|
Post by Sverker on Jan 24, 2013 21:05:50 GMT 1
Sverker//Målvaktsarbete handlar ju först och främst om vinklar, att kunna läsa av dem. Då spelar det ju ingen roll vilken stil du har? Sedan finns det alla gånger en del kurser man kan gå.. Ska erkänna att just tränare möjligen inte var vad jag först tänkt mig utan kanske mer mentor..men ser honom gärna här väldigt länge, tror han är en ledare ut i fingerspetsarna! Vill besvara eller ställa motfrågor på frågorna du ställer matse: 1.Du kan knappast jämföra denna säsong med förra då motståndarnas offensiv var sämre och våran defensiv fungerade.Alltså är den jämförelsen irrelevant i sammanhanget. 2.I stort sett varenda match han stått när vi vunnit har han vunnit matcherna åt oss, han måste spela på topp precis hela tiden för att laget ska ha en chans ens. Vänd på det, hur mycket hade de inte blivit om Hanses stått i KHK..vågar mej på en gissning att det inte stannat vid fem mål.. Ytterligare ska man komma ihåg att Timo presterar som bäst när det gäller som mest så räkna med att vi har en mur i målet i ks! 1. Där är vi ej överens. Jag anser att Timo vann många matcher åt oss förra säsongen. 2. Inte heller här är vi överens. De matcher vi vunnit hemma, har har han varit bra, men jag tycker inte Timo varit avgörande för segrarna. Tycker bara vi haft en sån match denna säsongen och det var Oskar som vann åt oss mot Almtuna borta. Jag hoppas han är bra i kvalserien också. Däremot borde vi satsa på en ny förste målvakt till nästa säsong. En med spelsinne som tryggt kan stoppa puckar bakom målet och som kan ta sig upp snabbt när han hamnat på isen.
|
|
|
Post by khkkrille on Jan 24, 2013 21:55:14 GMT 1
Javisst vann han fler matcher ifjol men då var ju motståndet ett annat och han hade bättre hjälp från backarna som hängde med i ettan vilket fallet inte varit i år.
Håller med om att en ny förstamålis eller åtminstone någon som kan utmana honom på allvar måste in nästa säsong..en våt dröm vore ju Ahlsenfeldt. Då hade vi haft allsvenskans vassaste målvaktspar
|
|
|
Post by Sverker on Jan 25, 2013 12:35:21 GMT 1
Javisst vann han fler matcher ifjol men då var ju motståndet ett annat och han hade bättre hjälp från backarna som hängde med i ettan vilket fallet inte varit i år. Han själv hängde också med i div 1, inte bara backarna.
|
|
|
Post by qALLAHAN on Jan 25, 2013 12:47:40 GMT 1
Har faktiskt inte imponerats av Timo så många ggr denna säsong...hade han spelat på topp senast, så hade vi vunnit. Tycker att de flesta motståndarmålvakterna i alla fall varit ännu bättre. Vissa matcher har vi ju förlorat p g a att det varit omöjligt att näta. F ö hade Timo ingen hjälp av backarna i ettan heller...det var därför han sa, efter förra säsongen, att vi behövde många nya backar, men det lyssnade ingen på...
|
|
|
Post by khkkrille on Jan 25, 2013 13:11:51 GMT 1
Tycker han gör det han ska och lite till..han är den siste jag lastar för att det gått som det gått! Han behöver stora stabila defensiva backar runt sej som kan ta hand om returerna helt enkelt..såg löjligt ut mot Leksand!
|
|
|
Post by dipietro on Jan 25, 2013 23:36:44 GMT 1
Vill vara med i den här diskussionen pga vissa kommentarer ang tränarbiten.
"Ska Timo lära ut sin stil som ev. målvaktstränare?" "Han kommer att få svårt att lära ut den nya målvaktstilen, då han inte har ngn erfarenhet av/från den." "Timo har en äldre stil"
Hur tänkte man här, eller tänkte inte..
Ankan är mv-tränare i Växjö, lär han ut sin stil där då? Kanske han vill också att målvakterna har bruna benskydd? haha Erik Granqvist är mv-tränare nr1 i Sverige och spelade under 90-talet i Luleå. Lär han sin spelstil till dagens målisar? Tre Kronos mv-tränare är 40+ och aldrig varit ngn toppmv. Vilken stil ska han lära ut då till junisarna?
fattar ni nu hur korkade vissa kommenterer låter? Ibland känns det som att man (eller oftast samma personer) trycker ner de som syns mest och kanske vill mest och visar det..
|
|
|
Post by Sverker on Jan 26, 2013 10:47:15 GMT 1
Vill vara med i den här diskussionen pga vissa kommentarer ang tränarbiten. "Ska Timo lära ut sin stil som ev. målvaktstränare?" "Han kommer att få svårt att lära ut den nya målvaktstilen, då han inte har ngn erfarenhet av/från den." "Timo har en äldre stil" Hur tänkte man här, eller tänkte inte.. Ankan är mv-tränare i Växjö, lär han ut sin stil där då? Kanske han vill också att målvakterna har bruna benskydd? haha Erik Granqvist är mv-tränare nr1 i Sverige och spelade under 90-talet i Luleå. Lär han sin spelstil till dagens målisar? Tre Kronos mv-tränare är 40+ och aldrig varit ngn toppmv. Vilken stil ska han lära ut då till junisarna? fattar ni nu hur korkade vissa kommenterer låter? Ibland känns det som att man (eller oftast samma personer) trycker ner de som syns mest och kanske vill mest och visar det.. Nu är det ju som så att dessa du nämner har gått många tränarutbildningar, som tagit år. Vi behöver en mv tränare som är "färdig", inte en som ska utbilda sig.
|
|
|
Post by dipietro on Jan 26, 2013 11:19:22 GMT 1
Du har i dina inlägg nästan enbart pratat om stilen och tyckt att den som Timo har inte håller om han skulle bli mv-tränare. Nu pratar du helt plötsligt om ngt helt annat dvs färdigheten.
Timo har 20års erfarenhet som spelande mv och bara det betyder att han måste ha lärt sig massa olika "nya" saker under sin karriär. Många verkar tro, i brist på kunskap, att Timo har en gammal stil när han inte flaxar och inte är 20 bast åldersmässigt. Men där har man fel. Kolla på honom när han spelar, då märker man att han har mycket "nytt" i sitt spel som han blandar med de andra t.ex. sms = skridsko mot stolpen. Enligt mitt tyckte så kan man inte bli mer färig, utbildning är nästan bara en etikettsfråga i hans fall. Sen självklart är utbildning en viktig moment där den innehåller säkert allt annat också än bara "lära ut".
Ta inte illa upp men har märkt att du medvetet/omedvetet trycker ner speciellt Timo vad han än gör. Det är sällan man läser ngt positivt överhuvudtaget i dina tyckanden om honom - och det har du självklart rätt till. Men enligt mig blir det mer personligt och är inte alls relevant i många sammanhang.
|
|
|
Post by Medgångssupportern on Jan 26, 2013 11:43:42 GMT 1
Vill vara med i den här diskussionen pga vissa kommentarer ang tränarbiten. "Ska Timo lära ut sin stil som ev. målvaktstränare?" "Han kommer att få svårt att lära ut den nya målvaktstilen, då han inte har ngn erfarenhet av/från den." "Timo har en äldre stil" Hur tänkte man här, eller tänkte inte.. Ankan är mv-tränare i Växjö, lär han ut sin stil där då? Kanske han vill också att målvakterna har bruna benskydd? haha Erik Granqvist är mv-tränare nr1 i Sverige och spelade under 90-talet i Luleå. Lär han sin spelstil till dagens målisar? Tre Kronos mv-tränare är 40+ och aldrig varit ngn toppmv. Vilken stil ska han lära ut då till junisarna? fattar ni nu hur korkade vissa kommenterer låter? Ibland känns det som att man (eller oftast samma personer) trycker ner de som syns mest och kanske vill mest och visar det.. Nu är det ju som så att dessa du nämner har gått många tränarutbildningar, som tagit år. Vi behöver en mv tränare som är "färdig", inte en som ska utbilda sig. Jag tar hellre en med mycket rutin än någon som har gått utbildningar och tror han kan allt bara för det.
|
|
|
Post by aloviak on Jan 26, 2013 11:44:09 GMT 1
Håller med dig dipietro, givetvis e inte Timo perfekt men med hans rutin o vinnarskalle kan han både spela och träna andra så länge han håller upp intresset vid liv.
Den absolut nyaste stilen e en blandning av stå upp=Timos stil och batterfly=oskars stil fördelen med Timos stil e att han väntar innan han går ner, nackdelen e att när han gått ner har han svårt att komma upp eftersom han ligger på sidan däremot kan han fortvarande lyfta på benskyddet och överaska många som mot Lif eller t.ex. avgörande räddning mot KIK i po offmatcher. Nackdelen med butterfly är att målvakten går ner "för tidigt" och öppnar upp för höga skott, fördelen e att man är tätare möt isen kan flytta sig snabbare från stolpe till stolpe och att man kommer upp i stående fortare vilket ibland kan va en fördel.
Tycker att dessa stilar e ungefär lika bra, men med olika möjligheter till räddningar, viktiga e att man utvecklar sin specifika stil till så mycket som möjligt vilket jag tycker Timo gör.
Hybridstilen är mycket svårare/tar längre tid att lära sig (Baston spelade så) finns inte så många som behärskar denna stil (på vår nivå) fördelen är att man har många fler räddningsalternativ
|
|
|
Post by Sir Ironpants on Jan 26, 2013 11:44:30 GMT 1
Sverker hittar alltid en "favoritspelare" varje säsong som skall sågas längs med fotknölarna.
|
|
|
Post by aloviak on Jan 26, 2013 11:57:28 GMT 1
|
|
|
Post by aloviak on Jan 26, 2013 12:01:35 GMT 1
|
|
|
Post by khkkrille on Jan 26, 2013 12:10:50 GMT 1
Vill vara med i den här diskussionen pga vissa kommentarer ang tränarbiten. "Ska Timo lära ut sin stil som ev. målvaktstränare?" "Han kommer att få svårt att lära ut den nya målvaktstilen, då han inte har ngn erfarenhet av/från den." "Timo har en äldre stil" Hur tänkte man här, eller tänkte inte.. Ankan är mv-tränare i Växjö, lär han ut sin stil där då? Kanske han vill också att målvakterna har bruna benskydd? haha Erik Granqvist är mv-tränare nr1 i Sverige och spelade under 90-talet i Luleå. Lär han sin spelstil till dagens målisar? Tre Kronos mv-tränare är 40+ och aldrig varit ngn toppmv. Vilken stil ska han lära ut då till junisarna? fattar ni nu hur korkade vissa kommenterer låter? Ibland känns det som att man (eller oftast samma personer) trycker ner de som syns mest och kanske vill mest och visar det.. Nu är det ju som så att dessa du nämner har gått många tränarutbildningar, som tagit år. Vi behöver en mv tränare som är "färdig", inte en som ska utbilda sig. Vad säger att han inte kan utbilda sig samtidigt som han spelar?Dina argument stupar ju på ren dumhet
|
|
|
Post by Sverker on Jan 26, 2013 14:11:05 GMT 1
På vilket vis har jag sågat Timo? Jag säger att han är ok, men han är sämre denna säsong än förra, det beror troligtvis på att det går mycket snabbare denna säsongen. Möjligt att han i en kvalserie mot div 1 lag, kan prestera som han gjorde ifjol. Vad vet jag.
Jag tycker därför att KHK borde skaffa en ny förstemålvakt om vi är kvar i HA. Ser ju här att många bedömmer från fjolåret. Tyvärr är det historia idag.
Frågor till khkkrille: Håller han på att utbilda sej? Tycker du att det inte behövs? Varför är man korkad/dum om man tycker annorlunda än vissa här? Att sen Medgångarn tycker att utbildning är onödig förvånar mej inte det minsta. ;D
|
|