|
Post by hoackii on Dec 13, 2013 19:31:13 GMT 1
Jag tycker också att det är lite synd. Mats brinner för khk och skulle kunnat göra stor nytta i en annan funktion. Problemet från början var väl att han själv tillsatte sig som klubbchef (eller lät Åkesson göra det vilket är samma sak) Det var nog ett jobb som han inte har någon kvalifikation för.
Jag tyckte det var skumt när Charlie manövrerades ut och han själv tog marknadschefsrollen. Är det någon som vet ifall de på marknad har procent på det de drar in eller om de har fast lön eller en kombination? Om det är procent har vi kanske en förklaring här...
|
|
|
Post by kaffe on Dec 13, 2013 19:54:38 GMT 1
Jag förstår att många av er hyser något slag personligt agg mot Mats och av den anledningen är glada idag. Inget konstigt med det egentligen. Jag har bara varit Karlskronit i 4 år så jag känner inte till allt som har hänt.
Kanske är det också så att beslutet egentligen var det bästa för KHK, det kan jag inte avgöra. I alla fall tyckte styrelsen så och många av er verkar som sagt hålla med.
Jag känner inte Mats heller men av vad jag har fått lära mig och till viss del fått erfara så har han betytt väldigt mycket för KHK i många år, ja till och med sen innan publiken började strömma in i Wämö-hallen igen. Samtidigt har han ett väldigt stort KHK-hjärta och har lagt ner oerhört mycket energi och tid på KHK. Han är en av de största anledningarna till, trots en del felbeslut, att KHK idag är ett topplag i HA.
Jag förstår att en del av er tycker att det var bra att han fick avgå. Men hade ni inte varit större som segrare om ni hade tackat Mats för allt det jobb han har lagt ner istället för att skandera "Äntligen"?
Eller är det något jag har missat?
|
|
conny
Ungdomslirare
|
Post by conny on Dec 13, 2013 19:59:43 GMT 1
Hej ! Vad jag har hört så tjänade Mats 60.000 i månaden och med sociala avgifter blir det ca en miljon per år !! för vad då ? marknadsgruppen sköter sig på ett ypperligt sätt och det finns inget behov för en president ! Charlie slutade självmant ! men han är jag är mycket kritiskt mot då han blev ovän med en av våra riktigt stora sponsorer ! Posten som Mats hade ingen betydelse för KHK utan kostade bara pengar ;-)
|
|
|
Post by khkkrille on Dec 13, 2013 21:52:12 GMT 1
Kaffe// äntligen skanderar jag för att jag ogillar hans arroganta personlighet och med all säkerhethet har den ställt till en del genom åren. Att hålla för öronen när andra pratar och själv skrika högst fungerar inte i längden och jag är evigt tacksam över att styrelsen inte visade sej vara hans marionetter! Minns debaclet inför säsongen när vissa hotade sluta osv..vem var orsak till det tror du??
Han har dock tveklöst gjort en del bra för klubben men de vägs upp med råga av de som var mindre bra.
Känns för jävla bra att ~60 000 nu kan läggas på nåt väldigt mycket bättre!
|
|
|
Post by hockeyfarsan on Dec 13, 2013 22:37:19 GMT 1
Ömsesidig brist för förtroende... Uppenbart har Mats inte fått en styrelse som han kan "hantera", och uppenbart har den nya styrelsen sett saker i Mats agerande som den gamla bortsåg ifrån eller accepterade. Despoter får det inte lätt i demokratier, bara min reflektion.
|
|
|
Post by Rocket on Dec 13, 2013 23:38:04 GMT 1
Mats vara eller icke vara, bra utfört arbete, ledarskapsstil eller han som person kan naturligtvis diskuteras och ifrågasättas vilket även jag gör och håller med de flesta i frågan. Men att ifrågasätta om KHK behöver en ledare eller inte där anser jag att det krävs en ledare som kan driva detta arbete. Det är en förutsättning för att driva klubben framåt. Liksom A-laget så behöver föreningen en lagkapten som kan ta ansvaret och förvalta styrelsens beslut.
KHK omsätter idag drygt 30 miljoner och har ambitionen och målet att senast 2020 vara en klubb i SHL. Man kommer förmodligen att öka omsättningen ännu mer de närmaste åren men då krävs det en riktigt kompetent person med stor erfarenhet av denna typ av arbete. Gärna en från det privata näringslivet som kan driva ex. projektet med ny arena. Styrelsen kan inte och har inte den tid att driva detta då de har egna företag eller jobbar som toppchefer inom detsamma. Det måste finnas en operativ klubbchef som jobbar med alla dessa frågor till 100%. Frågor som personalhantering och utveckling, klubbutveckling, avtalshantering, juridik, kommunkontakter, näringslivskontakter, hockeygymnasium, ekonomi, intäktssäkring och verksamhetsplanering. Han ska även kunna tillsammans med marknad/sälj kunna hitta nya intäktsmöjligheter och nya sponsorer även utanför Blekinges gränser. Han ska även vara KHKs representant mot hockeyallsvenskan samt även driva och bevaka KHKs intressen i hockeyallsvenskan och vara delaktig i påverkan och i beslutsprocessen. Tillsammans med styrelsen så ska han även driva och förvalta ett eventuellt ombildande från ideell förening till ett aktiebolag. Skulle vissa delar i KHK bli AB så krävs det en VD ( klubbchef ) enligt aktiebolagslagen.
Stefan Bengtzén som sportchef och klubbchef- ABSOLUT NEJ! Han ska lägga sin tid på att forma laget, utveckla ungdomssidan och damhockeyn. Han ska även fortsätta att ledarna i de olika lagen får rätt ledarskapsutbildning och ansvara för densamma Han ska finnas ute i hockeysverige, se mycket hockey, leta spelare och bygga inför kommande säsong. Han kan omöjligt jobba med båda tjänsterna då det krävs 100% fokus oavsett tjänst som klubbchef eller sportchef.
Tyvärr så kräver klubbchefsrollen sin man eller kvinna och det kommer eventuellt att kosta KHK. Sedan har vi alla olika referensramar på vad en klubbchef ska ha i lön. Där tror jag att styrelsen med Rolf Lindberg i spetsen vet vad som krävs. Att säga att ”nu sparade vi in Mats Johanssons lön som vi kan lägga på spelare”, visst kortsiktigt men långsiktigt så håller tyvärr inte detta. KHK behöver en operativ chef, så enkelt är det!
Jag hoppas att styrelsen hittar en klubbchefskandidat till senast i januari 2014. Det finns extremt duktiga och vassa företagsledare och entreprenörer med stor ledarskapserfarenhet i Karlskrona som brinner för KHK och dess utveckling och som säkert skulle vara klockrena för uppdraget
|
|
|
Post by khkkrille on Dec 14, 2013 0:50:48 GMT 1
Rocket// det du säger är omöjligt , med stefan som KC , så har redan mer framgångsrika lag det idag. Är dom då odugliga? Vet de inte vad som krävs? Inte vet jag..men att helt avfärda iden vore konstigt.
|
|
|
Post by khkkrille on Dec 14, 2013 0:53:56 GMT 1
Att utveckla damhockeyn vet jag inte ens om de är SBs bord?..att vara ute o titta på hockey? Javisst..men du tror väl inte att han ser alla han värvar? Fler ser hockey och det gäller att ha kontakt med dessa..att vara SC är till 90% skrivbordstjänst! Trevligt dock med ett långt inlägg..
|
|
|
Post by wodmatte on Dec 14, 2013 16:43:01 GMT 1
nej kan bara hålla med dam hockeyn är ju inte spesielt viktig då ingen vill se den
|
|
|
Post by eddietheeagle on Dec 14, 2013 18:56:46 GMT 1
Det är väl som så med Mats att alla tycks ha en åsikt om honom. Gärna baserat på högst personliga bedömningar kring hans uppsyn men ingen egentlig kännedom om vem Mats egentligen är mellan fyra ögon. Vilket verkar märkligt. Jag dömer ogärna människor pga hur dom ser ut. Och jag vet själv hur det är att vara den som får ta smällen för stormar i vattenglas när man egentligen ingenting gjort.
Jag vill gärna tro att Mats gjort mycket gott för KHK. Och åsikter om honom som person lämnar jag därhän då jag inte känner honom. Det är inte lätt att göra alla nöjda i janteland. Tror man att man är något så ska man tryckas till ordentligt.
|
|
|
Post by khkkrille on Dec 14, 2013 19:49:04 GMT 1
Det är väl som så med Mats att alla tycks ha en åsikt om honom. Gärna baserat på högst personliga bedömningar kring hans uppsyn men ingen egentlig kännedom om vem Mats egentligen är mellan fyra ögon. Vilket verkar märkligt. Jag dömer ogärna människor pga hur dom ser ut. Och jag vet själv hur det är att vara den som får ta smällen för stormar i vattenglas när man egentligen ingenting gjort. Jag vill gärna tro att Mats gjort mycket gott för KHK. Och åsikter om honom som person lämnar jag därhän då jag inte känner honom. Det är inte lätt att göra alla nöjda i janteland. Tror man att man är något så ska man tryckas till ordentligt. Ska chocka dig..jag vet vem han "verkligen" är. Idag fick jag reda på ännu mer skrämmande saker. Han ska enligt uppgift inte ha uppgett att ungdomslaget hade fått sponsor till sina träningskläder utan ändå krävt fullt betalt av föräldrarna..sjukt!
|
|
conny
Ungdomslirare
|
Post by conny on Dec 14, 2013 21:04:25 GMT 1
Vet också vem verklighetens Mats är och till slut hann verkligheten ifatt honom ! Dåck ska han ha en eloge för att han var och tittade på matchen ikväll....det skulle inte jag gjort i samma läge ! Det man är rädd för är att det blir en kupp när ny styrelse ska väljas !
|
|
|
Post by nns on Dec 15, 2013 15:19:15 GMT 1
Måste säga att jag är inte särskilt imponerad av styrelsen när det gäller denna frågan. För mig fanns det två alternativ där styrelsen valde ett tredje...
1. Förhandla med individen ifråga om ett utköp. 2. Förhandla med fackföreningen och då krävs det mycket goda argument för en uppsägning pga personliga skäl vilket jag antar är utgångsläget i detta fall. 3. Ta beslut i styrelsen. Informera individen och hela världen för att sedan några dagar senare sätta sig med fackföreningen och förhandla villkoren.
Känns inte helt optimalt med styrelsens val nummer 3. Kan bli dyrare än nödvändigt och främjar inte framtida förändringar direkt.
|
|
|
Post by hockeyfarsan on Dec 16, 2013 7:26:51 GMT 1
Det är väl som så med Mats att alla tycks ha en åsikt om honom. Gärna baserat på högst personliga bedömningar kring hans uppsyn men ingen egentlig kännedom om vem Mats egentligen är mellan fyra ögon. Vilket verkar märkligt. Jag dömer ogärna människor pga hur dom ser ut. Och jag vet själv hur det är att vara den som får ta smällen för stormar i vattenglas när man egentligen ingenting gjort. Jag vill gärna tro att Mats gjort mycket gott för KHK. Och åsikter om honom som person lämnar jag därhän då jag inte känner honom. Det är inte lätt att göra alla nöjda i janteland. Tror man att man är något så ska man tryckas till ordentligt. Som några här ovan så går jag på personliga erfarenheter, både egna och närståendes, när jag antyder hur han är att ha att göra med. Utseende har väl inget med saken att göra? Jag är själv inte speciellt snygg...
|
|
|
Post by Sverker on Dec 16, 2013 8:41:10 GMT 1
Måste säga att jag är inte särskilt imponerad av styrelsen när det gäller denna frågan. För mig fanns det två alternativ där styrelsen valde ett tredje... 1. Förhandla med individen ifråga om ett utköp. 2. Förhandla med fackföreningen och då krävs det mycket goda argument för en uppsägning pga personliga skäl vilket jag antar är utgångsläget i detta fall. 3. Ta beslut i styrelsen. Informera individen och hela världen för att sedan några dagar senare sätta sig med fackföreningen och förhandla villkoren. Känns inte helt optimalt med styrelsens val nummer 3. Kan bli dyrare än nödvändigt och främjar inte framtida förändringar direkt. Tjänsten Mats hade ska likställas med en VDtjänst och där har man inga förhandlingar innan man säger upp någon.
|
|