|
Post by qALLAHAN on Sept 21, 2007 16:44:25 GMT 1
Ja...något fel måste det ju vara på de som ser det som inte finns.... Låter mer som någon som tittat för djupt flaskan eller käkat röda svampar med vita prickar...
|
|
|
Post by oneandonly on Sept 21, 2007 16:50:19 GMT 1
Här en ny utmaning: Varför är is halt? (Och här räknar jag kallt med Mr Callahans knivskarpa analys). Ja Du Charlie..... Mina svar hade blivit för att whiskey pinnen ska glida ner enklare, eller vad ska vi annars ha grus till ?...... Nu vill Du nog ha något av dessa svar istället: 1. Friktionen mellan (skrid)skon och isen som smälter ett tunt lager på ytan och som sedan fungerar som glidyta. Klart är nämligen att våt is är hal, det är varför man slinter på kall is, som är torr, mysteriet gäller. Eller....... 2. Att isen kanske inte alls är torr. Elektrondiffrationsexperiment vid universitet visar nämligen att isens ytlager, även vid väldigt låga temperaturer, är åtminståne "halv-flytande". Det är detta lager, som beror på avsaknaden av grannar i ytlagret, som gör isen hal. KHK mot 1:an !!!!
|
|
|
Post by qALLAHAN on Sept 21, 2007 17:38:13 GMT 1
Mmm.....is smälter vid tryck och tack vara att skridskoskenan har så liten yta, blir trycket per ytenhet stort. Detta medför då att det smälter än mer...och ju mer vatten, desto "halare" blir det....
|
|
|
Post by malte on Sept 21, 2007 18:10:53 GMT 1
Vem drack kaffe först i världshistorien ? Namn och motivering. Drack kaffe...den som upptäckte kaffe var en herde i Etiopien. Hans får verkade så uppåt och spralliga och han la märke till att de åt några bär från ett träd. Han började själv att äta dessa bär och tog med sig de till några munkar om jag inte minns helt fel. Kommer inte ihåg om det var munkarna eller herden som gjorde dryck av det först. Det var vä bönor, inte bär
|
|
|
Post by HF on Sept 21, 2007 18:48:01 GMT 1
Drack kaffe...den som upptäckte kaffe var en herde i Etiopien. Hans får verkade så uppåt och spralliga och han la märke till att de åt några bär från ett träd. Han började själv att äta dessa bär och tog med sig de till några munkar om jag inte minns helt fel. Kommer inte ihåg om det var munkarna eller herden som gjorde dryck av det först. Det var vä bönor, inte bär Fel, från början är det ett bär.
|
|
|
Post by Sir Jean-Jacques Burnel on Sept 21, 2007 23:19:02 GMT 1
Nej färg finns inte. Färg är som jag skrev innan, inget annat än ögats och hjärnans perception (psykologiskt begrepp för de processer som är aktiva i att tolka sinnesintryck) av elektromagnetisk strålning. Så när du säger att svart inte är nån färg har du ju helt rätt eftersom det inte finns några färger. Vit, däremot, brukar kallas alla färger. men då det inte finns några så har du ju rätt där också då du skrev att inte heller det var någon... Så igentligen är det de färgblinda som har rätt och vi andra har synfel.... Nej. Alla har fel! Även jag!
|
|
|
Post by charlie on Sept 22, 2007 11:44:47 GMT 1
Här en ny utmaning: Varför är is halt? (Och här räknar jag kallt med Mr Callahans knivskarpa analys). Hmm...du tror inte du överskattar mitt intellekt...? Inte IGÅR jag gick i skolan... Friktionsfysik...behövs en hel utläggning till detta....och jag kan inte säga att jag kommer ihåg detta som ett rinnande vatten... Nu var det ju inte rinnande vatten det handlade om - utan fryst sådant. Skärpning! Kvarsittning!
|
|
|
Post by qALLAHAN on Sept 22, 2007 12:02:58 GMT 1
Hmm...du tror inte du överskattar mitt intellekt...? Inte IGÅR jag gick i skolan... Friktionsfysik...behövs en hel utläggning till detta....och jag kan inte säga att jag kommer ihåg detta som ett rinnande vatten... Nu var det ju inte rinnande vatten det handlade om - utan fryst sådant. Skärpning! Kvarsittning! En definitionsfråga.....jag kan hävda att den ringa mängd is, som smält under skridskoskenan, är "ett rinnande vatten", då jag förutsätter att dessa väte/syre-molekyler i viss mån förflyttar sig under skenan...
|
|
|
Post by qALLAHAN on Sept 24, 2007 12:05:59 GMT 1
Hmm....ett av mysterierna idag...i MINA ögon....HUR kan Ladden säga att matchen var jämn och att man delade chanser fram till 1-0?? (JA, Burnel...0-0 ÄR ett jämnt resultat...) Var KRIF med i matchen 3-4 minuter? Känns definitivt som något av det enögnaste (fint ord...borde kanske bytas ut mot "mest enögda", men då jag tycker om att sväva runt i mitt spåkbruk så ämnar jag inte genomföra detta byte...) jag läst/hört....
|
|
|
Post by Sir Ironpants on Sept 24, 2007 12:12:09 GMT 1
KRIF hängde med på uppvärmingen sedan var det inte mer, det var kanske det som Ladden menade när han skrev att KRIF "hängde med". ;D
|
|
|
Post by qALLAHAN on Sept 24, 2007 12:45:23 GMT 1
Hmm...kanske det....det första snillet har spekulerat... ;D
|
|
|
Post by Sir Jean-Jacques Burnel on Sept 27, 2007 8:54:31 GMT 1
Då vi tidigare snackat Scratch, Ric Twilligt och singlar från åttitalet satt jag och bläddrade bland mina gamla 7-tummare. Upptäckte att jag ävaen hade en stödskiva "To Africa With Love" från 1985. Där Bl.a. Scratch körar, Nico Noon sjunger och Pete Meat (här kallad Pete Meete) spelar keyboard. Längst ned tackas sponsorerna av Nico Noon och Rickard Karlsson. Är det Twilight som bytt namn här? Hur som helst var det ett härligt initiativ att göra en sån här stödskiva för de svältande i afrika, det var fler än Bob Geldof som kunde!
|
|
|
Post by qALLAHAN on Sept 27, 2007 9:08:57 GMT 1
Är detta en snillespekulation...?
|
|
|
Post by Sir Jean-Jacques Burnel on Sept 27, 2007 9:12:44 GMT 1
Är detta en snillespekulation...? Japp, den kanske ligger lite över den nivån du klarar av, men ja, det är en snillespekulation!
|
|
|
Post by Les Paul on Sept 27, 2007 20:32:45 GMT 1
Då vi tidigare snackat Scratch, Ric Twilligt och singlar från åttitalet satt jag och bläddrade bland mina gamla 7-tummare. Upptäckte att jag ävaen hade en stödskiva "To Africa With Love" från 1985. Där Bl.a. Scratch körar, Nico Noon sjunger och Pete Meat (här kallad Pete Meete) spelar keyboard. Längst ned tackas sponsorerna av Nico Noon och Rickard Karlsson. Är det Twilight som bytt namn här? Hur som helst var det ett härligt initiativ att göra en sån här stödskiva för de svältande i afrika, det var fler än Bob Geldof som kunde! Tror även att Nico Noon var med och skrev den låten.
|
|