|
Post by charlie on Sept 3, 2007 23:47:29 GMT 1
Jag var där igår med dottern o hennes kompis kostade 140 spänn i inträde. Jag räknade en lång stund efter jag hade betalt fick inte riktigt ihop det . 60 kr för mig är o.k men 80 spänn för två 13 åriga flickor tycker jag e alldeles för dyrt. På torsdag e det dax igen men då stannar flickorna hemma Så nu missar KHK två hundringar i kiosken. R.B Vad kostar jeansen till dessa tjejer, vad kostar deras mobiler och vad tycker du och dom är viktigast? Hur ofta äter vi snabbmat och vad får det kosta? Alla köp är aktiva val utom det sista: begravningsavgiften. Är inte hockey utan att spendera 100 spänn var i kiosken möjligt? Jag måste ha gjort fel i över 30 år. När jag inte hade råd att köpa i kiosken gjorde jag inte det. Men jag gick och går ju främst för hockeyns skull.
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 3, 2007 23:50:41 GMT 1
Tycker INTE jag har rätt att namnge dem här utan tillåtelse. Vad de heter är väl inte heller det väsentliga ? Om jag vet så många, då förstår man att det blir en hel mängd i slutändan. Dessutom tror jag fler NYA besökare skullle ta en funderare på att åka ut med ex. ett familjepris. Man måste väl få vara kritisk ch nytänkande, utan att bli bemött som en idiot ? Jag håller med när jag gillar det som är bra och vise verca. KHK mot 1:an ! Sorry. Tänkte jag skulle vara rolig. Blir ibland anklagad för att ta saker på lite för stort allvar (oftast när jag tycker tvärtom mot någon som precis innan varit lika allvarlig). Jag menade självklart inte att du skulle räkna upp dom. Min poäng är att 60 spänn är ett okej pris. Hade det inte varit okej hade det inte kommit 720 betalande (det var ju 900 där med alla gratis kids och KHK-ungdomar). Tycker man att det drar iväg så kan man ju ibland poppa popcorn hemma och ta med - vilket vi gjorde nu senast. Man kan ju påverka priset själv. Samtidigt är det billigare idag att gå på hockey än för 30 år sedan. Kolla in prisindex. Billigast historiskt sett var det de åren KHK presterade som sämst. Vi måste inte gilla det sambandet, men det är lik förbaskat ett samband. Ok, sorry att jag missade att det var ett skämt. Det kan ju inte vara helt rätt med priserna. Då hade väl skribenten Rikard tagit med sig flickorna på nästa match också ? De jag vet hade gått osv...... Dessutom vidhåller jag att det blivit flera 1:a gångs besökare bland familjer med ett attraktivt familjepris. Vet några sm hade testat detta med hockey. Är ju så man också få ny publik till seriematcher och att bli hängivna supporters i längden. Som jag sagt innan: Jag går vad det än kostar, men tänker på andra som måste planera för att få ekonomin att gå ihop + att få nya besökare. Du och jag Charlie älskar nog hockey laget i staun lika mycket. Jag har följt hockeyn i här i massa med år. Klart man vill klubbens bästa. Men man måste också få ifrågasätta. Måste få ställa en fråga. Tycker Du att allt KHK gör är rätt och inget kan rättas till och bli bättre ? Har nämligen bara läst inlägg där Du försvarar eller hyllar KHK. Trr att Du måste ha synpunkter på något som kan bli bättre ? Inga "äktenskap" utan meningsskiljaktigheter. KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 3, 2007 23:58:10 GMT 1
Jag var där igår med dottern o hennes kompis kostade 140 spänn i inträde. Jag räknade en lång stund efter jag hade betalt fick inte riktigt ihop det . 60 kr för mig är o.k men 80 spänn för två 13 åriga flickor tycker jag e alldeles för dyrt. På torsdag e det dax igen men då stannar flickorna hemma Så nu missar KHK två hundringar i kiosken. R.B Vad kostar jeansen till dessa tjejer, vad kostar deras mobiler och vad tycker du och dom är viktigast? Hur ofta äter vi snabbmat och vad får det kosta? Alla köp är aktiva val utom det sista: begravningsavgiften. Är inte hockey utan att spendera 100 spänn var i kiosken möjligt? Jag måste ha gjort fel i över 30 år. När jag inte hade råd att köpa i kiosken gjorde jag inte det. Men jag gick och går ju främst för hockeyns skull. Nu kan jag inte Rikards situatin. De jag talade om, köper inga märkeskläder till sina barn och ungarna har inte mobiler. De har inte ens chansen att göra detta valet för att det ska gå ihop. De försöker göra något kul ihop 1-2 ggr i månaden, där kostnaden inte skjuter i höjden. Måste väl vara bättre om de väljer hockey ? Deras situatin ändras ju dessutom förhoppningsvis på sikt + att barnen kanske blir KHK fans resten av livet. Eller hur ?
|
|
|
Post by charlie on Sept 4, 2007 0:04:34 GMT 1
Även om jag inte alltid delar min sambos åsikter eller nycker, så skulle jag aldrig hänga ut hennes brister offentligt. Det är inte min stil. Mitt val.
Jag har en massa synpunkter på saker som jag tycker behöver rättas till inom och kring KHK. Detta har jag förklarat i flera trådar. Men jag har också då förklarat att jag valt att verka internt med det. Forumet är ett av hundratals ställe där KHK måste hålla ett öra mot rälsen och lyssna.
Samtidigt ser jag att KHK växer som organisation, som ungdomsklubb och som publikattraktion med vårt a-lag. Tycker väl att det mesta är på rätt väg och spottar inte gärna på saker jag tror på.
Jag är väl i grunden posotiv till det mesta och om det stör någon så är jag positiv till det också. Jag vet ju att jag ofta har fel. Man lär sig alltid något nytt och det är ju något att var glad över.
|
|
|
Post by charlie on Sept 4, 2007 0:09:30 GMT 1
Vad kostar jeansen till dessa tjejer, vad kostar deras mobiler och vad tycker du och dom är viktigast? Hur ofta äter vi snabbmat och vad får det kosta? Alla köp är aktiva val utom det sista: begravningsavgiften. Är inte hockey utan att spendera 100 spänn var i kiosken möjligt? Jag måste ha gjort fel i över 30 år. När jag inte hade råd att köpa i kiosken gjorde jag inte det. Men jag gick och går ju främst för hockeyns skull. Nu kan jag inte Rikards situatin. De jag talade om, köper inga märkeskläder till sina barn och ungarna har inte mobiler. De har inte ens chansen att göra detta valet för att det ska gå ihop. De försöker göra något kul ihop 1-2 ggr i månaden, där kostnaden inte skjuter i höjden. Måste väl vara bättre om de väljer hockey ? Deras situatin ändras ju dessutom förhoppningsvis på sikt + att barnen kanske blir KHK fans resten av livet. Eller hur ? Du framställer det som att valet är hockey mot allt. Nästan mat faktiskt. Jag tror inte på den bilden. Har man det så tufft så är jag tveksam till om man inte ska spara pengarna till en dag då det blir lite ljusare. Det är ju fullständigt tragiskt om hockeyn blir nådastöten i människors liv. Men, som sagt, jag tror inte riktigt att det är så illa. I alla fall handlar det inte om de där 20 kronorna på träningsmatcherna.
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 4, 2007 0:10:41 GMT 1
Bara gör en liten jämförelse.
MoDo vann SM - Guld i våras. Ett säsongskort på ståplats för barn född 93 eller senare (upp till 14 år) kostar där 1000 kr.
Då snackar vi 28 Elitseriematcher ! Priset blir 35,71 kr per Elitseriematch.
Då talar vi landets högsta serie.
En 13 åring i staun får betala 30 kr per träningsmatch inför division 2 säsongen. Är barnet 14 år blir kotnaden 40 kr per match för tonåringen.
Detta bara för att visa att man måste hela tiden jämföra priset mot något.
KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 4, 2007 0:15:25 GMT 1
Även om jag inte alltid delar min sambos åsikter eller nycker, så skulle jag aldrig hänga ut hennes brister offentligt. Det är inte min stil. Mitt val. Jag har en massa synpunkter på saker som jag tycker behöver rättas till inom och kring KHK. Detta har jag förklarat i flera trådar. Men jag har också då förklarat att jag valt att verka internt med det. Forumet är ett av hundratals ställe där KHK måste hålla ett öra mot rälsen och lyssna. Samtidigt ser jag att KHK växer som organisation, som ungdomsklubb och som publikattraktion med vårt a-lag. Tycker väl att det mesta är på rätt väg och spottar inte gärna på saker jag tror på. Jag är väl i grunden posotiv till det mesta och om det stör någon så är jag positiv till det också. Jag vet ju att jag ofta har fel. Man lär sig alltid något nytt och det är ju något att var glad över. Vill bara framhärda att jag tror på KHK och att kunna kritisera och framföra synpunkter är knappast att spotta på dem. Tar de kritiken rätt och lyssnar, kanske det kan bli till det bättre. Då YB skrev att han höll med om mitt inlägg tidigare i tråden hoppas/tror jag att han som BB's ordförande för fram åsikten i föreningen. Där blir direktlänken. Inget är någonsinn så bra att det inte kan bli bättre ! KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by charlie on Sept 4, 2007 0:19:09 GMT 1
De som nu trafikerar sträckan K-na-Köpenhamn (ej SJ) har som exempel Combo biljett för 2 vuxna och 2 barn. Lite över 700 kr t/r. Billigt, men inte för att vara snälla. PR och få mer resenärer förstås. Är alltid mycket folk. KHK mot 1:an ! Fattar inte hur fanken folk har råd att åka tåg till Köpenhamn? Och vad i hundan ska dom där å göra när dom - med tidigare resonemang i färskt minne - inte har råd att gå på hockey och äta korv. Det kan inte bli mycket över att "rulla hatt" för där?
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 4, 2007 0:20:01 GMT 1
Nu kan jag inte Rikards situatin. De jag talade om, köper inga märkeskläder till sina barn och ungarna har inte mobiler. De har inte ens chansen att göra detta valet för att det ska gå ihop. De försöker göra något kul ihop 1-2 ggr i månaden, där kostnaden inte skjuter i höjden. Måste väl vara bättre om de väljer hockey ? Deras situatin ändras ju dessutom förhoppningsvis på sikt + att barnen kanske blir KHK fans resten av livet. Eller hur ? Du framställer det som att valet är hockey mot allt. Nästan mat faktiskt. Jag tror inte på den bilden. Har man det så tufft så är jag tveksam till om man inte ska spara pengarna till en dag då det blir lite ljusare. Det är ju fullständigt tragiskt om hockeyn blir nådastöten i människors liv. Men, som sagt, jag tror inte riktigt att det är så illa. I alla fall handlar det inte om de där 20 kronorna på träningsmatcherna. Du är INTE heller tvingad att tro på det. Men det är sanningen och jag är inte typen som hittar på saker. Lovar Dig att dessa människor hade valt att göra det "lilla extra" i månaden på hockey med rätt familjepriser. Som jag sa innan: Många nya 1:a gångs besökare blir det också ! Det är INGEN tillfällighet att VI dagligen dränks av extra erbjudande från tvål till resor och bilar. Folk nappar när det basuneras ut något extra PRISVÄRT. Det är ju så MARKNADEN ser ut. Nu tar vi tag i det och jobbar KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by charlie on Sept 4, 2007 0:21:39 GMT 1
Bara gör en liten jämförelse. MoDo vann SM - Guld i våras. Ett säsongskort på ståplats för barn född 93 eller senare (upp till 14 år) kostar där 1000 kr. Då snackar vi 28 Elitseriematcher ! Priset blir 35,71 kr per Elitseriematch. Då talar vi landets högsta serie. En 13 åring i staun får betala 30 kr per träningsmatch inför division 2 säsongen. Är barnet 14 år blir kotnaden 40 kr per match för tonåringen. Detta bara för att visa att man måste hela tiden jämföra priset mot något. KHK mot 1:an ! Upp till 12 på ståplats är väl gratis i TAK? Rätta mig om jag har fel, men hur skulle det kunna bli billigare?
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 4, 2007 0:26:06 GMT 1
De som nu trafikerar sträckan K-na-Köpenhamn (ej SJ) har som exempel Combo biljett för 2 vuxna och 2 barn. Lite över 700 kr t/r. Billigt, men inte för att vara snälla. PR och få mer resenärer förstås. Är alltid mycket folk. KHK mot 1:an ! Fattar inte hur fanken folk har råd att åka tåg till Köpenhamn? Och vad i hundan ska dom där å göra när dom - med tidigare resonemang i färskt minne - inte har råd att gå på hockey och äta korv. Det kan inte bli mycket över att "rulla hatt" för där? Om Du läste vad jag skrev, var det inte de människrna som åkte tåg. De som tyckte att det var för dyrt att gå på hockey alltså. Exemplet var för att visa att det finns mängder av familjerabatter/familjebiljetter runt omkring oss i olika sammanhang. Du liksm jag vet att det är för att locka nya intressenter. Något jag tror vore något för KHK också ! P.s Tror ingen förening kan bli bättre utan att både få beröm, negativ kritik och synpunkter. Det är så den växer och blir bättre. KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by charlie on Sept 4, 2007 0:27:40 GMT 1
Om folk som lever på marginalen gör ett antal val så har de råd att gå på hockey - nu. Jag är faktiskt däremot tveksam till hur det kan bli om vi fortsätter att klättra. Är mer rädd för priserna då. 150 för en sittplats gånger 4 - och 30 (nästan) matcher. Det blir tuffare - för många. Hur jag kan då veta att den verkligt intresserade har råd att välja hockey? Jag har varit en av dom - länge. Visst hände det att jag fick stå över någon match, men jag klandrade inte KIK för det, jag förbannade min egen situation.
Ingen vill prisa ut publiken - men alla vill bygga ett lag. Frågan är bara hur man gör det i Sverige 2007?
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 4, 2007 0:30:47 GMT 1
Bara gör en liten jämförelse. MoDo vann SM - Guld i våras. Ett säsongskort på ståplats för barn född 93 eller senare (upp till 14 år) kostar där 1000 kr. Då snackar vi 28 Elitseriematcher ! Priset blir 35,71 kr per Elitseriematch. Då talar vi landets högsta serie. En 13 åring i staun får betala 30 kr per träningsmatch inför division 2 säsongen. Är barnet 14 år blir kotnaden 40 kr per match för tonåringen. Detta bara för att visa att man måste hela tiden jämföra priset mot något. KHK mot 1:an ! Upp till 12 på ståplats är väl gratis i TAK? Rätta mig om jag har fel, men hur skulle det kunna bli billigare? Det vet Du att Du har rätt i ! Gjrde nu jämförelsen med en 13 och 14-åring på ELITSERIEMATCHER. Du visste redan om att det var det jämförelsen gällde. Beundrar Ditt engangemang, men hade gärna sett att Du tog bort skygglapparna en aning och förstd att jag vill också KHK¨s bästa. Vägarna är många, men förgreningarna leder ändå till huvudleden......
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 4, 2007 0:36:05 GMT 1
Om folk som lever på marginalen gör ett antal val så har de råd att gå på hockey - nu. Jag är faktiskt däremot tveksam till hur det kan bli om vi fortsätter att klättra. Är mer rädd för priserna då. 150 för en sittplats gånger 4 - och 30 (nästan) matcher. Det blir tuffare - för många. Hur jag kan då veta att den verkligt intresserade har råd att välja hockey? Jag har varit en av dom - länge. Visst hände det att jag fick stå över någon match, men jag klandrade inte KIK för det, jag förbannade min egen situation. Ingen vill prisa ut publiken - men alla vill bygga ett lag. Frågan är bara hur man gör det i Sverige 2007? Självklart blir det dyrare när man klättrar. Har själv varit på hockey sedan mitten av 70-talet. Det är ett problem som Du säger. Flera kommer tyvärr inte ha råd om/när vi fortsätter klättra. Inte säkert att det är de personerna som inte har det idag. Rollerna kan vara omvända. Många föreningar som har säsongskort på uppdelad betalning utan ränta, då de vet att utgiften blir hög även för en "medel Svensson" när man kommer uppåt i seriesystemen. Jag tyker det är ett problem. Nu talade jag dock om träningsmatcher och familjepriser i dessa. KHK mot 1:an !
|
|
|
Post by kraftwerk on Sept 4, 2007 7:17:27 GMT 1
och 40:- på träningsmatch sittplats för en 8-åring . är det billigt ? 0-12 år var gratis. Hur jäkla mycket billigare kan det bli? Vill du få pröjs för att ta med kidsen? Skärpning! på stå plats. Men de kanske inte vill vara själva på ståplats ?
|
|