|
Post by PutteA on Apr 1, 2013 20:56:55 GMT 1
Egentligen blir jag nog mest förvånad över att denna gammalmodiga syn fortfarande finns där ute. Oerhört märkligt. Finns inte ett enda lag som kan gå upp i svenska elitserien, och även i hockeyallsvenskan för den delen, och tro dom kan fylla ett slagkraftigt lag med egna produkter eller med spelare från regionen. Som nån sa, då pratar vi ju 70-80 tal kanske. Det håller inte idag. Att ens tro man kan konkurrera över huvudtaget med klubbar på en högre nivå med samma lag man har en nivå under, så lever man också kvar i en drömvärld.
Jag tror både KHK och vi i Växjö kan skriva under på den fruktansvärda omställning det är att idag ta steget upp till antingen HA eller ES. Vi har ni spelat två säsonger i elitserien, och har tyckt, framförallt säsongen som gick att vi hade ett riktigt bra lag. Men det sket sig, vi klarade livhanken med nytt kontrakt, men det var ingen rolig säsong. Titta vilka spelare som KHK ändå har i sitt lag i sin premiärsäsong. Men det hjälpte inte heller, det tar tid att bygga laget för den nya miljön, samtidigt som organisationen ska hänga med i samma utveckling. Detta tar tid och kraft, och det kostar pengar, vare sig man vill eller inte. Så Norrhockey, du bör nog tänka om. Ni går mot en återkomst i HA, ett HA som förändrats sedan ni var där senast. Det gäller att vara ödmjuk, lägga det där med moderklubb och egna spelare åt sidan, och låta dom i klubben som är ämnade för det, jobba med just det, egna spelare (Juniorer).
När man lämnar Div 1 kommer man in i en annan värld, en mer proffisionell hockeyvärld där pengar spelar en stor betydelse. Där klubbarna helt plötsligt börja bli bolag, AB. Vi har trupper i HA som kostar allt från 4-5 milj kr till kanske 10-15 milj kr. Nästa steg, Elitserien, där truppernas lönekostnader går mellan 35-55 milj kr. Man äger sina anläggningar och omsätter mellan 100-200 milj kr. Att då leva kvar i din värld kan vara ödesdigert för en förening, då blir man inte långlivad på den nivån.
|
|
|
Post by qALLAHAN on Apr 1, 2013 21:57:33 GMT 1
det är sant qALLAHAN men de ser ju inte längre än näsan räcker ;-) Det är ju t o m så att några tycker direkt illa om er! ;D
|
|
|
Post by qALLAHAN on Apr 1, 2013 22:08:54 GMT 1
Egentligen blir jag nog mest förvånad över att denna gammalmodiga syn fortfarande finns där ute. Oerhört märkligt. Finns inte ett enda lag som kan gå upp i svenska elitserien, och även i hockeyallsvenskan för den delen, och tro dom kan fylla ett slagkraftigt lag med egna produkter eller med spelare från regionen. Som nån sa, då pratar vi ju 70-80 tal kanske. Det håller inte idag. Att ens tro man kan konkurrera över huvudtaget med klubbar på en högre nivå med samma lag man har en nivå under, så lever man också kvar i en drömvärld. Jag tror både KHK och vi i Växjö kan skriva under på den fruktansvärda omställning det är att idag ta steget upp till antingen HA eller ES. Vi har ni spelat två säsonger i elitserien, och har tyckt, framförallt säsongen som gick att vi hade ett riktigt bra lag. Men det sket sig, vi klarade livhanken med nytt kontrakt, men det var ingen rolig säsong. Titta vilka spelare som KHK ändå har i sitt lag i sin premiärsäsong. Men det hjälpte inte heller, det tar tid att bygga laget för den nya miljön, samtidigt som organisationen ska hänga med i samma utveckling. Detta tar tid och kraft, och det kostar pengar, vare sig man vill eller inte. Så Norrhockey, du bör nog tänka om. Ni går mot en återkomst i HA, ett HA som förändrats sedan ni var där senast. Det gäller att vara ödmjuk, lägga det där med moderklubb och egna spelare åt sidan, och låta dom i klubben som är ämnade för det, jobba med just det, egna spelare (Juniorer). När man lämnar Div 1 kommer man in i en annan värld, en mer proffisionell hockeyvärld där pengar spelar en stor betydelse. Där klubbarna helt plötsligt börja bli bolag, AB. Vi har trupper i HA som kostar allt från 4-5 milj kr till kanske 10-15 milj kr. Nästa steg, Elitserien, där truppernas lönekostnader går mellan 35-55 milj kr. Man äger sina anläggningar och omsätter mellan 100-200 milj kr. Att då leva kvar i din värld kan vara ödesdigert för en förening, då blir man inte långlivad på den nivån. Väl talat. Och vanligtvis kommer snacket om egna produkter och hjärta för klubben, från såna som inte har råd att köpa spelare och inte har förutsättningar att komma högre än de redan är. Personligen vill jag se så bra hockey som möjligt och skiter fullständigt i om spelarna kommer från Kongo! Är det där med juniorlag egentligen mest en samhällstjänst? För att få fram EN spelare som platsar i allsvenskan, måste kosta en förmögenhet. Egna produkter måste väl t o m kosta mer än de smakar? I större proffsligor läggs inga pengar på juniorer, de hämtas ju från andra lag
|
|
|
Post by Medgångssupportern on Apr 1, 2013 22:14:58 GMT 1
Följer Quist med ner eller kan jag lämna hjälmen hemma?
|
|
|
Post by time on Apr 6, 2013 8:45:58 GMT 1
|
|
|
Post by sheriff on Apr 6, 2013 11:48:44 GMT 1
Aaaaarton poäng bör kunna räcka om vi tappar våra poäng emot Piteå eller Huddinge. 18, 18, 17, 17, eller något liknande rafflande kan det utvecklas till! Aaaaarton - poäng räckte!!!
|
|
|
Post by khkkrille on Apr 6, 2013 22:45:45 GMT 1
Har med sagt 18p hela tiden, fast trodde vi skulle sopa rent hemma och vinna en borta för att få det..men va fan..är nöjd ändå!
|
|
|
Post by matte74 on Apr 8, 2013 16:17:13 GMT 1
Får passa på att gratulera er till att ni höll er kvar. Även om det var på håret. :-) Måste bara kommentera detta Väl talat. Och vanligtvis kommer snacket om egna produkter och hjärta för klubben, från såna som inte har råd att köpa spelare och inte har förutsättningar att komma högre än de redan är. Vi i Björklöven påbörjade ifjol satsningen på "hemvändare". Dvs försökte få hem spelare som är fostrade i klubben. Några kom förra säsongen (exempelvis Palmebjörk) och ytterligare spelare förstärkte till i år (Hellström och Sundström). Av 28 spelare är 15st Umeåfostrade. Ytterligare 5 har spelat i Löven sedan J20 och ytterligare ett antal från Västerbotten. Är väl egentligen bara Person-Riis, Moyer, Mårs och Quist som skulle räknas som "köpespelare". Och det fungerade ju bra. Satsningen har inte enbart berott på ekonomin utan det har varit en tilltro till betydelsen av Hjärta som visade sig lyckad Nu väntar vi bara på ytterligare Björklövenfostrade till nästa säsong. Daniel Rahimi, Erik Andersson, Danel Sondell och några till. Fast det kanske inte kommer att vara det allra lättaste att bryta elitseriespelares kontrakt...
|
|
|
Post by qALLAHAN on Apr 8, 2013 16:35:58 GMT 1
Självklart måste det vara kul att ha det så, men inte så många lyckas. Men jag undrar nu, hur många av alla dessa "egna", håller allsvensk klass!? Vi försökte klara oss med den gamla truppen och det gick ju sådär... Och TYVÄRR verkade det inte arbetas så värst för att få hem de få kvalitetsspelare vi nu har utspridda...det är ju synd. Samtidigt så fick vi låna ut en, som inte höll måttet. Och då blir det inte mkt eget. Det jag menade, var egentligen att det finns olika vägar att gå...och man kan lyckas, eller misslyckas på alla. Att ha massor med egna produkter i allsvenska eller elitserien, är nästan omöjligt, då det går mängder med spelare, för att få fram en enda klasspelare
|
|
|
Post by khkkrille on Apr 8, 2013 16:42:03 GMT 1
Ska man summera så finns det fler än en väg till framgång och egentligen är inte den ena mer rätt än den andra, eller hur? Vi är i samma serie men har tagit oss dit på olika sätt..tycker det är fascinerande faktiskt. Själv bryr jag mej inte om om det är en Karlskronagrabb eller tex en Umeågrabb i våran dress.Huvudsaken för mig är vad som presteras. Och deg här med hjärta tror jag har med spelarens attityd och personlighet att göra och inte att man råkar vara född just på stället man lirar.
|
|
|
Post by hockeyfarsan on Apr 8, 2013 17:54:54 GMT 1
Man kan visa hjärta för klubben utan att ens vara från regionen, som Wahlqvist (huddingekille som han är Men lättare förstås att hitta hjärtan i egna produkter (om man tar hand om dem på rätt sätt)
|
|
|
Post by matte74 on Apr 9, 2013 8:54:28 GMT 1
Självklart måste det vara kul att ha det så, men inte så många lyckas. Men jag undrar nu, hur många av alla dessa "egna", håller allsvensk klass!? Vi försökte klara oss med den gamla truppen och det gick ju sådär... Och TYVÄRR verkade det inte arbetas så värst för att få hem de få kvalitetsspelare vi nu har utspridda...det är ju synd. Samtidigt så fick vi låna ut en, som inte höll måttet. Och då blir det inte mkt eget. Det jag menade, var egentligen att det finns olika vägar att gå...och man kan lyckas, eller misslyckas på alla. Att ha massor med egna produkter i allsvenska eller elitserien, är nästan omöjligt, då det går mängder med spelare, för att få fram en enda klasspelare Absolut finns det många vägar att gå. Det jag menade är att det faktiskt GÅR att avancera med hjälp av egna produkter. :-) Det går också att avancera med enbart legoknektar, men jag tror att det är svårare. Vi har haft turen att ha en generation riktigt bra spelare just nu, men med tanke på lagets kräftgång de senaste åren så är ju risken att vi om 5-10 år inte har samma spelare från egna led att välja bland och då blir naturligtvis strategin en annan. Skulle vi få behålla de vi vill och förstärka med 5-6 spelare av hög klass så tror jag att vi skulle ha god chans på play off nästa säsong. Hellström, Sundström och Lundström håller jag som Hög allsvensk klass (och det är väl de som man känner störst risk att tappa). Palmebjörk, Boström, Lundberg och Persson är av God klass. De hemvändare som har ryktats är Daniel Sondell (Hög klass), Patrik Nevalainen (Hög klass), Maksim Matushkin (något osäker, men han håller OK nivå i Oskarshamn), Stefan Öhman (Bra klass) och Mats Lavander (på nedåtgående, men bör ändå hålla bra). Resterande av våra "toppspelare" är nog utopier att få hem, men med de ovan nämnda+någon skäggig målskytt från Kanada så tror jag ansolut att vi kommer att hålla till i den övre halvan. Spelmässigt så tror jag till och med att dagens lag skulle klara sig ok, men vi har så förbaskat svårt med målskyttet. Kan väl inte vara helt vanligt att laget som vinner KS har gjort näst minst mål...
|
|
|
Post by qALLAHAN on Apr 9, 2013 9:34:41 GMT 1
problemet är att det är lätt att TRO en massa. Vi trodde knappast att vi skulle vara SÅ chanslösa (inte ens jag) i allsvenskan, då vi var ännu mer överlägsna än Löven när vi gick upp. Sundsvall och Borås hade ingen större chans...trots att de ibland rubbat topplagen i allsvenskan. Ett så bra lag och några förstärkningar bör räcka en bit....eller inte.... Allsvenskan är helt enkelt sjukt bra, jämfört med ettan. Se oss som ett stort varnande exempel, när ni/OM ni går in i allsvenskan, med bara ett fåtal förstärkningar
|
|
|
Post by Sverker on Apr 9, 2013 10:29:23 GMT 1
Jag tror Löven har ett mycket bättre lag redan nu än det vi gick upp med. Vj hade behövt minst 2 nya femmor där alla borde varit bättre än de vi skulle bhållt. Jag tror en ny femma räcker för Löven.
|
|
|
Post by matte74 on Apr 9, 2013 10:49:16 GMT 1
problemet är att det är lätt att TRO en massa. Vi trodde knappast att vi skulle vara SÅ chanslösa (inte ens jag) i allsvenskan, då vi var ännu mer överlägsna än Löven när vi gick upp. Sundsvall och Borås hade ingen större chans...trots att de ibland rubbat topplagen i allsvenskan. Ett så bra lag och några förstärkningar bör räcka en bit....eller inte.... Allsvenskan är helt enkelt sjukt bra, jämfört med ettan. Se oss som ett stort varnande exempel, när ni/OM ni går in i allsvenskan, med bara ett fåtal förstärkningar Absolut. Allt vi skriver är att vi TROR saker Det går att vända och vrida på allt. T.ex kan man fråga sig hur ni kunde vara så överlägsna förra kvalserien, sedan förstärka laget och ändå vara ett ribbskott av Tingsryd från att åka ur. En av anledningarna TROR jag är att årets kvalserie rent generellt var bättre än fjolårets. Men det viktigaste är iallafall att jag litar fullt ut till vår sportchef, Blixt. Tror att han har bra koll på vad som krävs.
|
|