|
Post by charlie on Sept 3, 2007 22:35:25 GMT 1
Bakslag är det naturligtvis inte. Det är oroligt imponerande!! Det vi nu diskuterar är om fler hade kunnat komma...OCH om man ska ha en publik som till stora delar är irriterad på höga priser... Tycker HF sa nåt rätt träffsäkert....tar man nästan full betalning för att se ett genrep på teatern!? Nu är det ju så att den STORA delen av publiken inte surfar omkring på forumet. Den STORA delen av publiken går på hockey och skiter rätt högaktningsfullt i den här diskussionen. Tycker KHK är ett föredöme när det gäller ungdomar. Man har - om jag är rätt informerad - nästan halva kostnaden för ungdomar att spela hockey mot ex. KRIF. Men det nämns självklart inte för det ligger inte i linje med utsugartugget.
|
|
|
Post by charlie on Sept 3, 2007 22:46:34 GMT 1
En gång ville jag revoltera mot mina föräldrar. Jag tänkte jag skulle bli kommunist bara för att retas. Men jag ville inte verka korkad så jag började läsa Das Kapital av Marx. På sidan 17 (om jag minns rätt) står det att "the value of a thing is as much as it will bring". Till och med gamle Kalle Marx insåg att en sak är värd det folk är beredda att betala. KHK satsar mot toppen. 585 kom till första matchen förra året. Då var det billigare. Nu höjde man priset med 50 % och det kom 20 % fler åskådare. Var ligger felet?
Någon nämnde att det skulle kostat 500 bagis. Ja, har man marginalekonomi så låter ju det rätt idiotiskt. Vi gick 6 personer (2 vuxna, 2 ungdomar och 2 barn) för 200 spänn och köpte 2 kolsyrade vatten och en kaffe. För två timmar ljuvlig underhållning ser jag det som ett fynd.
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 3, 2007 23:01:02 GMT 1
Bakslag är det naturligtvis inte. Det är oroligt imponerande!! Det vi nu diskuterar är om fler hade kunnat komma...OCH om man ska ha en publik som till stora delar är irriterad på höga priser... Tycker HF sa nåt rätt träffsäkert....tar man nästan full betalning för att se ett genrep på teatern!? Nu är det ju så att den STORA delen av publiken inte surfar omkring på forumet. Den STORA delen av publiken går på hockey och skiter rätt högaktningsfullt i den här diskussionen. Tycker KHK är ett föredöme när det gäller ungdomar. Man har - om jag är rätt informerad - nästan halva kostnaden för ungdomar att spela hockey mot ex. KRIF. Men det nämns självklart inte för det ligger inte i linje med utsugartugget. Tycker visst att vi kan starta en tråd om KHK's ungdomsverksamhet. Tror säkert att de är billigare än KRIF och det är positivt. Tyvärr är hockey överlag en dyr sport och alla får därför inte chansen att hålla på med den. Vet när jag höll på med KIK¨s ungdomar att det fanns några som fick hjälp av socialen när ekonomin inte tillät. Men långt från alla. Kan däremot inte försvara för höga entrè priser i träningsmatcherna. Helt annan sak. KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by charlie on Sept 3, 2007 23:08:18 GMT 1
Man blir tårögd.... Du tar upp alla aspekter och utmärkt saklig... Vissa verkar inte tänka en centimeter längre än till sig själv..och egna möjligheter! Känner igen dessa diskussioner från kriget här inför valet... Vissa tänker på sig själva...andra på helheten och de svaga... Polle säger att det ska vara billigt för ungdomar....visst, men har arbetslösa och förtidspensionärer så mycket mer att röra sig med..?? Behövs fler inträdesalternativ... Och jag ser hellre 1000 pers a 40 kr, än 700 a 60.... Absolut. Jag ser helst att alla går in gratis. Det är en förbannat lätt åsikt. Ingen konst att ha den. Så länge den inte är förknippad med en enda sekunds eftertanke. I en annan tråd läser jag hur du gnäller på investeringarna på backarna. I en tredje tråd för du ett jäkla liv om att klubbmärket fått ge plats åt en sponsor som köpt platsen på tröjan. Hur vill du ha det? Division 3 med nästan gratis hockey erbjuds i Rydaholm. Där surfar klubben runt på en budget på ca 350 000 om året. Hedersvärt. Beundransvärt. Otroligt. Men vill vi ha det så - här? Är vi inte rätt trötta på hobbyhockey? I Växjö - som någon nämnde - kostar en sitt 150 bagare. Är det dit vi vill är det det kommer att kosta. Så länge varan (lirarna, inramningen, stämning,) är intressant så kommer det att fungera. När varan - främst då spelet och lirarna - inte är tillräckligt intresssant får man rea ut det. Problemet då är att ingen kommer i alla fall. Med en enkel lågpoängskurs i marknadsstrategi kan man snabbt få klart för sig att ett högre pris faktiskt kan locka folk. Det höjer intresset då marginalkunder kan känna sig lockade då de kopplar ihop ett högre pris med en bättre kvalité. Jag levde en gång på svältgränsen. Men jag missade ingen hockey och jag hade alltid till ett par bira med polarna på fredagen. Det handlar om intressen och val. Det handlar om 20 spänn. Och dom som inte följer hockeyn hela tiden är ju - enligt en fjärde tråd - medgångsfans. Jag får inte ihop det här. Kvalitetshockey till alla gratis - utan betalande åskådare och kemiskt fritt från reklam (eller bara där den inte syns och sålunda inte har något egentligt marknadsvärde). Skitbra idé. Varför i himmelen har ingen tänkt på det tidigare?
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 3, 2007 23:09:32 GMT 1
En gång ville jag revoltera mot mina föräldrar. Jag tänkte jag skulle bli kommunist bara för att retas. Men jag ville inte verka korkad så jag började läsa Das Kapital av Marx. På sidan 17 (om jag minns rätt) står det att "the value of a thing is as much as it will bring". Till och med gamle Kalle Marx insåg att en sak är värd det folk är beredda att betala. KHK satsar mot toppen. 585 kom till första matchen förra året. Då var det billigare. Nu höjde man priset med 50 % och det kom 20 % fler åskådare. Var ligger felet? Någon nämnde att det skulle kostat 500 bagis. Ja, har man marginalekonomi så låter ju det rätt idiotiskt. Vi gick 6 personer (2 vuxna, 2 ungdomar och 2 barn) för 200 spänn och köpte 2 kolsyrade vatten och en kaffe. För två timmar ljuvlig underhållning ser jag det som ett fynd. Nu ville tydligen inte Dina ungdomar/barn ha något tilltugg ch dricka på matchen. Oftast vill de ha det och det vet Du säkert om. Att göra utdrag av boken das Kapital går inte att göra med en strof. Därmed inte sagt att jag är komunist. Konstaterar bara att förhållanderna i Ryssland under den tiden var hemska. Anser fortfarande att det behövs göras mycket på entrè fronten. Se tidigare inlägg i denna tråden. Det är en investering för FRAMTIDEN och visst vill vi ha mycket nytt folk på matcherna ? Jag kan för övrigt utan att tänka räkna upp minst 15 personer sm inte gick mot Helsingborg pga priset. Att det var mer folk på årets premiär är inte konstigt med tanke på all Media bevakning KHK fått senaste året. Vi vill väl ha fler ? Skönt att veta att BB¨s ordförande gillade mitt tidigare inlägg om biljett priserna och förstod undermeningen med detta. Allla vill VI KHK's bästa ! Mot 1:an !
|
|
|
Post by charlie on Sept 3, 2007 23:12:43 GMT 1
Jag kan för övrigt utan att tänka räkna upp minst 15 personer sm inte gick mot Helsingborg pga priset. Okej. Räkna upp dom. Jag vet 720 som inte lät det stoppa dom.
|
|
|
Post by charlie on Sept 3, 2007 23:16:59 GMT 1
Nu ville tydligen inte Dina ungdomar/barn ha något tilltugg ch dricka på matchen. Oftast vill de ha det och det vet Du säkert om. Jo, visst ville dom det. Lilltösen påstod jag var skyldig henne en portion pommes från kvalmatchen (sånt minns dom). Men det är väl upp till mig som förälder att avgöra om jag varje gång måste köpa det mina barn önskar. Jag har varken lust eller råd med en sån hållning till min barn. Va fanken gör jag om dom vill ha varsin Ferrari? Öppnar en tråd och gnäller på det höga priset?
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 3, 2007 23:17:17 GMT 1
Man blir tårögd.... Du tar upp alla aspekter och utmärkt saklig... Vissa verkar inte tänka en centimeter längre än till sig själv..och egna möjligheter! Känner igen dessa diskussioner från kriget här inför valet... Vissa tänker på sig själva...andra på helheten och de svaga... Polle säger att det ska vara billigt för ungdomar....visst, men har arbetslösa och förtidspensionärer så mycket mer att röra sig med..?? Behövs fler inträdesalternativ... Och jag ser hellre 1000 pers a 40 kr, än 700 a 60.... Absolut. Jag ser helst att alla går in gratis. Det är en förbannat lätt åsikt. Ingen konst att ha den. Så länge den inte är förknippad med en enda sekunds eftertanke. I en annan tråd läser jag hur du gnäller på investeringarna på backarna. I en tredje tråd för du ett jäkla liv om att klubbmärket fått ge plats åt en sponsor som köpt platsen på tröjan. Hur vill du ha det? Division 3 med nästan gratis hockey erbjuds i Rydaholm. Där surfar klubben runt på en budget på ca 350 000 om året. Hedersvärt. Beundransvärt. Otroligt. Men vill vi ha det så - här? Är vi inte rätt trötta på hobbyhockey? I Växjö - som någon nämnde - kostar en sitt 150 bagare. Är det dit vi vill är det det kommer att kosta. Så länge varan (lirarna, inramningen, stämning,) är intressant så kommer det att fungera. När varan - främst då spelet och lirarna - inte är tillräckligt intresssant får man rea ut det. Problemet då är att ingen kommer i alla fall. Med en enkel lågpoängskurs i marknadsstrategi kan man snabbt få klart för sig att ett högre pris faktiskt kan locka folk. Det höjer intresset då marginalkunder kan känna sig lockade då de kopplar ihop ett högre pris med en bättre kvalité. Jag levde en gång på svältgränsen. Men jag missade ingen hockey och jag hade alltid till ett par bira med polarna på fredagen. Det handlar om intressen och val. Det handlar om 20 spänn. Och dom som inte följer hockeyn hela tiden är ju - enligt en fjärde tråd - medgångsfans. Jag får inte ihop det här. Kvalitetshockey till alla gratis - utan betalande åskådare och kemiskt fritt från reklam (eller bara där den inte syns och sålunda inte har något egentligt marknadsvärde). Skitbra idé. Varför i himmelen har ingen tänkt på det tidigare? Att priotera om man är själv är enklare, mycket enklare. Har Du familj, är arbetslös, sjukskriven, sjukpensionär etc är det INTE lika lätt att priotera. Tro mig ! jag vet då jag känner många, som jag desutom hjälper när det kniper. På tåg finnd det familjebiljett/rabatt, på Trav finns det familjeerbjudande osv..... De gör det inte för att vara snälla, även om effekten blir densamma. PR kallas det visst...... Pionjärer behövs alltid. Tror VI kan få mycket ny publik med ett litet annat synsätt. Nya besökare som kanske blir besökare i träningsmatcherna. KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 3, 2007 23:23:40 GMT 1
Jag kan för övrigt utan att tänka räkna upp minst 15 personer sm inte gick mot Helsingborg pga priset. Okej. Räkna upp dom. Jag vet 720 som inte lät det stoppa dom. Tycker INTE jag har rätt att namnge dem här utan tillåtelse. Vad de heter är väl inte heller det väsentliga ? Om jag vet så många, då förstår man att det blir en hel mängd i slutändan. Dessutom tror jag fler NYA besökare skullle ta en funderare på att åka ut med ex. ett familjepris. Man måste väl få vara kritisk ch nytänkande, utan att bli bemött som en idiot ? Jag håller med när jag gillar det som är bra och vise verca. KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by charlie on Sept 3, 2007 23:24:19 GMT 1
Jag håller med om att ett familjekort, eller en familje-entré är en bra idé. Och jag håller med dig om att det visst kan dra iväg om man är många. Inget snack.
Men jag håller inte med om att SJ har PR-priser. Man har duktiga marknadsnissar som räknat ut att om man inte kör rabattsystem så tar folk bilen eller bussen istället. En Happy Meal subventioneras då det är en investering i framtiden. Men det handlar väldigt lite om snällhet.
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 3, 2007 23:26:32 GMT 1
Nu ville tydligen inte Dina ungdomar/barn ha något tilltugg ch dricka på matchen. Oftast vill de ha det och det vet Du säkert om. Jo, visst ville dom det. Lilltösen påstod jag var skyldig henne en portion pommes från kvalmatchen (sånt minns dom). Men det är väl upp till mig som förälder att avgöra om jag varje gång måste köpa det mina barn önskar. Jag har varken lust eller råd med en sån hållning till min barn. Va fanken gör jag om dom vill ha varsin Ferrari? Öppnar en tråd och gnäller på det höga priset? Jämförelsen mellan en ferrari och en hamburgare var rätt rolig ! Hur var och en uppfostrar sina barn är indviduellt och egentligen ointressant i just denna tråden. Annars måste Du tycka att det är bra att många ungar handlar friskt i kiosken/Cafeterian, för det ger ju också nya stålar. KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 3, 2007 23:32:02 GMT 1
Jag håller med om att ett familjekort, eller en familje-entré är en bra idé. Och jag håller med dig om att det visst kan dra iväg om man är många. Inget snack. Men jag håller inte med om att SJ har PR-priser. Man har duktiga marknadsnissar som räknat ut att om man inte kör rabattsystem så tar folk bilen eller bussen istället. En Happy Meal subventioneras då det är en investering i framtiden. Men det handlar väldigt lite om snällhet. Bra att Du håller med om det. De som nu trafikerar sträckan K-na-Köpenhamn (ej SJ) har som exempel Combo biljett för 2 vuxna och 2 barn. Lite över 700 kr t/r. Billigt, men inte för att vara snälla. PR och få mer resenärer förstås. Är alltid mycket folk. KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by Rickard "Charlie" Karlsson on Sept 3, 2007 23:34:41 GMT 1
Jag var där igår med dottern o hennes kompis kostade 140 spänn i inträde. Jag räknade en lång stund efter jag hade betalt fick inte riktigt ihop det . 60 kr för mig är o.k men 80 spänn för två 13 åriga flickor tycker jag e alldeles för dyrt. På torsdag e det dax igen men då stannar flickorna hemma Så nu missar KHK två hundringar i kiosken. R.B
|
|
|
Post by charlie on Sept 3, 2007 23:37:50 GMT 1
Okej. Räkna upp dom. Jag vet 720 som inte lät det stoppa dom. Tycker INTE jag har rätt att namnge dem här utan tillåtelse. Vad de heter är väl inte heller det väsentliga ? Om jag vet så många, då förstår man att det blir en hel mängd i slutändan. Dessutom tror jag fler NYA besökare skullle ta en funderare på att åka ut med ex. ett familjepris. Man måste väl få vara kritisk ch nytänkande, utan att bli bemött som en idiot ? Jag håller med när jag gillar det som är bra och vise verca. KHK mot 1:an ! Sorry. Tänkte jag skulle vara rolig. Blir ibland anklagad för att ta saker på lite för stort allvar (oftast när jag tycker tvärtom mot någon som precis innan varit lika allvarlig). Jag menade självklart inte att du skulle räkna upp dom. Min poäng är att 60 spänn är ett okej pris. Hade det inte varit okej hade det inte kommit 720 betalande (det var ju 900 där med alla gratis kids och KHK-ungdomar). Tycker man att det drar iväg så kan man ju ibland poppa popcorn hemma och ta med - vilket vi gjorde nu senast. Man kan ju påverka priset själv. Samtidigt är det billigare idag att gå på hockey än för 30 år sedan. Kolla in prisindex. Billigast historiskt sett var det de åren KHK presterade som sämst. Vi måste inte gilla det sambandet, men det är lik förbaskat ett samband.
|
|
|
Post by charlie on Sept 3, 2007 23:44:38 GMT 1
Jämförelsen mellan en ferrari och en hamburgare var rätt rolig ! Hur var och en uppfostrar sina barn är indviduellt och egentligen ointressant i just denna tråden. Annars måste Du tycka att det är bra att många ungar handlar friskt i kiosken/Cafeterian, för det ger ju också nya stålar. KHK mot 1:an ! Jag är kluven. När jag ser barnen vräka i sig pommes känner jag att det är lite trist. Jag skulle då föredra en ännu högre entréavgift - om det kunde få dom att köpa ett äpple istället. Men jag vet ju att det inte går och det är denna relation till verkligheten och vårt moderna samhälle som jag försöker förhålla mig till. Vi bedriver idrott & hälsa och så en jäkla massa pommes och läsk. Nja. Skulle gärna se att det såg ut på ett annat sätt.
|
|