mål på kontringar!!!
|
|
Wagnborg
Ungdomslirare
Tj?nstebil...
|
Post by Wagnborg on Mar 10, 2006 23:48:25 GMT 1
Om det ena laget har plockat ut sin målvakt under de sista två minuterarna av matchen. En av de andra laget spelar kommer fri mot det tomma målet. Den ena försvarande backarna kastar klubban efter den helt fria spelaren var på han missar målet. Åtgärd? Tilldömt mål
|
|
|
Post by A "goe" Lundgren on Mar 10, 2006 23:49:26 GMT 1
Om det ena laget har plockat ut sin målvakt under de sista två minuterarna av matchen. En av de andra laget spelar kommer fri mot det tomma målet. Den ena försvarande backarna kastar klubban efter den helt fria spelaren var på han missar målet. Åtgärd? det ska vara straff för kastad klubba och straff mot tomt mål tilldöms mål direckt om jag förstått det rätt Ja det är rätt. Ganska så logiskt egentligen. Eller hur?
|
|
|
Post by tanstari on Mar 10, 2006 23:52:56 GMT 1
det ska vara straff för kastad klubba och straff mot tomt mål tilldöms mål direckt om jag förstått det rätt Ja det är rätt. Ganska så logiskt egentligen. Eller hur? japp de tycker jag men de hade varit roligare om man få se en straff mot tom kasse och sedan någon missar man hade ju skrattat sig till döds ;D
|
|
|
Post by A "goe" Lundgren on Mar 10, 2006 23:53:34 GMT 1
Det var ungefär 20 år sedan jag dömde hockey så jag undra lite om den nya utvisnings reglen. Förut gick klockan bara på två st. två minutare i taget. Och de andra fick vänta om det inte var kvittning så klart.
Man hur är det nu? Har för mig att det var reget 412 på den tiden.
|
|
|
Post by A "goe" Lundgren on Mar 10, 2006 23:54:42 GMT 1
Ja det är rätt. Ganska så logiskt egentligen. Eller hur? japp de tycker jag men de hade varit roligare om man få se en straff mot tom kasse och sedan någon missar man hade ju skrattat sig till döds ;D Inte om KHK hade missat.
|
|
|
Post by tanstari on Mar 10, 2006 23:55:30 GMT 1
japp de tycker jag men de hade varit roligare om man få se en straff mot tom kasse och sedan någon missar man hade ju skrattat sig till döds ;D Inte om KHK hade missat. komma här o svära så
|
|