|
Post by Lucas Lokatt on Nov 26, 2005 20:48:17 GMT 1
Tänkte undra om någon mer än jag är intresserad av att fixa upp tifo till matcherna. Med hjälp av BB medlemmer skulle vi kunna anordna ett möte om detta. Så vi får i alla fall 2-3 personer till detta ändamål. Detta tror jag skulle kunna bidra till ett i alla fall ett litet ökat intresse till ståplats. Kanske inte de närmaste matcherna men något att jobba på tills kvalet i varje fall. Det finns hur mycket som helst att göra egentligen, det gäller bara med att komma med ideér och presentera dessa.
|
|
|
Post by youngblood on Nov 26, 2005 21:13:56 GMT 1
Tänkte undra om någon mer än jag är intresserad av att fixa upp tifo till matcherna. Med hjälp av BB medlemmer skulle vi kunna anordna ett möte om detta. Så vi får i alla fall 2-3 personer till detta ändamål. Detta tror jag skulle kunna bidra till ett i alla fall ett litet ökat intresse till ståplats. Kanske inte de närmaste matcherna men något att jobba på tills kvalet i varje fall. Det finns hur mycket som helst att göra egentligen, det gäller bara med att komma med ideér och presentera dessa. Jag är intresserad
|
|
|
Post by Sir Jean-Jacques Burnel on Nov 26, 2005 21:22:57 GMT 1
Eftersom jag dels inte hade en aning om vad Tifo var och dels inte skäms över min okunighet så tänkte jag bara förklara vad Tifo är. Detta gör jag för att alla andra som inte vet vad det är ska slippa fråga. ;D Jag hittade följande information på nätet och kom fram till att det är en positiv grej. Flaggor finns det ju redan, nåväl:
VAD ÄR TIFO?
Begrepppet TIFO eller Tifosi betyder läktarspel eller hängiven supporter på italienska. TIFO är ett arrangemang som utförs för att supportrarna ska manifestera sin kärlek till sitt lag. Detta görs genom att använda sig av vackra färger och mäktiga skådespel.
Fenomenet har sitt ursprung i Sydeuropa men det var först på 70 talet som tiforörelsen började organiseras på ett seriöst sätt. Torinos supportrar var först med att använda bengaliska eldar. Idag har nästan alla Italienska lag tifoarrangemang på matcherna.
Tifosin har nu spritt sig över hela världen. Kraftfullast är TIFO kulturen i Sydeuropa, Sydamerika och nu även på senare år i Skandinavien. TIFO är en förhållandevis ny form av supporterkultur i Sverige och Bajen Fans var först i Sverige med att införa den i slutet av 80-talet och Blue Saints (dagens Järnkaminerna) tog rätt snart efter Bajen Fans. De som sysslar med tifoarrangemang under organiserade former i Sverige är idag bla: AIK (AIK Tifo), IFK Göteborg (Läktargruppen) , Malmö (MFF Tifosi 96), Djurgården (Ultras Sthlm) etc.
Ett viktigt mål med TIFO är att minska huliganismen och fotbollsvåldet. Det vanligaste TIFOT är konfettiregn, flaggor och kvittorullar. Bengaliska eldar skulle nog också kunna räknas om det inte vore för Svenska Fotbollsförbundet (SvFF) som förbjudit all pyroteknik.
|
|
|
Post by Sardaukar on Nov 26, 2005 21:45:41 GMT 1
Det hade varit ett mycket trevligt initiativ. Mycket att städa efteråt bara JJB kännetecknar en riktig betonghäck ;D
|
|
|
Post by youngblood on Nov 26, 2005 22:15:15 GMT 1
Det hade varit ett mycket trevligt initiativ. Mycket att städa efteråt bara JJB kännetecknar en riktig betonghäck ;D Här kanske våra "Bajenfans"kan hjälpa till??
|
|
|
Post by Teddybear on Nov 26, 2005 23:41:10 GMT 1
Tänkte undra om någon mer än jag är intresserad av att fixa upp tifo till matcherna. Med hjälp av BB medlemmer skulle vi kunna anordna ett möte om detta. Så vi får i alla fall 2-3 personer till detta ändamål. Detta tror jag skulle kunna bidra till ett i alla fall ett litet ökat intresse till ståplats. Kanske inte de närmaste matcherna men något att jobba på tills kvalet i varje fall. Det finns hur mycket som helst att göra egentligen, det gäller bara med att komma med ideér och presentera dessa. Tycker det låter som en kanonidé!
|
|
|
Post by Lucas Lokatt on Nov 27, 2005 0:28:13 GMT 1
Då säger vi den 30/11 kl 19.00 på O´learys. Några som har några invändningar eller bättre alternativ säg till så ordnar vi detta. KHK Sveriges bästa hockeylag! KHK till 2:an!!!
|
|
|
Post by tanstari on Nov 27, 2005 2:50:08 GMT 1
Då säger vi den 30/11 kl 19.00 på O´learys. Några som har några invändningar eller bättre alternativ säg till så ordnar vi detta. KHK Sveriges bästa hockeylag! KHK till 2:an!!! låter som en bra ide syns där
|
|
|
Post by youngblood on Nov 28, 2005 13:29:09 GMT 1
Då säger vi den 30/11 kl 19.00 på O´learys. Några som har några invändningar eller bättre alternativ säg till så ordnar vi detta. KHK Sveriges bästa hockeylag! KHK till 2:an!!! &(%&(%# det är ju fan me! Missar denna sammankomst pga jobb på annan ort denna afton Håll mig gärna uppdaterad för jag hänger på!
|
|
|
Post by Lucas Lokatt on Nov 28, 2005 16:51:03 GMT 1
Kom med en ny tid, ny dag Youngblood om du vill va med........
|
|
|
Post by youngblood on Nov 28, 2005 17:19:34 GMT 1
Kom med en ny tid, ny dag Youngblood om du vill va med........ Häng inte upp er på mig för är det något jag inte har är tid. Det jag kan bistå med är att fixa saker genom att använda det gigantiska kontaktnät ja har genom mitt arb. Som sagt jag hänger gärna på men med familj,hus,4 barn så blir inte fritiden så stor.
|
|
|
Post by Lucas Lokatt on Nov 29, 2005 1:04:18 GMT 1
|
|
|
Post by youngblood on Nov 29, 2005 7:12:28 GMT 1
|
|
|
Post by Latex on Nov 29, 2005 11:14:46 GMT 1
Kolla in tifo.it istället - klart bättre vet jag av erfarenhet ! Sen kan ju tilläggas att konfetti och hockey inte direkt är så bra i en mindre arena, har varit med om matcher där man fått spola om isen flera gånger. Papper som blir blött å hamnar på en is har en tendens att frysa fast och brukar inte uppskattas av vaktmästare & annan personal
|
|
|
Post by Lucas Lokatt on Dec 1, 2005 19:53:42 GMT 1
Vad sägs om att den stora flaggan som vi har hade monteras ovanför ståplats i taket och rullats ner varje gång vi gör mål?? Kanske skulle skymma sikten för de i kiosken, jag vet inte....... Tänke också den tanken latex om papper på isen........ Men om man riktar dessa konfettikanonerna snett uppåt liksom........ En uppblåst barbara med en hockeytröja och sållet på ryggen......... ;D När vi möter mörrum i framtiden kanske vi skulle slänga in en lax på isen o.s.v Kom igen nu lite med förslag som kan göra det trevligare och festligare på matcherna!
|
|