|
Post by qALLAHAN on Sept 28, 2008 0:02:41 GMT 1
Jag tittade in i den halvtomma cafeterian och både skrattade och grät inombords...en klar känsla av vi och dom...mina jävla pengar är inte värda ett skit...ungefär... Jag skulle som sponsor t o m skämmas, över att stänga ute folk från arenans hjärta, för det är det...precis som det var det i Vämöhallen... Men, men....jag tänker väl för mycjet på rättvisa... Vi ska anpassa oss till andra med att ha guldklubbrum, men vi ska särskilja oss genom att inte ha en cafeteria... Ännu en tydlig särbehandling...
|
|
|
Post by charlie on Sept 28, 2008 9:35:26 GMT 1
Mellan 4 och 5 % av vår publik vistades förra året i cafeterian. Några av dom genom hela matchen - alltså också under spelet (vilket enligt det avtal som finns mellan kommun och arena ej var tillåtet då och inte heller är det nu - endast personal föår vara där under spelets gång). Av de 4-5 % var hälften personal eller sponsorer (som ju faktiskt också är både vanliga människor och helt vanlig publik). För att dessa ska kunna bygga nätverk genom hockeyn - och med stundande tider känns detta allt mer viktigt - alltså träffas, lära känna varandra och kanske på sikt tack vare detta utveckla sin verksamhet, behövs en träffpunkt på arenan. Just den här metoden har varit ytterst framgångsrik för många svenska klubbar. Samtidigt vill KHK korta ner köer och öka sin publika service. Vi sålde nu mer och snabbare än tidigare. Problemet som kvarstår är naturligtvis övriga utrymmen - och gärna lite trrevligare sådana. En öppen resturang hade varit nåt. Ett stort café (som kanske kan svälja 4-500 personer hade varit fantastiskt). Vi lobbar och jobbar för att med påverkan och pekande på behov få fram såna lösningar. Men det finns inga sådana svar idag. Då valde vi att öppna Guldklubben för allmännheten innan matchen - om man bokar mat. Då är utrymmet öppet för alla som vill äta. Utrymmet är egentligen - i praktiken - låst till sponsorerna i periodpaus ett och två.
Det är tråkigt att värdefrågan - "vi är mindre värda" - rotas upp. Alla med en smula insyn i klubbens tänk, med ordförande Ola och sportchef Tobbe i spetsen - vet att såna tankar och resonemang aldrig existerar. Men de framtida medel som måste in - nästan en fördubbling mot idag - kan inte läggas på publiken. Vi är tvingade att välja andra källor.
KHK har på kort tid gjort en resa från någon udda miljon till sju gånger det. Vi måste alltså göra en sådan resa till.
Om någon har en brightare idé än de vi arbetar med - sitt inte och håll inne på dem - fram med dem för jösse namn.
Motsatsen - att inte agera, att inte våga agera är otänkbart.
Ett tiotal publika satsningar har gjorts. I tid och pengar överlägset större än de vi gjort med Guldklubben.
Om dessa kan jag bl.a. från Mr C inte läsa ett smack. Inga kommentarer om hur dessa 90 ideella personer (och en rad sponsorer faktiskt) nu maximerar sig själva för att alla ska trivas.
Du gör väl inte skillnad på folk och folk?
|
|
|
Post by kik1970 on Sept 28, 2008 11:29:54 GMT 1
Jag tittade in i den halvtomma cafeterian och både skrattade och grät inombords...en klar känsla av vi och dom...mina jävla pengar är inte värda ett skit...ungefär... Jag skulle som sponsor t o m skämmas, över att stänga ute folk från arenans hjärta, för det är det...precis som det var det i Vämöhallen... Men, men....jag tänker väl för mycjet på rättvisa... Vi ska anpassa oss till andra med att ha guldklubbrum, men vi ska särskilja oss genom att inte ha en cafeteria... Ännu en tydlig särbehandling... Sorry men det är åatetiskt att läsa dina inlägg. Det är klart att din pengar är värda jätte mycket men du tänker inte på att sponsorernasengar är värda något oxå. Kan man inte släppa detta...tror nog att ledningen har haft ett svårt beslut och man gör så gott man kan eller trort du man gör det för att sätta åt sådana som dig och mig??
|
|
|
Post by chilipulver on Sept 28, 2008 22:22:05 GMT 1
Mer transfetter til folket!!!!!
|
|
|
Post by Sudden on Oct 3, 2008 21:51:19 GMT 1
Det är vi som är KHK!
|
|
|
Post by charlie on Oct 4, 2008 11:14:57 GMT 1
Det finns otaliga exempel på klubbar som byggt stora delar av sin budget kring en förväntan på höga publiksiffror. Detta har förekommit också i Karlskronas hockeyhistoria - dock inte i KHK. Att helt göra sig beroende av publiken är riskfyllt. Det har inget med poplag att göra. Det längsta avtal man kan knyta med sin publik är ett ettårigt säsongskort. Med en sponsor ser det annorlunda ut.
Panik brukar vara den reaktion som bäst definierar känslan när 20-30-40 % av den förväntande publiken inte dyker upp. Vi ser nu sviktande publik i fotbollsallsvenskan och vi kan skönja det i Elitserien och Allsvenskan. De klubbar som balanserar på linjen med en högt förväntad publikbudget kommer kanske att få det tufft.
En annan poppis metod att dryga ut klubbkassan är att ha skyhöga deltagaravgifter för ungdomarna som spelar hockey. Där ligger KHK med sina avgifter lägst i länet och troligen med en av de lägtsa avgifterna i Sverige. Rättvisetanken och värdegrunden signaleras med detta tydligt.
Långsiktiga, framgångsrika satsningar byggs kring säkrare pengar - bl.a. genom ett intimt samarbete med just sponsorer - som också vill satsa långsiktigt.
Så innan man flörtar för mycket med de i vissa läger populära värdeattackerna ("vi mot dom") så kanske man ska sätta sig in i hela klubbtanken. Eller är det bara den missnöjda klick av publik som nu uttrycker sitt misnöje som KHK ska vända sig till? Bl.a den (i och för sig lilla) grupp som - solidariska med klubben som de måste anses vara - löste ståplatsbiljett och satte sig på "sittplats" i cafeterian. Det låter inte särskilt solidariskt för mig. Men det är klart att några av dessa uttrycker sitt missnöje. "Säsongskortet" på denna eget uppfunna sittplats gick ju upp i rök.
KHK är en klubb för alla, också de som inte anser att cafeterian är den absolut viktigaste ingrediensen i den buffé som idag är KHK. Och igen - ALLA kan boka mat i cafeterian innan match. Av de två timmar (122 minuter) Guldklubben är öppen så är den riktad mot ALLA i en och en halv (90 minuter). 25 % av tiden är den bara öppen för Guldsponsorerna.
För den som vill ha mer insyn i klubbens arbete så söks det nu med ljus och lykta efter ytterliggare 25 personer som ska serva vår publik. De ca 90 vi idag är räcker inte. Sveriges kanske största ideellt drivna sportevent fortsätter växa. Att alla ska vara nöjda med allt tror väl ingen människa på.
När KHK anklagas för att rikta sig mot eller från sin publik så känns debatten naiv. Det finns väl ändå ingen vuxen människa som tror att KHK vill svika sin publik. Dessa kritiker har - så långt jag kunnat följa denna debatt - inte sagt ett ljus om ett ännu häftigare intro (det börjar redan en timme innan match med intervjuer och uppsnack), ytterliggare försäljningsställen (bl.a. ytterliggare en utegrill - förra årets mest populära "kiosk" har nu blivi två). Intervjuer i periodpausen med tränarna (för de i publiken som sitter kvar inne i arenan), matchrapportering från våra träningsmatcher, en hemsida som uppdateras lika ofta och ibland oftare än en Elitserieklubbs etc. etc. Allt detta för att kunna erbjuda all publik bättre service.
Att KHK nu i två ytterst välbesökta matcher (vi har servat över 3000 personer) sålt mer per åskådare måste betyda att någonting också gjorts rätt.
Det finns sponsorer som inte gillar Guldklubben. Det finns föreningsfolk som känner likadant. Vi vet inte om detta är en succé (även om det börjat väldigt bra). Men ska vi fortsätta att leverera bra hockey i bra miljö så måste vi våga pröva nya vägar. Är detta vägar som dessutom med framgång prövats av andra så finns det desto större anledning att testa.
Vill du hjälpa oss framåt? Maila och påverka de som idag kan besluta om ytterliggare utrymmen i arenan. Vi behöver nya ytor för publik och för ungdomar. Vi växer så det knakar.
Vem kunde för säg fyra år sedan drömma om att vi skulle göra denna resan och dessutom göra den så snabbt?
I detta finns en enorm glädje.
|
|
|
Post by happygilmore on Oct 4, 2008 16:36:00 GMT 1
En annan poppis metod att dyga ut klubbkassan är att ha skyhöga deltagaravgifter för ungdomarna som spelar hockey. Där ligger KHK med sina avgifter lägst i länet och troligen med en av de lägtsa avgifterna i Sverige. Rättvisetanken och värdegrunden signaleras med detta tydligt. Om jag har rätt information så tar KRIF över 1000kr mer i deltagaravgift än KHK.
|
|
|
Post by Back to Front on Oct 4, 2008 16:59:59 GMT 1
HHC tar 2200 för barn/ungdomar mellan 10-14 år.. däröver 2500:-
|
|
|
Post by Rickard "Charlie" Karlsson on Oct 6, 2008 20:37:05 GMT 1
Nu har det gått ett par matcher. Är det någon som hört nått om att cafeterian har stängts för allmänheten. Vi är ett fåtal pajsare som är här och skriver. Över 3000 på matcherna och vi är ett 30-40 tal som skriver dynga här på forumet. Så är det nån som hört nått från vänner och bekantar om det nya så är det bra om det kommer fram.
Jag själv har pratat med ett antal "nya" supportrar med nya säsongskort. En har sin pojk med sig varje match och han köpte en dricka i cafeterian varje match men nu blev han utkörd med orden har du inget guldkort så blir det ingen dricka. Grabben satt hela matchen torr i strupen och med en farsa som undrade vad i H-VETE pågår här då. Mr C kände att stripsen var viktiga jag har hört mängder med folk som skriker för att man inte kan köpa strips framförallt yngre men det är ju KHK:s framtid så man kanske ska lyssna på vad glinen vill.
Självklart ska man ge guldklubben lite tid men blir motståndet stort bör man tänka om.
FAN vad det e gott att det finns ett forum där man kan skriva om vad man tycker.
DET E VI SOM ÄR KHK...........
|
|
|
Post by kraftwerk on Oct 6, 2008 20:41:13 GMT 1
Nu har det gått ett par matcher. Är det någon som hört nått om att cafeterian har stängts för allmänheten. Vi är ett fåtal pajsare som är här och skriver. Över 3000 på matcherna och vi är ett 30-40 tal som skriver dynga här på forumet. Så är det nån som hört nått från vänner och bekantar om det nya så är det bra om det kommer fram. Jag själv har pratat med ett antal "nya" supportrar med nya säsongskort. En har sin pojk med sig varje match och han köpte en dricka i cafeterian varje match men nu blev han utkörd med orden har du inget guldkort så blir det ingen dricka. Grabben satt hela matchen torr i strupen och med en farsa som undrade vad i H-VETE pågår här då. Mr C kände att stripsen var viktiga jag har hört mängder med folk som skriker för att man inte kan köpa strips framförallt yngre men det är ju KHK:s framtid så man kanske ska lyssna på vad glinen vill. Självklart ska man ge guldklubben lite tid men blir motståndet stort bör man tänka om. FAN vad det e gott att det finns ett forum där man kan skriva om vad man tycker. DET E VI SOM ÄR KHK........... synd att han satt torr i strupen. Det finns ju inga andra ställen han kan handla .....
|
|
|
Post by Rickard "Charlie" Karlsson on Oct 6, 2008 20:44:45 GMT 1
Visst det han kunde ju gått på handboll
|
|
|
Post by kraftwerk on Oct 6, 2008 20:46:37 GMT 1
Visst det han kunde ju gått på handboll eller närmare till någon av alla de andra ställen man kan handla dryck i ....
|
|
|
Post by Rickard "Charlie" Karlsson on Oct 6, 2008 20:49:20 GMT 1
Visst det han kunde ju gått på handboll eller närmare till någon av alla de andra ställen man kan handla dryck i .... Jag tror att grabben drack någon speciell läsk han tål inte kolsyra och den hade dom tydligen bara i cafeterian.
|
|
|
Post by kraftwerk on Oct 6, 2008 20:56:36 GMT 1
eller närmare till någon av alla de andra ställen man kan handla dryck i .... Jag tror att grabben drack någon speciell läsk han tål inte kolsyra och den hade dom tydligen bara i cafeterian. OK då förstår jag. Informera gärna om detta så den säljs även på andra ställen
|
|
|
Post by charlie on Oct 6, 2008 21:27:14 GMT 1
Nu har det gått ett par matcher. Är det någon som hört nått om att cafeterian har stängts för allmänheten. Vi är ett fåtal pajsare som är här och skriver. Över 3000 på matcherna och vi är ett 30-40 tal som skriver dynga här på forumet. Så är det nån som hört nått från vänner och bekantar om det nya så är det bra om det kommer fram. Jag själv har pratat med ett antal "nya" supportrar med nya säsongskort. En har sin pojk med sig varje match och han köpte en dricka i cafeterian varje match men nu blev han utkörd med orden har du inget guldkort så blir det ingen dricka. Grabben satt hela matchen torr i strupen och med en farsa som undrade vad i H-VETE pågår här då. Mr C kände att stripsen var viktiga jag har hört mängder med folk som skriker för att man inte kan köpa strips framförallt yngre men det är ju KHK:s framtid så man kanske ska lyssna på vad glinen vill. Självklart ska man ge guldklubben lite tid men blir motståndet stort bör man tänka om. FAN vad det e gott att det finns ett forum där man kan skriva om vad man tycker. DET E VI SOM ÄR KHK........... Tråkigt att killen inte fick sin dricka. Bra tips HTS - alternativ till kolsyrat i de andra "femmorna". Självklart är Guldklubben ett test. Inget är ristat i sten. Men vad gäller försäljningen generellt så är det så här: Normalt sett när publikvolymen ökar så säljer vi mindre (och då räknar man försäljningen per besökare). I våra första två matcher, som ju nästan varit utsålda har vi bibehållit och i viss mån ökat, (åter per besökare). Det indikerar att vår publik trots allt både kan och fortsätter att handla. Låt oss inte slå oss till ro med detta. Många bra förslag har dykt upp: Ståbord i korridorer, belysning till den andra utegrillen, mer varierat utbud. Vi ska hela tiden jobba för en utvecklad service. Fortsätt gärna komma med idéer. Att de inte blir genomförda till nästa match betyder inte att de dissats. Och hörrudu Husbocken: Jag gillar bara forum som håller med mig! På med skryt- och dyrkepsen i K-stad så kör vi!
|
|