|
Post by Sir Jean-Jacques Burnel on Sept 20, 2007 16:38:26 GMT 1
Var tar den vita färgen vägen när snön smälter? Den tar inte vägen någonstans. Helt enkelt beroende på att snö inte är vitt. Däremot reflekterar iskristalerna (som snön består av) så pass många frekvenser av ljus så att vi felaktigt tror det. Faktum är att ingenting har nån färg egentligen, allt är svart. Vi är lurade. Vi kan sitta och morra över det blå i KHKs reservställ när det egentligen bara är den komplexa kemiska strukturen av materialet som spelar oss ett spratt. Färg är inget annat än ögats och hjärnans perception av elektromagnetisk strålning inom våglängdsområdet 380-740 nanometer. 450-500 nm, där är våglängdsområdet som vi borde reta oss på. Eller 670-600 THz om ni hellre retar er på frekvensområden...
|
|
|
Post by HF on Sept 20, 2007 19:17:22 GMT 1
Var tar den vita färgen vägen när snön smälter? Har du hört talas om mjölk?....
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 20, 2007 22:16:34 GMT 1
Vem drack kaffe först i världshistorien ?
Namn och motivering.
|
|
|
Post by charlie on Sept 20, 2007 22:35:36 GMT 1
Var tar den vita färgen vägen när snön smälter? Den tar inte vägen någonstans. Helt enkelt beroende på att snö inte är vitt. Däremot reflekterar iskristalerna (som snön består av) så pass många frekvenser av ljus så att vi felaktigt tror det. Faktum är att ingenting har nån färg egentligen, allt är svart. Vi är lurade. Vi kan sitta och morra över det blå i KHKs reservställ när det egentligen bara är den komplexa kemiska strukturen av materialet som spelar oss ett spratt. Färg är inget annat än ögats och hjärnans perception av elektromagnetisk strålning inom våglängdsområdet 380-740 nanometer. 450-500 nm, där är våglängdsområdet som vi borde reta oss på. Eller 670-600 THz om ni hellre retar er på frekvensområden... ;D Underbart svar. Ge killen ett Nobelpris! Förresten - räcker det däringa frekvensområdet för att sms-bomba Kallingelirarna på lördag natt? I så fall gillar jag det! ;D
|
|
|
Post by charlie on Sept 20, 2007 22:38:06 GMT 1
Här en ny utmaning: Varför är is halt? (Och här räknar jag kallt med Mr Callahans knivskarpa analys).
|
|
|
Post by HF on Sept 21, 2007 7:15:18 GMT 1
Vem drack kaffe först i världshistorien ? Namn och motivering. Drack kaffe...den som upptäckte kaffe var en herde i Etiopien. Hans får verkade så uppåt och spralliga och han la märke till att de åt några bär från ett träd. Han började själv att äta dessa bär och tog med sig de till några munkar om jag inte minns helt fel. Kommer inte ihåg om det var munkarna eller herden som gjorde dryck av det först.
|
|
|
Post by qALLAHAN on Sept 21, 2007 10:57:08 GMT 1
Var tar den vita färgen vägen när snön smälter? Den tar inte vägen någonstans. Helt enkelt beroende på att snö inte är vitt. Däremot reflekterar iskristalerna (som snön består av) så pass många frekvenser av ljus så att vi felaktigt tror det. Faktum är att ingenting har nån färg egentligen, allt är svart. Vi är lurade. Vi kan sitta och morra över det blå i KHKs reservställ när det egentligen bara är den komplexa kemiska strukturen av materialet som spelar oss ett spratt. Färg är inget annat än ögats och hjärnans perception av elektromagnetisk strålning inom våglängdsområdet 380-740 nanometer. 450-500 nm, där är våglängdsområdet som vi borde reta oss på. Eller 670-600 THz om ni hellre retar er på frekvensområden... Hm...nu är du väl lite ute o cyklar...klart att färg finns, MEN svart och vitt är inga färger... Det som förefaller vitt, är det som reflekterar ALLA frekvenser, medan svart absorberar allt varvid det blir varmt....
|
|
|
Post by Sir Jean-Jacques Burnel on Sept 21, 2007 11:11:38 GMT 1
Nej färg finns inte. Färg är som jag skrev innan, inget annat än ögats och hjärnans perception (psykologiskt begrepp för de processer som är aktiva i att tolka sinnesintryck) av elektromagnetisk strålning. Så när du säger att svart inte är nån färg har du ju helt rätt eftersom det inte finns några färger. Vit, däremot, brukar kallas alla färger. men då det inte finns några så har du ju rätt där också då du skrev att inte heller det var någon...
|
|
|
Post by qALLAHAN on Sept 21, 2007 11:29:59 GMT 1
SVAMMEL!!! Färger ÄR allt mellan svat och vitt! Vaddå inte finns!? Då hade du inte sett dom... Spelar väl ingen roll på vilket SÄTT du ser dom....eller varför!? Faktum är bara ATT vi ser dom!
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 21, 2007 11:54:23 GMT 1
Vem drack kaffe först i världshistorien ? Namn och motivering. Drack kaffe...den som upptäckte kaffe var en herde i Etiopien. Hans får verkade så uppåt och spralliga och han la märke till att de åt några bär från ett träd. Han började själv att äta dessa bär och tog med sig de till några munkar om jag inte minns helt fel. Kommer inte ihåg om det var munkarna eller herden som gjorde dryck av det först. Du har nog rätt ! Mitt svar var en "slamkrypare"......... Rätt svar: Sara I biblen står det: Samuel fikade efter Sara........
|
|
|
Post by Ragulin on Sept 21, 2007 12:27:42 GMT 1
Vem drack kaffe först i världshistorien ? Namn och motivering. Drack kaffe...den som upptäckte kaffe var en herde i Etiopien. Hans får verkade så uppåt och spralliga och han la märke till att de åt några bär från ett träd. Han började själv att äta dessa bär och tog med sig de till några munkar om jag inte minns helt fel. Kommer inte ihåg om det var munkarna eller herden som gjorde dryck av det först. Kaffefrågor är väl en något du kan Dag-Otto
|
|
|
Post by HF on Sept 21, 2007 13:09:11 GMT 1
Drack kaffe...den som upptäckte kaffe var en herde i Etiopien. Hans får verkade så uppåt och spralliga och han la märke till att de åt några bär från ett träd. Han började själv att äta dessa bär och tog med sig de till några munkar om jag inte minns helt fel. Kommer inte ihåg om det var munkarna eller herden som gjorde dryck av det först. Du har nog rätt ! Mitt svar var en "slamkrypare"......... Rätt svar: Sara I biblen står det: Samuel fikade efter Sara........ men herregud OAO han skulle ju bjuda på TE ;D
|
|
|
Post by qALLAHAN on Sept 21, 2007 15:55:17 GMT 1
Här en ny utmaning: Varför är is halt? (Och här räknar jag kallt med Mr Callahans knivskarpa analys). Hmm...du tror inte du överskattar mitt intellekt...? Inte IGÅR jag gick i skolan... Friktionsfysik...behövs en hel utläggning till detta....och jag kan inte säga att jag kommer ihåg detta som ett rinnande vatten...
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 21, 2007 16:19:20 GMT 1
Du har nog rätt ! Mitt svar var en "slamkrypare"......... Rätt svar: Sara I biblen står det: Samuel fikade efter Sara........ men herregud OAO han skulle ju bjuda på TE ;D Visst ja ! Tänkte INTE på det....... ;D
|
|
|
Post by HF on Sept 21, 2007 16:42:30 GMT 1
Nej färg finns inte. Färg är som jag skrev innan, inget annat än ögats och hjärnans perception (psykologiskt begrepp för de processer som är aktiva i att tolka sinnesintryck) av elektromagnetisk strålning. Så när du säger att svart inte är nån färg har du ju helt rätt eftersom det inte finns några färger. Vit, däremot, brukar kallas alla färger. men då det inte finns några så har du ju rätt där också då du skrev att inte heller det var någon... Så igentligen är det de färgblinda som har rätt och vi andra har synfel....
|
|