|
Post by khkkrille on Mar 13, 2015 10:21:20 GMT 1
Många verkar ta för givet att handbollen är intresserade utav att "ta över" arenan. Att det skulle vara det mest optimala. För vem? för handbollen? För hockeyn? Har det diskuterats någonstans än i hockeykretsar? Vänd på det, varför skulle de inte vara intresserade? Perfekt storlek för ett lag i högsta serien,bra runtomkring med pplats och annan iinfrastruktur..tycker den borde vara helt perfekt till det. Om det förstås några samtal i den frågan mellan klubbarna och kommunen vet jag inte men det vore ju konstigt om inte frågan kommit upp nångång kan jag tycka.
|
|
kau90
Nybörjare
|
Post by kau90 on Mar 13, 2015 11:26:15 GMT 1
Handbollen måste ju gilla läget. KHK har växt ut arenan och då tycker jag det är en självklarhet att de tar över. Som dessutom är i stort behov av en ny arena. Det har spelats handboll där för. Landslagsmatch till och med om jag minns rätt? Vore väldigt konstigt om det inte skulle duga för dom då. Låt säga att en ny hockeyarena byggs i anslutning med den gamla så kan båda klubbarna samarbeta med mycket. Resturang och bar för att bara nämna något! Blekinge health arena ligger också där. Idioti om man inte tar denna chansen och samla all idrott på ett ställe då blir det billigare med underhållning också. Rosenholm ligger precis vid e22an Nära till både Ronneby och tätorterna i kommunen.
Finansierar borde det vara ganska lätt att hitta. Vi har stora företag som tex ABB,SAAB och stena line. Tror att det kan vara en bra grej för de större företagen att ta med kunder på hockey. mat konferens och underhållning i ett. Man måste se möjligheterna i detta. Privata Finansierar går det nog också hitta.
|
|
|
Post by sheriff on Mar 13, 2015 11:48:55 GMT 1
Handbollen måste ju gilla läget. KHK har växt ut arenan och då tycker jag det är en självklarhet att de tar över. Som dessutom är i stort behov av en ny arena. Det har spelats handboll där för. Landslagsmatch till och med om jag minns rätt? Vore väldigt konstigt om det inte skulle duga för dom då. Låt säga att en ny hockeyarena byggs i anslutning med den gamla så kan båda klubbarna samarbeta med mycket. Resturang och bar för att bara nämna något! Blekinge health arena ligger också där. Idioti om man inte tar denna chansen och samla all idrott på ett ställe då blir det billigare med underhållning också. Rosenholm ligger precis vid e22an Nära till både Ronneby och tätorterna i kommunen. Finansierar borde det vara ganska lätt att hitta. Vi har stora företag som tex ABB,SAAB och stena line. Tror att det kan vara en bra grej för de större företagen att ta med kunder på hockey. mat konferens och underhållning i ett. Man måste se möjligheterna i detta. Privata Finansierar går det nog också hitta. Handbollen kommer att få en ny Arena där idrottshallen ligger idag. Publikkapaciteten kommer enligt Börje Dovstad att ligga runt 2500. Kristianstad har 5000 på sina matcher. Jag vet inte om man ska gråta eller skratta. Just nu är det viktigaste att handel-, restaurant- och hotellbranschen ökar eller åtminstone inte minskar sin inkomster. Inte huruvida det är bra för handbollen eller kommuninvånarna att ha all idrott samlat på samma plats.
|
|
|
Post by edvard on Mar 13, 2015 11:56:05 GMT 1
Växjös arena kostade som sagt 250 miljoner, plus ytterligare ett tiotals miljoner varje år i drift. Inte en helt självklar investering om laget skulle åka ner igen. Som supporter hoppas man ju aldrig att det händer, men man fattar ju om de som bygger arenan funderar på det. Inte helt lätt detta alltså.
|
|
|
Post by edvard on Mar 13, 2015 11:57:04 GMT 1
|
|
kau90
Nybörjare
|
Post by kau90 on Mar 13, 2015 12:12:31 GMT 1
Växjös arena kostade som sagt 250 miljoner, plus ytterligare ett tiotals miljoner varje år i drift. Inte en helt självklar investering om laget skulle åka ner igen. Som supporter hoppas man ju aldrig att det händer, men man fattar ju om de som bygger arenan funderar på det. Inte helt lätt detta alltså. Sant att det handlar om mycket pengar.växjös är lite av ett skrytbygge de summorna behöver vi inte komma upp i här! På 60-talet va det nog kanon att bygga östersjöhallen där den ligger idag. 50 år senare så är det inte det. Inte någonstans.
|
|
|
Post by sheriff on Mar 13, 2015 12:28:01 GMT 1
Nu drar hon in hästsporten av någon anledning. Har svårt att se att den har en publik på 150 000 per år. Räntekostnaden för en Arena för 250 miljoner skulle kunna ligga under 2 miljoner om året. Lägg till en amorteringsplan på 60 år och det kommer upp i kanske 6 miljoner. Sen har vi driften vilken i sig inte borde vara så mycket högre än idag. Säg 9 miljoner då. Då har vi 15 miljoner i kostnader per år. Jag gissar att publikintäkterna kan ligga på det dubbla. Har jag missat nåt?
|
|
kau90
Nybörjare
|
Post by kau90 on Mar 13, 2015 12:35:23 GMT 1
Det är klart de kommer hackas på detta. Hur man än vrider och vänder på det så kommer folk att klaga. Men långsiktigt så ska all idrott ligga på Rosenholm, Det går säkert att lösa. problemet är att politikerna har Tidspress och det kommer sluta i att det inte kommer bli bra någonstans. hoppas bara nu KHK vågar stå på sig och försöker slänga ut lite krokar här och där, och inte bara diskutera frågan med kommunen
|
|
|
Post by khkkrille on Mar 13, 2015 12:37:12 GMT 1
Kan förstå att hon känner oro,hon talar nog för ganska många som inte är idrottsintresserade eller bittra för att deras egna idrotter saknar publik. Jag kan köpa att det ser illa ut om de byggs nytt samtidigt som vårdpersonal går på knäna..MEN det är inte enbart utgifter utan detta kommer generera något tillbaka! Har man inte kommunen med sig i en sån här relativt liten kommun så är det kört..alla måste sträva åt samma mål!
|
|
|
Post by Zäta on Mar 13, 2015 13:23:39 GMT 1
Handbollen måste ju gilla läget. KHK har växt ut arenan och då tycker jag det är en självklarhet att de tar över. Som dessutom är i stort behov av en ny arena. Det har spelats handboll där för. Landslagsmatch till och med om jag minns rätt? Vore väldigt konstigt om det inte skulle duga för dom då. Låt säga att en ny hockeyarena byggs i anslutning med den gamla så kan båda klubbarna samarbeta med mycket. Resturang och bar för att bara nämna något! Blekinge health arena ligger också där. Idioti om man inte tar denna chansen och samla all idrott på ett ställe då blir det billigare med underhållning också. Rosenholm ligger precis vid e22an Nära till både Ronneby och tätorterna i kommunen. Finansierar borde det vara ganska lätt att hitta. Vi har stora företag som tex ABB,SAAB och stena line. Tror att det kan vara en bra grej för de större företagen att ta med kunder på hockey. mat konferens och underhållning i ett. Man måste se möjligheterna i detta. Privata Finansierar går det nog också hitta. Jag vill med ha en ny arena, men tror inte att det kommer bli ngn. Varför ska handbollen gilla läget och inte hockeyn om arenan byggs ut istället? Vem vet, det kanske är billigare att bygga en ny idrottshall och bygga till arenan?
|
|
|
Post by sheriff on Mar 13, 2015 13:54:07 GMT 1
Handbollen måste ju gilla läget. KHK har växt ut arenan och då tycker jag det är en självklarhet att de tar över. Som dessutom är i stort behov av en ny arena. Det har spelats handboll där för. Landslagsmatch till och med om jag minns rätt? Vore väldigt konstigt om det inte skulle duga för dom då. Låt säga att en ny hockeyarena byggs i anslutning med den gamla så kan båda klubbarna samarbeta med mycket. Resturang och bar för att bara nämna något! Blekinge health arena ligger också där. Idioti om man inte tar denna chansen och samla all idrott på ett ställe då blir det billigare med underhållning också. Rosenholm ligger precis vid e22an Nära till både Ronneby och tätorterna i kommunen. Finansierar borde det vara ganska lätt att hitta. Vi har stora företag som tex ABB,SAAB och stena line. Tror att det kan vara en bra grej för de större företagen att ta med kunder på hockey. mat konferens och underhållning i ett. Man måste se möjligheterna i detta. Privata Finansierar går det nog också hitta. Jag vill med ha en ny arena, men tror inte att det kommer bli ngn. Varför ska handbollen gilla läget och inte hockeyn om arenan byggs ut istället? Vem vet, det kanske är billigare att bygga en ny idrottshall och bygga till arenan? Det finns ingen fördel för handbollen att vara i stan istället för Rosenholm. Däremot vill näringslivet ha en mäss- och konferenshall inne i centrum.
|
|
kau90
Nybörjare
|
Post by kau90 on Mar 13, 2015 13:59:21 GMT 1
men tror inte att det kommer bli ngn. Varför ska handbollen gilla läget och inte hockeyn om arenan byggs ut istället?
Vem vet, det kanske är billigare att bygga en ny idrottshall och bygga till arenan? [/quote]
För handbollen är ju nuvarande arena perfekt. Tillräckligt med sittplatser. Den kommer troligen kunna ta mer publik än den tänkta arenan de ska bygga i stan. Mycket möjligt att det blir billigare att bygga ut,men som jag skrivit tidigare,till vilket pris och hur bra blir det? Hur ser förutsättningarna ut om 10 år kanske måste det byggas om igen? Dags att planera för framtiden.
|
|
|
Post by Zäta on Mar 13, 2015 14:34:40 GMT 1
Det är säkert en utav fler bra tankar. Men på samma sätt som vissa tycker att handbollen får vara nöjda finns det säkert vissa som tycker att KHK och fansen får nöja sig med en utbyggnad.
Jag vet inte vilket som är rätt, precis som samtliga här inne skulle jag tro. Det gäller ju att ha underlag och siffror i ordning när denna typ utav beslut ska tas. Någonstans ska ju pengarna tas ifrån.
|
|
kau90
Nybörjare
|
Post by kau90 on Mar 13, 2015 14:53:24 GMT 1
|
|
|
Post by time on Mar 13, 2015 15:19:21 GMT 1
Risken är att det blir ett lapptäcke av arenan och man ska dutta o bygga om varje år när man hittar brister. När nuvarande arena ritades så tog den 2400 åskådare. Kommunen anlitade en firma som aldrig ritan en hockeyarena förut .... T urligt nog satte sig en KHK-volontär hemma på kammaren och funderade o ändrade i ritningarna så att ytterligare 1000 platser tillkomHoppas det sköts på ett något proffsigare sätt från kommunen denna gång ... Jag vet även att representanter från KHK ville bygga den större från början, men blev bemötta med kommentarer som att ni spelar faktiskt bara i 3an. Ingen framförhållning där inte. Japp Vad KHK-volontären gjorde var att ändra så att de i samma byggnad fick plats 1000 extra. Utan denna åtgärd hade vi i bästa fall nått HA.
|
|