|
Post by Sverker on Nov 15, 2017 12:03:07 GMT 1
Växjö har klasspelare rakt igenom alla femmorna. Kanske 3-5 spelare från KHK kunde vara intressanta för något annat lag i SHL. Som jag påpekade i ett tidigare inlägg så måste man se till att förstärka inkomsterna rejält till minst 2 klasspelare, annars ser vi nog slutet på SHL-äventyret. Skulle tippa på att de flesta spelarna är intressanta för andra SHLlag. Det flesta besitter potential och utvecklingsförmåga. Så om vi inte får in två klasspelare så är de godnatt? Är läget sämre än första säsongen i SHL? Tycker du exempelvis att Cruseman, Söder, Emil L har utvecklingsförmåga?
|
|
|
Post by Sverker on Nov 15, 2017 12:06:07 GMT 1
Växjö har klasspelare rakt igenom alla femmorna. Kanske 3-5 spelare från KHK kunde vara intressanta för något annat lag i SHL. Som jag påpekade i ett tidigare inlägg så måste man se till att förstärka inkomsterna rejält till minst 2 klasspelare, annars ser vi nog slutet på SHL-äventyret. Då krävs det nog att " Sverker-supportrarna" orkar resa sig från TV-soffan o bidra ekonomiskt på plats. Jag bidrar via dyra pengar till C-More, räcker för mig. Kundvagnsrace, Ciss-Cam är inte heller ngt som lockar mig till Arenan.
|
|
|
Post by time on Nov 15, 2017 12:07:07 GMT 1
Jovisst. Men chansen att få höra att ekonomin är i balans hade ju ökat väldigt mycket om låt säga i snitt 500 fler av "Sverker-supportrarna" lyft från TV-soffan. Det blir ju liksom en negativ spiral. Tyvärr har jag heller inte hört nåt om att det finns sponsorer som vill finansiera en tillspetsning av truppen. Personligen hade jag gärna gått in med en summa (som privatperson) under förutsättning att ett stort antal gjorde likadant så att det fick någon effekt. I grund och botten vill ju supporters se sitt lag vinna, och där har vi uppenbarligen en bit kvar. På det sätt man tappade igår, gör säkert att några hundra mindre lägger ytterligare än lördag kväll för att se en förlust... Bara det faktumet att man lagt nästan alla matcher sent lördag kväll, så att man inte kan planera något annat är ju helt förkastligt. ALLA jag pratat med tycker likadant, nämligen att om matcherna ligger på em, hinner man göra annat också. Men tydligen har KHK lagt önskemål om att bara ha sena kvällsmatcher, vilket för mig är obegripligt. Naturligtvis gör det skillnad om många kommer, men att få sponsorer eller andra igen att komma med mer pengar känns avlägset. Ett klassförvärv kostar miljoner, och vi kanske behöver fler än en? Jag ställer också upp privat under förutsättning att många andra gör det, men då behövs det 1000-tals personer för att få ihop miljonbelopp. Det känns avlägset. Tyvärr känns KHK som ett stort svart hål, där pengar år efter år bara försvinner i tomma intet. Ska inte vi, om man titta på nuvarande trupp, ha pengar över??? Mora, som har många, många miljoner mindre än oss, har ju lyckats få en slagkraftigare trupp på banan?? När det gäller sena lördagsmatcherna håller jag med fullständigt. För mig och alla jag pratat med så föredrar de emtiden då man kan göra annat på kvällen också. Denna tid pasar ju även barnfamiljer bäst. Av denna anledning har jag ställ frågan. Svaret var att förra säsongen så gav em-matcherna ngot fler besökare. Men kvällsmatcherna gav större intäkter totalt sett. 1000 st som lägger 3000 ger 3 millar (som ett exempel) räcker till 2 klasspelare i 4 månader. Om något sådant sätts igång kanske även sponsorer blir villiga att gå in.
|
|
|
Post by Sverker on Nov 15, 2017 12:46:16 GMT 1
Jovisst. Men chansen att få höra att ekonomin är i balans hade ju ökat väldigt mycket om låt säga i snitt 500 fler av "Sverker-supportrarna" lyft från TV-soffan. Det blir ju liksom en negativ spiral. Tyvärr har jag heller inte hört nåt om att det finns sponsorer som vill finansiera en tillspetsning av truppen. Personligen hade jag gärna gått in med en summa (som privatperson) under förutsättning att ett stort antal gjorde likadant så att det fick någon effekt. I grund och botten vill ju supporters se sitt lag vinna, och där har vi uppenbarligen en bit kvar. På det sätt man tappade igår, gör säkert att några hundra mindre lägger ytterligare än lördag kväll för att se en förlust... Bara det faktumet att man lagt nästan alla matcher sent lördag kväll, så att man inte kan planera något annat är ju helt förkastligt. ALLA jag pratat med tycker likadant, nämligen att om matcherna ligger på em, hinner man göra annat också. Men tydligen har KHK lagt önskemål om att bara ha sena kvällsmatcher, vilket för mig är obegripligt. Naturligtvis gör det skillnad om många kommer, men att få sponsorer eller andra igen att komma med mer pengar känns avlägset. Ett klassförvärv kostar miljoner, och vi kanske behöver fler än en? Jag ställer också upp privat under förutsättning att många andra gör det, men då behövs det 1000-tals personer för att få ihop miljonbelopp. Det känns avlägset. Tyvärr känns KHK som ett stort svart hål, där pengar år efter år bara försvinner i tomma intet. Ska inte vi, om man titta på nuvarande trupp, ha pengar över??? Mora, som har många, många miljoner mindre än oss, har ju lyckats få en slagkraftigare trupp på banan?? Vår trupp är nog inte så billig som vi tror, tyvärr. Har väl varit vårt dilemma sen div 1 tiden att vi betalt spelarna bra? Skulle tippa på att vi har 2-3 spelare som tjänar minst 250 000 kr/mån! Tror inte Mora har ngn så dyr spelare. Efter 6 hemma matcher hade vi ett snitt på 3645 personer (budgeterat snitt 3600) och låg 300 000 minus på publiksiffran! De senaste 4 hemmamatcherna är väl snittet 3200 ungefär, så det har försvunnit än mer pengar.
|
|
|
Post by Mr Hockey on Nov 15, 2017 13:11:54 GMT 1
I grund och botten vill ju supporters se sitt lag vinna, och där har vi uppenbarligen en bit kvar. På det sätt man tappade igår, gör säkert att några hundra mindre lägger ytterligare än lördag kväll för att se en förlust... Bara det faktumet att man lagt nästan alla matcher sent lördag kväll, så att man inte kan planera något annat är ju helt förkastligt. ALLA jag pratat med tycker likadant, nämligen att om matcherna ligger på em, hinner man göra annat också. Men tydligen har KHK lagt önskemål om att bara ha sena kvällsmatcher, vilket för mig är obegripligt. Naturligtvis gör det skillnad om många kommer, men att få sponsorer eller andra igen att komma med mer pengar känns avlägset. Ett klassförvärv kostar miljoner, och vi kanske behöver fler än en? Jag ställer också upp privat under förutsättning att många andra gör det, men då behövs det 1000-tals personer för att få ihop miljonbelopp. Det känns avlägset. Tyvärr känns KHK som ett stort svart hål, där pengar år efter år bara försvinner i tomma intet. Ska inte vi, om man titta på nuvarande trupp, ha pengar över??? Mora, som har många, många miljoner mindre än oss, har ju lyckats få en slagkraftigare trupp på banan?? När det gäller sena lördagsmatcherna håller jag med fullständigt. För mig och alla jag pratat med så föredrar de emtiden då man kan göra annat på kvällen också. Denna tid pasar ju även barnfamiljer bäst. Av denna anledning har jag ställ frågan. Svaret var att förra säsongen så gav em-matcherna ngot fler besökare. Men kvällsmatcherna gav större intäkter totalt sett. 1000 st som lägger 3000 ger 3 millar (som ett exempel) räcker till 2 klasspelare i 4 månader. Om något sådant sätts igång kanske även sponsorer blir villiga att gå in. Jag förstår att de som besöker barerna köper mer på kvällen. Men jämför med förra året, där det var jämnare utspritt med em. respektive kväll. Det här året är det bara kvällsmatcher. Det tror jag är en stor anledning till publiktappet. Sedan är jag tveksam om det ger så mycket mer på kvällen, för precis som Sverker skriver, så är ju snittet i paritet med budget. Trots att det bara är kvällsmatcher, är intäkterna långt ifrån budget? Jag tror inte att många är beredda att lägga 3000:-. Max 100 pers... Det har varit för många insamlingar efter säsong, där folk har skrapat ihop för att rädda klubben. Det finns en gräns hur många gånger man skall göra insamlingar. Den är passerad, tyvärr tror jag. Men om folk verkligen tror på klubbens förmåga att finansiellt lösa problemen på sikt, samt att klubben själva visar att man gjort något extra ordinärt. Då tror jag mer på folks välvilja, men som det är nu ser man bara det "svarta hålet" Nej, nu måste ledningen visa att de är rätt personer att leda vår älskade klubb. Upp med skjortärmarna och lägg allt käbbel åt sidan. Samt visa att man kan hitta nya sponsorer som är större och rikstäckande. Jag har redan gett dom tipsen jag skrev om för ett tag sedan. Återstår om dom är beredda och kämpa lite med nya idéer.
|
|
|
Post by time on Nov 15, 2017 13:11:55 GMT 1
I grund och botten vill ju supporters se sitt lag vinna, och där har vi uppenbarligen en bit kvar. På det sätt man tappade igår, gör säkert att några hundra mindre lägger ytterligare än lördag kväll för att se en förlust... Bara det faktumet att man lagt nästan alla matcher sent lördag kväll, så att man inte kan planera något annat är ju helt förkastligt. ALLA jag pratat med tycker likadant, nämligen att om matcherna ligger på em, hinner man göra annat också. Men tydligen har KHK lagt önskemål om att bara ha sena kvällsmatcher, vilket för mig är obegripligt. Naturligtvis gör det skillnad om många kommer, men att få sponsorer eller andra igen att komma med mer pengar känns avlägset. Ett klassförvärv kostar miljoner, och vi kanske behöver fler än en? Jag ställer också upp privat under förutsättning att många andra gör det, men då behövs det 1000-tals personer för att få ihop miljonbelopp. Det känns avlägset. Tyvärr känns KHK som ett stort svart hål, där pengar år efter år bara försvinner i tomma intet. Ska inte vi, om man titta på nuvarande trupp, ha pengar över??? Mora, som har många, många miljoner mindre än oss, har ju lyckats få en slagkraftigare trupp på banan?? Vår trupp är nog inte så billig som vi tror, tyvärr. Har väl varit vårt dilemma sen div 1 tiden att vi betalt spelarna bra? Skulle tippa på att vi har 2-3 spelare som tjänar minst 250 000 kr/mån! Tror inte Mora har ngn så dyr spelare. Efter 6 hemma matcher hade vi ett snitt på 3645 personer (budgeterat snitt 3600) och låg 300 000 minus på publiksiffran! De senaste 4 hemmamatcherna är väl snittet 3200 ungefär, så det har försvunnit än mer pengar. Tror inte det finns någon i KHK som tjänar minst 250000 kr/månad. Vilka 2-3 skulle det vara? Snittlönen ligger på 70000.
|
|
|
Post by time on Nov 15, 2017 13:18:32 GMT 1
När det gäller sena lördagsmatcherna håller jag med fullständigt. För mig och alla jag pratat med så föredrar de emtiden då man kan göra annat på kvällen också. Denna tid pasar ju även barnfamiljer bäst. Av denna anledning har jag ställ frågan. Svaret var att förra säsongen så gav em-matcherna ngot fler besökare. Men kvällsmatcherna gav större intäkter totalt sett. 1000 st som lägger 3000 ger 3 millar (som ett exempel) räcker till 2 klasspelare i 4 månader. Om något sådant sätts igång kanske även sponsorer blir villiga att gå in. Jag förstår att de som besöker barerna köper mer på kvällen. Men jämför med förra året, där det var jämnare utspritt med em. respektive kväll. Det här året är det bara kvällsmatcher. Det tror jag är en stor anledning till publiktappet. Sedan är jag tveksam om det ger så mycket mer på kvällen, för precis som Sverker skriver, så är ju snittet i paritet med budget. Trots att det bara är kvällsmatcher, är intäkterna långt ifrån budget? Jag tror inte att många är beredda att lägga 3000:-. Max 100 pers... Det har varit för många insamlingar efter säsong, där folk har skrapat ihop för att rädda klubben. Det finns en gräns hur många gånger man skall göra insamlingar. Den är passerad, tyvärr tror jag. Men om folk verkligen tror på klubbens förmåga att finansiellt lösa problemen på sikt, samt att klubben själva visar att man gjort något extra ordinärt. Då tror jag mer på folks välvilja, men som det är nu ser man bara det "svarta hålet" Nej, nu måste ledningen visa att de är rätt personer att leda vår älskade klubb. Upp med skjortärmarna och lägg allt käbbel åt sidan. Samt visa att man kan hitta nya sponsorer som är större och rikstäckande. Jag har redan gett dom tipsen jag skrev om för ett tag sedan. Återstår om dom är beredda och kämpa lite med nya idéer. Nej häften tidiga/sena lördagsmatcher vore nog optimalt. Tror inte heller 1000st är villiga att lägga 3000. Men med både privatpersoner o företag kunde man nog få ihop 3 millar. Vet att företag ville gå in med pengar 2015 för att spetsa till laget o öka chansen att gå upp i SHL. Detta blev ej av pga att Hånberg inte ville ha in några nya spelare. Med facit i hand så visste han vad han gjorde. Men vi borde diskutera ovanstående i annan tråd
|
|
|
Post by chriande on Nov 15, 2017 13:33:39 GMT 1
Då krävs det nog att " Sverker-supportrarna" orkar resa sig från TV-soffan o bidra ekonomiskt på plats. Fast störst inverkan är nog att KHK återfår förtroendet hur man skall sköta föreningen. Att man någon gång får höra att ekonomin är i balans. Inte att det bara är kris och att man behöver pengar. Jag har sagt det innan och jag säger det igen, det har kostat något oerhört att fel människor har kört ekonomi och organisation i botten. Att så få medlemmar/supporters inte orkat bry sig, har gjort att dessa människor fått fortsätta alldeles för länge.Sitter det i väggarna, behövs det stora ansträngningar ifrån många håll, för att komma på rätt väg igen. Jag undrar om det inte gått för långt? Jag hoppas dock innerligt att så inte är fallet.... Visst har ekonomin missköts å det grövsta, egentligen redan från Div1-tiden med ambitionen att tillfredsställa den "Kräsna" publiken för att avancera i seriesystemet. Man lyckades med avancemanget men tappade ekonomin och förtroendet både från en hel del supportrar och sponsorer. KHK har ju under åren ersatt några av de som haft ett stort ansvar för detta. Om vi vill ha Elithockey i Karlskrona måste vi lägga detta bakom oss. Nuvarande VDn har som jag ser på det verkligen försökt att återskapa något av förtroendet genom att vidta vissa åtgärder, nu måste all fokus ligga på intäktssidan, marknadsavd behöver nog reformeras från grunden med nya strategier och idéer, det är SHL nu inte DIV1.
|
|
|
Post by time on Nov 15, 2017 13:40:15 GMT 1
Fast störst inverkan är nog att KHK återfår förtroendet hur man skall sköta föreningen. Att man någon gång får höra att ekonomin är i balans. Inte att det bara är kris och att man behöver pengar. Jag har sagt det innan och jag säger det igen, det har kostat något oerhört att fel människor har kört ekonomi och organisation i botten. Att så få medlemmar/supporters inte orkat bry sig, har gjort att dessa människor fått fortsätta alldeles för länge.Sitter det i väggarna, behövs det stora ansträngningar ifrån många håll, för att komma på rätt väg igen. Jag undrar om det inte gått för långt? Jag hoppas dock innerligt att så inte är fallet.... Visst har ekonomin missköts å det grövsta, egentligen redan från Div1-tiden med ambitionen att tillfredsställa den "Kräsna" publiken för att avancera i seriesystemet. Man lyckades med avancemanget men tappade ekonomin och förtroendet både från en hel del supportrar och sponsorer. KHK har ju under åren ersatt några av de som haft ett stort ansvar för detta. Om vi vill ha Elithockey i Karlskrona måste vi lägga detta bakom oss. Nuvarande VDn har som jag ser på det verkligen försökt att återskapa något av förtroendet genom att vidta vissa åtgärder, nu måste all fokus ligga på intäktssidan, marknadsavd behöver nog reformeras från grunden med nya strategier och idéer, det är SHL nu inte DIV1. Instämmer helt. Problemet är att det är bråttom.
|
|
|
Post by Mr Hockey on Nov 15, 2017 14:50:43 GMT 1
Fast störst inverkan är nog att KHK återfår förtroendet hur man skall sköta föreningen. Att man någon gång får höra att ekonomin är i balans. Inte att det bara är kris och att man behöver pengar. Jag har sagt det innan och jag säger det igen, det har kostat något oerhört att fel människor har kört ekonomi och organisation i botten. Att så få medlemmar/supporters inte orkat bry sig, har gjort att dessa människor fått fortsätta alldeles för länge.Sitter det i väggarna, behövs det stora ansträngningar ifrån många håll, för att komma på rätt väg igen. Jag undrar om det inte gått för långt? Jag hoppas dock innerligt att så inte är fallet.... Visst har ekonomin missköts å det grövsta, egentligen redan från Div1-tiden med ambitionen att tillfredsställa den "Kräsna" publiken för att avancera i seriesystemet. Man lyckades med avancemanget men tappade ekonomin och förtroendet både från en hel del supportrar och sponsorer. KHK har ju under åren ersatt några av de som haft ett stort ansvar för detta. Om vi vill ha Elithockey i Karlskrona måste vi lägga detta bakom oss. Nuvarande VDn har som jag ser på det verkligen försökt att återskapa något av förtroendet genom att vidta vissa åtgärder, nu måste all fokus ligga på intäktssidan, marknadsavd behöver nog reformeras från grunden med nya strategier och idéer, det är SHL nu inte DIV1. Sedan div 1 tiden har KHK kraftigt överbetalt spelare, det är ju fakta. Vår budget för att ta steget till HA, låg på samma nivå som Mora tog sig till SHL. Skillnaden mellan HA och SHL är ju enorm... Lägga bakom oss låter ju bra, men då krävs ju att klubben gör annorlunda och verkligen städar ibland dem som inte håller måttet eller sitter på för höga löner i förhållande till vad man presterar.Har KHK verkligen gjort det? Time och jag har ju haft några diskussioner om det. Jag tycker också att Charlotte verkar lovande, men än så länge har ingen sett något positivt resultat. Kanske för kort tid för att jämföra? Men som du själv säger, tiden är viktig just nu. Däremot håller jag till 100% med om marknadssidan, men vad har Charlotte gjort där?
|
|
|
Post by Sverker on Nov 15, 2017 14:51:44 GMT 1
Vår trupp är nog inte så billig som vi tror, tyvärr. Har väl varit vårt dilemma sen div 1 tiden att vi betalt spelarna bra? Skulle tippa på att vi har 2-3 spelare som tjänar minst 250 000 kr/mån! Tror inte Mora har ngn så dyr spelare. Efter 6 hemma matcher hade vi ett snitt på 3645 personer (budgeterat snitt 3600) och låg 300 000 minus på publiksiffran! De senaste 4 hemmamatcherna är väl snittet 3200 ungefär, så det har försvunnit än mer pengar. Tror inte det finns någon i KHK som tjänar minst 250000 kr/månad. Vilka 2-3 skulle det vara? Snittlönen ligger på 70000. Tror du inte att exempelvis Paulsson och Kolan tjänar det? Det tror iaf jag.
|
|
|
Post by Sverker on Nov 15, 2017 14:56:39 GMT 1
Om snittlönen är som time tror, har vi en månadskostnad på ca 2,3 miljoner med arbetsgivaravgifter osv. Då går i stort sett hela C-More stöd ut i löner!!!! Vi har väl 22 spelare i truppen? 70000*22*1,5 blir ca 2,3 miljoner.
|
|
|
Post by qALLAHAN on Nov 15, 2017 15:26:13 GMT 1
Tror inte det finns någon i KHK som tjänar minst 250000 kr/månad. Vilka 2-3 skulle det vara? Snittlönen ligger på 70000. Tror du inte att exempelvis Paulsson och Kolan tjänar det? Det tror iaf jag. Fick inte Guter också en vansinneslön?
|
|
|
Post by Zäta on Nov 15, 2017 15:37:19 GMT 1
160.000 hörde jag något om. Dock helt obekräftade uppgifter. Alla spelare i SHL tjänar bra. Det är nog lite galna siffror på sina håll......
|
|
|
Post by qALLAHAN on Nov 15, 2017 15:42:00 GMT 1
Verkligen 160000-kronorsavslut på frilägen numera...
|
|